Quedate conmigo onder de loep

21 04 2012

In ‘Tekst onder de loep’ neemt The Road to Baku in de aanloop naar het songfestival de teksten van vijf inzendingen onder handen. Doel is niet om te oordelen, maar om te analyseren. Door te benoemen wat je anders voor normaal aanneemt, komt de diepere betekenis naar boven. Vandaag in aflevering 3: het Spaanse Quedate Conmigo.

Door Hendrik Kramer

Spanje maakt voor het eerst sinds jaren weer serieus een kans om hoog te eindigen. De ballade Quedate conmigo wordt door de fans hoog aangeslagen. Bij een gevoelig nummer als dit past meestal ook een gevoelige tekst, en dus hoopte ik op veel poëtische hoogstandjes.

Quedate conmigo betekent: Blijf bij mij.  Het lied gaat dan ook over het einde van een relatie en het verdriet dat daar bij komt kijken. De geliefde van de ik-figuur staat op het punt om bij haar weg te gaan. De tekst bevat veel clichébeelden zoals: Als jij hier niet bent schijnt de zon niet meer en het spijt me voor elke traan. Niet echt heel origineel gevonden, maar ik vraag me af of een vakjury net zo kritisch naar de tekst kijkt als ik.

Zoals eigenlijk ieder jaar wordt het lied in het Spaans gezongen. De compositie is echter voor driekwart een Zweedse aangelegenheid. Zelfs de tekstdichter heeft een Zweedse achternaam.

Terug naar de tekst want daar gaat deze rubriek tenslotte om. Helaas kan ik dit keer weinig leuke of originele tekstregels vinden. Dat maakt het ook dat ik dit keer wat korter van stof ben dan jullie van me gewend zijn. Ik pak er een paar opvallende passages uit:

Vergeef me als ik niet weet hoe ik van je moet houden
Het was niet mijn hart

Liefde is op de eerste plaats een kwestie van je hart en je gevoel. Maar als een relatie vordert ga je ook nadenken: is hij/zij de ware voor mij? Kan ik met deze persoon jarenlang gelukkig leven? De ik-figuur is wanhopig omdat ze wel met haar hart van hem houdt maar met haar hoofd niet. Dat maakt haar angstig.

Er zijn geen herinneringen aan gisteren
Alleen de uren op je huid

Blijkbaar is gisteren het einde van de relatie gekomen of is er iets ernstigs voorgevallen waardoor er twijfels zijn gekomen. Iets waardoor ze niet meer weet hoe ze van hem kan houden. De uren op je huid wijst gewoon op het samenzijn van de twee. Of het hier gaat om de uren die ze gisteren bij elkaar waren of dat er gedoeld wordt op alle uren in de relatie is niet duidelijk. Zelf zou ik echter voor dat laatste kiezen.

Wie de tekst leest zal zien dat de zangeres vertwijfeld achter blijft, en zich afvraagt of hij nog terugkomt. Dat hoeven we ons met Spanje niet af te vragen- of Pastora de grote verwachtingen nu waarmaakt of niet, Spanje staat ook volgend jaar weer rechtstreeks in de finale.

De tekst van Quedate Conmigo is geschreven door Tony Sánchez-Ohlsson. LEES HEM HIER TERUG.


Acties

Information

Geef een reactie

