Geen plek voor misplaatst spektakel

1 04 2012

Myth busting is en blijft mijn grootste hobby. Vandaag ontkrachten we één van de meest hardnekkige vooroordelen over het Songfestival: “Het is geen muziekfestival, maar een showfestival”. We gaan het hebben over kermis, over antiacts. In Nederland willen cynici maar al te graag geloven dat het Songfestival er bol van staat, en dat die inzendingen bovendien de hoogste noteringen scoren. Lordi wordt met alle gretigheid uit de kast getrokken als voorbeeld. Dit vooroordeel is de valkuil van de eerste indruk. Wie een gefundeerd oordeel wil vellen, zal namelijk langer moeten luisteren dan dertig seconden.

Ze zijn de off-topic publiekstrekkers van het Songfestival van dit jaar: de Buranovskiye Babushki uit Rusland. Menig buitenstaander heeft mij na mijn mening over Joan ook direct gevraagd ‘wat ik dan van die oma’s vind’, en ik vermoed dat Giel Beelen er straks in Mei ook nog wel over zal beginnen. Want het is natuurlijk van de zotte: een stel oude dametjes in gekke pakken naar het Songfestival. Dat geeft aan dat niemand het eigenlijk meer serieus neemt. Toch?

Voor ESC Daily deed ik verslag van de Russische finale, die overigens enkele dagen na de felomstreden presidentsverkiezingen in datzelfde Rusland plaatsvonden. Voorafgaand aan de finale vermoedde ik, en met mij vele anderen, dat de groots opgezette show onherroepelijk zou leiden tot Dima Bilan als winnaar. Pas toen ik de liedjes bekeken had en Buranovskiye Babushki zag winnen, begon me plotseling iets anders te dagen.

De voorronde voor het Songfestival was voor het Russische volk een kans om, vrijwel daags na de presidentsverkiezingen, nu wél een eerlijke stem uit te kunnen brengen. En wie wekt dan, uitgerekend in deze verkapte dictatuur, de meeste sympathie: wonderboy Dima Bilan, oud-songfestivalwinnaar en superster van top tot teen, of zes aandoenlijke oude vrouwtjes, die net zo goed de oma of de moeder van iedere willekeurige televoter hadden kunnen zijn? Het lied ‘Party for everybody’ was daadwerkelijk een feest voor iedereen- voor de gewone Rus, derhalve.

Achter de keuze voor Buranovskiye Babushki zat een verhaal van een verknipt land dat geen zin meer heeft in omhooggevallen helden. Toch hoop ik dat Rusland op het komende Songfestival zo laag mogelijk scoort. Niet alleen omdat het lied me niet aanspreekt, maar ook omdat ik de cynische krantenkoppen al kan uittekenen. Een genuanceerd beeld zoals ik hierboven schets kost tijd en serieuze aandacht: twee dingen die Nederlandse media allang niet meer overhebben voor het Songfestival.

Terugkijkend zijn er in de voorbije jaren ook heus wel de nodige antiacts voorbij gekomen. Liedjes waarachter je met de beste bedoelingen geen diepere laag kunt ontdekken. Maar voor zover ik me herinner zijn die flinterdunne inzendingen ook vrijwel altijd terecht afgestraft. Bijvoorbeeld in 2008, toen Ierland en Estland kansloos sneuvelden in de halve finales. Vorig jaar overkwam Portugal hetzelfde.

De enige negatieve uitzondering vormt ‘We are the winners’. Deze Litouwse wanvertoning scoorde in 2006 een top tien klassering- uitgerekend in hetzelfde jaar dat Lordi won. De Finse hardrockband wordt jaren nadien nog altijd gretig aangewezen als hét bewijs dat het Songfestival gedomineerd wordt door kermis en verkleedpartijen. Maar Lordi was simpelweg een hele slimme inzending. Hun muziekstijl sloot niet alleen perfect aan bij de Finse cultuur, die al vele populaire rock- en gothicbands voortbracht, maar ook bij een hele specifieke groep televoters.

