Kraagtrappen en Kaukasische Korhoenen

2 03 2012

Friso Veenstra weet eigenlijk niets van het Songfestival. Toch reist hij in mei af naar Baku om het circus van dichtbij mee te maken. Hij is nu ‘De Leek op weg naar Baku’. In zijn tweewekelijkse rubriek bekijkt Friso het Songfestival vanuit een totaal ander oogpunt.

Door Friso Veenstra

Het zal de bezoekers van deze site niet ontgaan zijn: dit weekend werd het Nationaal Songfestival gehouden. Per ongeluk keek ik de finale, in afwachting van Studio Voetbal, en zag hoe Joan ‘Pocahontas’ Franka de overwinning greep. Dat wil zeggen: mijn oren hoorden het gezang, het applaus en het geouwehoer van Jan Smit, maar mijn ogen fixeerden zich op Joan’s veelbesproken indianentooi. Die tooi. Ja, ze had het niet nodig, en ja, het liedje was op zichzelf al goed genoeg; allemaal waar, maar allemaal onbelangrijk. Joan had veren op haar hoofd. Veren die mij op een idee brachten: ik ga vogelen in Azerbeidzjan.

Ik ben een waardeloze vogelaar. Ik heb niet bijzonder goede ogen en weinig geduld. Bovendien moet je als vogelaar vaak vroeg op, om de letterlijke vroege vogels te vinden, en dat kan ik niet combineren met mijn slaaphobby. Toch houd ik van vogels. Als ik in Nederland een bijzondere vogel spot, maakt dat mijn dag, en zelfs het simpele schouwspel van een paar kraaien, foeragerend in een wei, raakt me. Ook in het buitenland kijk ik goed om me heen om te zien of ik een unieke gevederde vrind tegenkom. En in Azerbeidzjan vliegen zonder twijfel veel vreemde vogels rond.

Wikipedia, mijn digitale alma mater, leert mij dat er 371 soorten vogels in Azerbeidzjan rondfladderen. Wat dat betreft is Azerbeidzjan geen hoogvlieger: in Nederland komen bijna honderd soorten meer voor. Naast de doorsnee  duinpiepers en de alledaagse appelvinken vind je in Azerbeidzjan ook enkele speciale vogelsoorten. Kroeskoppelikanen, kraagtrappen en Kaukasische korhoenen. Wie kent ze niet?

Wie ze wel kent, vind ik op talloze vogelaarwebsites. Prachtwebsites zijn het. Zoals de nauwelijks indrukwekkende maar zeker interessante site van de Azerbeidzjaanse Ornithologische Vereniging. De websites maken me duidelijk wat de beste plekken zijn om te vogelen en ik kan zelfs een 15-daagse vogeltour maken voor een hele hoop geld. Aantrekkelijker lijkt het me om op stap te gaan met een ‘birding pal’: een lokale vogelenthousiasteling – in mijn geval meneer Sultanov – die je onder zijn vleugels neemt om samen te speuren naar al het moois dat de plaatselijke avifauna te bieden heeft.

Het lijkt mij helder: in Azerbeidzjan ga ik vogels zoeken. Met mijn gebrekkige vogelaarskwaliteiten weet ik niet of de kans groot is dat ik ze ook vinden ga, maar het zoeken moet ik op z’n minst kunnen bewerkstelligen. Het vinden zou dan nog een bonus zijn. En wie weet is het me wel gegeven. Met een beetje hulp van meneer Sultanov.


Acties

Information

One response

9 05 2012
Denderend feestje « Road to Baku 2012

[…] steden met  bizarre bazaars, hoewel ik dat oorspronkelijk niet gedacht had. Ik ben vogelvrij. Hopelijk is Azerbeidzjan dat […]

Geef een reactie

