Waarom we wél moeten kijken

12 02 2012

Mijn moeder is een actief internetster- zo iemand die er plezier in schept met haar tijd mee te gaan. Van de week stuitte ze tijdens een kliktocht op Youtube toevallig op de recap van de finale van het Songfestival van 2005. “In pak ‘m beet 6 minuten wist ik weer waarom mensen nu juist wél, en tegelijkertijd niet naar het Songfestival moeten kijken”, vertelde ze daarover aan de eettafel.

Uiteraard trok juist de negatieve kant van die opmerking mijn aandacht. Mijn moeder is over het algemeen een stuk kritischer over muziek in het algemeen en over het Songfestival in het bijzonder. Ik kon het niet laten, liep van tafel om die bewuste recap nog eens aan te zetten en samen met haar per fragment te oordelen of dat land ook alweer de moeite waard was.

Naar mijn smaak had ze het verkeerde jaar uitgekozen- althans om aan te tonen dat de kwaliteit van zo’n finale te wensen overliet. 2005 was een fantastisch jaar, waarvan ik de CD nog steeds met enige regelmaat terugluister. Met sterke inzendingen uit Letland, Servië & Montenegro, Roemenië, Zwitserland en Moldavië gaf Oost Europa de traditionele Eurovisielanden een meer dan terechte oorwassing- en dan noem ik nog niet eens de pareltjes uit Kroatië en Hongarije, die tot op de dag van vandaag allebei (!) in mijn Eurovisie top 10 aller tijden staan.

Beter was wat dat betreft de keuze geweest voor bijvoorbeeld 2007. In dat jaar werden mijn favoriete liedjes in de halve finale uitgeschakeld en hoewel de winnares sterk was, werd de rest van de finale gedomineerd door veel trommels en spektakel. Aan de andere kant: blijkbaar zijn er ook genoeg liefhebbers van dat genre. Anders zouden die liedjes immers nooit zo hoog geëindigd zijn. En wie ben ik om te beoordelen dat hun smaak ‘minder’ is dan de mijne?

Toen ik me dat realiseerde, moest ik plots weer denken aan een discussie tussen mijn twee huisgenoten. Beiden hielden niet van het Songfestival omdat de muziek veel te wensen over zou laten. “Allemaal hoempa-hoempa, discogestamp”, concludeerde de één, “dancemuziek, niet mijn ding”.
-“Onzin”, reageerde de ander overtuigd, “juist allemaal van die dodelijk saaie gitaarliedjes. Het Songfestival, dat is echt iets voor jou.”

De grap van het verhaal is natuurlijk dat beiden gelijk hebben. Het Songfestival is een scala aan muziek, een enorm palet dat over de volledige breedte gebruikt wordt. Fans weten dat en focussen op de liedjes die zij de moeite waard vinden. Voor mij en mijn moeder zijn dat vaak ongeveer dezelfde landen; het verschil zit hem hooguit in de lol die ik erin schep de mindere liedjes af te kraken en mijn favorieten te supporteren.

Dat is namelijk de kracht van het Songfestival: de diversiteit. Er is voor ieder wat wils, of je nu van schlagers of singer-songwriters houdt. Iedereen kiest zijn favorieten, en omdat smaken godzijdank verschillen, is de uitslag altijd enigszins onvoorspelbaar. Dat maakt het festival van een doorsnee muziekevenement tot een spannende sportcompetitie.

Tot zover de redenen om wel te kijken, mam. Nu jij weer.

Steef van Gorkum


Acties

Information

One response

13 02 2012
karin

Mijn reactie, zoon: die paar pareltjes zitten tussen zoveel uur “rotzooi “.. Voor mij alleen uit te zitten met vrienden, om dan eindeloos commentaar te leveren. Dan is het toch ook een gezellige avond en zitten we om de beurt te wachten op wel een leuk nummer (waarom vind jij DIT goed???), en punten te geven voor choreografie, kleding( of het gebrek aan). Te voorspellen hoeveel punte welk land aan wie geeft, daar de hele wereldpolitiek bij te halen, etc. Kortom een heel veelzijdige en gezellige avond, maar niet alleen door de muziek!

Geef een reactie

