Liedjes leren waarderen

15 04 2012

De term ‘Big Five’ slaat in Songfestivalland allang niet meer op olifanten en andere wilde dieren. Iedere fan weet dat Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk en sinds de terugkeer ook Italië per definitie in de finale staan. Het is overbodig uit te leggen dat die landen daarmee een voordeel hebben. Maar zijn er ook nadelen? Sommige liedjes hebben tijd nodig om bij televoters in te dalen.

Liedjes worden soms beter naar mate je er vaker naar luistert. It grows on me, zeggen we dan, je moet sommige muziek langzaam ‘leren waarderen’. Niet alle liedjes liggen nu eenmaal direct gemakkelijk in het gehoor. Hoe dit precies zit weten we niet. Wat voor liedjes vragen zo’n gewenningskuur van de luisteraar? Zelf heb ik het idee dat daarover wel een soort algemene consensus bestaat- maar om precies uit te vinden hoe het zit zouden we diepgravend onderzoek moeten doen. Geldt het bijvoorbeeld alleen voor ballads? Of zijn er ook dancedeuntjes waar mensen aan moeten wennen?

Één ding is duidelijk: op het Songfestival hebben dit soort liedjes een nadeel. Je moet de kijkers en luisteraars meteen weten te boeien. Fans luisteren de liedjes vooraf wellicht al twintigduizend keer, maar de doorsnee televoter doet dit niet. Hij geeft de inzendingen nooit een kans om in zijn achting te stijgen; hij zapt gewoon weg.

Er lijken geen mogelijkheden voorhanden om het Songfestival daarop aan te passen. De gedachte dat we een songfestival kunnen creëren waarop alle type liedjes evenveel kans maken is nu eenmaal een illusie. Het Songfestival is een sport en zoals je bij voetbal voordeel hebt van bijvoorbeeld je snelheid of je goede traptechniek, zo heb je op het Songfestival voordeel als je liedje de kijker direct boeit. We moeten dat zien als een kwaliteit en niet als een neutrale eigenschap.

De Big Five-landen worden in de huidige opzet nog eens extra op die kwaliteit afgerekend. Er wordt wel gezegd dat hun rechtstreekse finaleplaats ook een nadeel vormt, omdat luisteraars de liedjes in de finale pas voor het eerst horen. Zouden deze landen niet voor hun eigen bestwil aan de halve finales moeten meedoen? Puur om een extra luisterbeurt voor hun lied te genereren?

Het is absoluut waar dat sommige liedjes daar in de finale baat bij zouden hebben. Maar daar heb je weer zo weinig aan als je lied in de halve finales blijft steken. En dat kunnen de Big Five-landen zich vanuit commercieel oogpunt echt niet veroorloven. De finale van het Songfestival is een garantie voor enorme kijkcijfers (en dus reclame-inkomsten). Als jouw land daar zelf aan mee doet, that is. Op die manier verdient de Big Five iets terug van de investeringen die ze in het Songfestival doet.

Ik houd niet van de uitspraak ‘een typisch Songfestivalliedje’, omdat daar in Nederland vaak een achterhaald meezingdeuntje met een modulatie mee bedoeld wordt. Dat typische Songfestivallied is twintig jaar geleden uitgestorven. Maar er zijn wel bepaalde eigenschappen waaraan een kansrijke Songfestivalinzending moet voldoen. En de belangrijkste kunst is om een liedje te vinden dat televoters direct raakt.

Steef van Gorkum


Acties

Information

2 responses

16 04 2012
karin

Was het vorig jaar niet zo dat van de directe finalisten (ook het organiserende land!) tijdens pauzes in halve finales al een voorproefje werd gegeven, zodat je ze al een keer kon horen?

17 04 2012
Jacob

Dat klopt inderdaad Karin.

Mijn eerste gedacht zou zijn dat liedjes een voordeel hebben als ze de halve finale al overleefd hebben, maar zowel Griekenland in 2005 en Duitsland in 2010 hebben gewonnen met een rechtstreekse finaleplaats. Tel daar nog de vele top5 plaatsen bij van rechtstreekse finalisten, dan denk ik niet dat het een verschil maakt….

Zelf heb ik meestal wel tijd nodig om liedjes goed te vinden, niet enkel bij ballades trouwens. Bij de eerste luisterbeurt moet er natuurlijk al wel “iets” zijn dat aanspreekt…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: