Fan favourites

26 04 2012

In de rubriek ‘Met Het Mes Op De Keel’ zet de redactie van The Road to Baku elke donderdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen! Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Cyprus vs. Zweden.

De link

Het Songfestival komt er weer aan: haal je lijstjes tevoorschijn! Niet alleen de zogenaamde ‘dagjesmensen’ pakken er een briefje bij- fans maken hun top 42 vaak al weken van te voren via Facebook en Youtube bekend. Moeilijk is het dan niet om van die lijstjes een soort optelsom te maken. De eerste voorspellingen zijn geboren, maar hoe betrouwbaar zijn ze?

Door de jaren heen zijn de nodige fan favourites ten onder gegaan. Dit jaar zijn de vrolijke dansliedjes van Cyprus en Zweden de potentiële slachtoffers. Cyprus koos al vroeg in het seizoen voor Ivi Adamou, die meerdere liedjes ten gehore bracht tijdens de nationale finale. Het werd het aanstekelijke La la la love, nu al een Euroclubkraker van de bovenste plank.

In Zweden was de euforie rondom Loreen vanaf het begin direct groot. Fans benadrukten haar muzikale kwaliteiten als zijnde superieur aan die van concurrent Danny Saucedo. Wie de liedjes niet gehoord had zou bijna denken dat Euphoria een folkloristische ballade is die op een uitvoering van het plaatselijk conservatorium niet zou misstaan.

De verschillen

Dat valt tegen: Euphoria is ‘gewoon’ een dancenummer (net als dat van Danny), met hooguit een stemvastere uitvoering. Daarin zit hem overigens wel het grote verschil met Cyprus. Ivi Adamou heeft zich nog nergens aan een live uitvoering van haar Songfestivalliedje gewaagd en de geruchten gaan dat ze het vocaal nog af zou leggen tegen haar landgenote Christina Metaxa (2009). Nu Cyprus ook Eurovision In Concert aan zich voorbij laat gaan zullen we tot mei moeten wachten voor we daarover uitsluitsel krijgen.

De balans

Zweden hoeft zich geen zorgen te maken over de live performance, en kan dus de hoge verwachtingen wellicht waarmaken. Cyprus heeft de mazzel uit te komen in de eerste halve finale, waar de strijd nog redelijk open lijkt. Wellicht herhaalt Cyprus dan het trucje van Charlotte Perelli, Hera Björk en Kati Wolff: de finale halen, en pas daarin echt door de mand vallen. Wie denk jij dat de flop van dit jaar wordt?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: Je móét kiezen: Zweden, of toch Cyprus?


Acties

Information

4 responses

26 04 2012
Jacob

Allebei leuke liedjes, maar ik zie dit jaar eigenlijk maar 1 land winnen en da’s Zweden. Maar meestal draaien dingen anders uit dan verwacht, dus ja…

In dit duel kies ik wel voor Zweden.

26 04 2012
Jill

Here, I choose Sweden also. Although you know I agree with you, Steef, that Danny should have won melodifestivalen instead – I had that one downloaded way before Euphoria😉

28 04 2012
Luuk

Zweden had ik al wel voorbij horen komen in de huiskamer en ik dacht dat is wel een aardig nummer maar nu ik de finale heb gekeken en de act zag begon ik te twijfelen. de kleren zijn lelijk de hyperactieve pasjes kan ze beter aan achtergronddansers overlaten, want nu vind ik het storend. Als dat goed komt zou ik erg fijn vinden, want ik vond het nu niet om aan te zien! Cyprus daarintegen vind ik veel leuker om naar te kijken! ik denk dat ik weet wat de favoriet van friso en mij gaat zijn😉 het enige minpuntje is de knikkende hoofdbewegingen. leuk liedje en er is nog iets anders leuks, wat was dat ook alweer..;) IK KIES DUIDELIJK VOOR WAT NU MIJN FAVORIET IS: CYPRUS!!!

28 04 2012
Karin

Ok Luuk, ik begrijp waarom jij en wsl ook Friso voor dit meisje gaan en dat heeft niets met het liedje te maken.Ik kies voor Zweden, omdat ik Cyprus helemaal een niemendalletje vind en ik goede herinneringen aan Kate Bush heb.

Geef een reactie

