De battle der terugkeerders

12 04 2012

In de rubriek ‘Met Het Mes Op De Keel’ zet de redactie van The Road to Baku elke donderdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen! Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Ierland vs. Servië.

De link

Het Eurovisie Songfestival heeft nagenoeg altijd te maken met artiesten die voor een tweede (of soms zelfs derde) kans komen opdraven. De laatste keer dat dit niet gebeurde was in 2004, toch alweer acht jaar heleden. Dit jaar doen onder andere de drukke Ierse tweeling Jedward en de Servische folkloristische componist Zeljko Joksimovic een nieuwe poging.

Jedward won net als vorig jaar de Ierse voorronde en staan daardoor twee jaar op rij op het Eurovisie-podium. Waar zij vorig jaar met ‘Lipstick’ met een modern nummer kwamen, is de bijdrage van dit jaar meer mainstream-pop te noemen. Hoe dan ook: door de opvallende kuiven, kleding en charismatische uitlating zal Jedward weer veel aandacht – en misschien punten – genereren.

Zeljko Joksimovic heeft iets langer gewacht met zijn come-back in Eurovisie-land. In 2004 werd hij tweede met ‘Lane Moje’, als componist werd in 2006 met ‘Lejla’ derde en in 2008 met ‘Oro’ zesde. In datzelfde jaar presenteerde hij ook het festival in Belgrado. De zanger die dit jaar Servië vertegenwoordigt heeft in het verleden dus al duidelijke successen geboekt op het songfestival.

De verschillen

En daar zit misschien een verschil in met Jedward. Hoewel de Ierse tweeling veel aandacht kreeg in Düsseldorf, waren zij met de achtste plaats nog redelijk ver van het podium verwijderd. Het is sowieso altijd gewaagd om terug te keren naar het Eurovisie Songfestival, omdat de tweede deelname vaak een zwakker resultaat betekent, dan een beter resultaat.

Er zijn ook artiesten geweest die het andersom deden. Üdo Jurgens won in 1966 bij zijn derde poging voor Oostenrijk en Dima Bilan kon zijn tweede plaats achter Lordi uit 2006 zo slecht verkroppen dat hij twee jaar later terugkwam om te winnen. In het jaar dat Joksimovic het festival presenteerde. De Serviër moet gedacht hebben: het kan dus, na een tweede plaats alsnog een keer eerste worden.

De balans

Muzikaal liggen de bijdrages uit Ierland en Servië mijlenver bij elkaar vandaan. ‘Nije Ljubav Stvar’ is een lied dat is gecomponeerd door een ware liefhebber, prachtig afgemaakt met gebruik van een echt orkest. ‘Waterline’ is een meer commercieel geproduceerd standaardwerk. Beide genres hebben in het verleden succes op het songfestival geboekt, dus beide rentrees kunnen goed uitpakken. Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening: wiens come-back mag bekroond worden met de gouden medaille?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: Je móét kiezen: Ierland, of toch Servië?


Acties

Information

5 responses

13 04 2012
Luuk

Servië heeft natuurlijk het nadeel dat het orkest niet mee kan naar Azerbeidzjan en Zjelko heeft het tegen zich dat hij met Lane Moje een beter liedje had dan nu. Toch blijft het een goed nummer dat zeker in de finale thuishoort. Jedward vind ik leuk, vrolijk en de radslagen zijn ook leuk. Maar de andere danspasjes en de microfoon met 2 handen vastpakken vind ik niet zo leuk om naar te kijken. De pakjes mogen ze van mij ook wel veranderen, ik weet dat het wel bij ze past, maar toch zou ik het liever niet hebben. Doe dan maar die shirtjes die ze bij de oefening aan hebben. Ondanks dat Zjelko het van vele andere liedjes zou mogen winnen van mij. Kies ik hier voor Jedward. Ook een knipoog naar Steef!;)

13 04 2012
renata

Zonde dat Servïe het orkest niet mee kan nemen, denk dat het liedje zonder orkest inzakt, jammer. Jedward vind ik wel wat beter dan een paar jaar geleden. Servïe en Ierland zijn eigenlijk niet te vergelijken, maar als ik dan toch moet kiezen: Servïe (maar het liefst met orkest)!

13 04 2012
Karin

Jedward is een leuk boy-band-liedje, ik word er wel vrolijk van. Maar hoe gaat dat live klinken?
Servië vind ik prachtig. Ik dacht eerst, als Luuk, dat ik Lane Moje(1 van mijn all time favorites) mooier vond, maar nu ik het een paar keer heb gehoord: jongens wat is dit MOOI!!!
Servië dus, en ik tip hem ook als winnaar in de finale.
En verder heeft Luuk gelijk wat betreft het orkest! Niks taalregel, dat orkest moet terug.

16 04 2012
Jill

To echo what everyone has already said: Serbia is a lovely song, though, yes, without the orchestra it falls a little flat. Jedward is always fun, as they never stop moving! In result, sometimes their live vocals aren’t as great. But, I’m going to choose Serbia here!

17 04 2012
Jacob

Ik zal het terug een beetje spannend maken, dus…. een stem erbij voor Ierland 🙂

Geef een reactie