Foutjes zoals de Litouwers in 2006 hebben met de herintrede van de vakjury geen kans meer. Bovendien prikken ook televoters er moeiteloos doorheen als een inzending nep is. Eric Saade had vorig jaar bepaald niet de meest poëtische songtekst. Maar hij was een rasperformer, en zijn spectaculaire act paste bij zijn moderne discoliedje. Brekend glas had bijvoorbeeld de Italiaanse inzending absoluut geen goed gedaan- Zweden kwam ermee weg.

Criticasters schilderen het Songfestival graag af als één groot circus. In werkelijkheid scheiden de halve finales het kaf van het koren. Lezers die anders beweren, daag ik uit om hieronder met voorbeelden te komen. Vaak zijn op het oog bizarre acts minder onzinnig dan je op een eerste indruk zou denken. Lordi, maar ook de beide inzendingen van Zdob si Zdub vormen daarvan een goed voorbeeld. Ik durf dan ook te stellen dat er voor misplaatst spektakel op het Songfestival geen plek meer is. En dat houd ik vol. Ook als Rusland dit jaar in de top 3 eindigt.

Steef van Gorkum


Acties

Information

5 responses

3 04 2012
Marc

Beste Steef,

Je spreekt jezelf een beetje tegen🙂

Aan de ene kant zeg je dat de kermis-acts er in de halve finale al worden uitgevist worden, aan de andere kant houd je er al wel rekening mee dat Rusland in de Top 3 eindigt…….dan zouden die toch in de halve finale worden uitgeschakeld.

Ik snap je betoog, maar ik denk dat je erin zal moeten berusten dat ook kermis-acts onderdeel uitmaken van het songfestival. En dat-ie er door de media worden uitgepikt is begrijpelijk, want die vallen het meeste op. En dat zeg ik als ESF-fan🙂

Overigens vergeet je in je betoog 1 van de grootste kermis-acts aller tijden op het songfestival ; Verka Seduschka uit 2007……

3 04 2012
eurovisie

Hey Marc!

Bedankt voor je reactie! Als je goed had gelezen, had je echter gezien dat ik in dit artikel juist ontkracht dat Rusland een kermisact is. Je moet, zo geef ik in het stuk duidelijk aan, verder kijken dan de eerste dertig seconden en proberen het verhaal achter de inzending te begrijpen. Precies daarom zou ik er ook mee kunnen leven als Rusland de top 3 zou halen, hoewel het lied mijn smaak niet is.

Media betitelen soms acts ten onrechte als kermis- dat is eigenlijk de hoofdboodschap van dit betoog.

Groeten!

Steef

3 04 2012
Marc

Hoi Steef,

Wat dat ontkrachten betreft, je hebt mij niet overtuigd🙂
En ik denk toch dat de miljoenen argeloze kijkers er in mei ook anders overdenken en dit als kermis-act zien, zelfs als ze er neutraal in staan. Want dat is het ook.
Je hebt absoluut een punt waarom het publiek in Rusland er voor gekozen heeft, maar naar mijn mening is dat een onvoorziene omstandigheid. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de makers van dit liedje met die gedachte het liedje hebben geschreven.
Ik denk zelf dat dit gaat scoren bij de televoters en de finale haalt, maar dat het tekort komt om te winnen.

Ik blijf je volgen hoor, want ik vind wel dat je zeer professioneel schrijft.

Groeten,

Marc

4 04 2012
eurovisie

Bedankt voor dat compliment🙂 En je hoeft het natuurlijk niet altijd met me eens te zijn😉

4 04 2012
Jacob

Kermisacts vind ik op zich geen enkel probleem op het songfestival, integendeel zelfs, maar er is 1 voorwaarde: het moet dan ook wel een steengoed nummer zijn… en die combinatie is best mogelijk.

Geef een reactie

