Uitzondering die de boeking bevestigt

29 01 2012

De koorts slaat toe. We zitten alweer in 2012, voor je het weet is het mei. Moet ik mijn visum al regelen? Mijn prikken halen? Vliegtickets zijn gelukkig al geboekt… Hotels! Hoe kan ik het hotel vergeten? Snel kruipen Friso en ik achter de computer op zoek naar die ene droomlocatie, maar net als we hem gevonden hebben, blijkt boeken onmogelijk.

Toen ik aankwam leek het prachtig: de bergen rondom Oslo, het mooie uitzicht. Maar mijn hotel tijdens het Songfestival van 2010 was wel ver van de Euroclub af. Ik moest rond middernacht alweer de laatste bus terugpakken, dat is niet fijn. Het was natuurlijk ook allemaal nieuw voor me: het Songfestival, het uitgaan, die hele nieuwe wereld. In de tweede week besloot ik minder braaf te zijn en afwisselend bij anderen te slapen of een taxi te nemen. Ook niet ideaal.

In Düsseldorf had ik gelukkig geleerd van mijn fouten. Al vroeg boekte ik het hostel voor mijn eerste week. Vlakbij het stadscentrum, op loopafstand van de Euroclub en met een tramlijn voor de deur die me overdag naar de arena kon brengen. Prachtlocatie. De tweede week moest ik echter verkassen naar een ander hotel, waar ik samen met Hendrik verbleef. Opnieuw was de locatie dichtbij alles waar ik die week wilde zijn. Düsseldorf was sowieso niet erg groot en ik heb mede daardoor optimaal van het Songfestival kunnen genieten.

Mijn derde jaar in Baku heb ik een extra doel voor ogen. Niet alleen die gunstige locatie vinden, maar nu bij voorkeur ook eens boeken voor twee weken achtereen, zodat ik die verhuizing uit mijn programma kan slopen. Een mens heeft tijdens de Songfestivalweken immers wel wat beters te doen. Ik ging vroeg op zoek, stelde samen met Friso een prioriteitenlijstje op en al gauw had ik meerdere hotels gevonden die aan de eisen voldeden. De prijs viel mee en ik mailde de eigenaar met het verzoek een boeking te maken.

Daar kwam echter niets van in. De hotelboekingen in Baku zijn gesloten tot na de kaartverkoop van het Songfestival in februari. Het idee daarachter is dat er niet al in november een stormloop op hotelkamers komt van fans die nog niet eens weten of ze wel aan kaarten kunnen komen. Gevolg was de afgelopen jaren namelijk dat sommige fans een kamer hadden maar geen kaarten voor de shows; en andere fans wel kaarten maar geen kamer.

Voor mij is dit natuurlijk erg jammer. Of ik nou kaarten heb voor de shows of niet: naar Baku ga ik toch wel, Friso en ik hebben de vliegtickets zelfs allang geboekt. En ik ben een man van zekerheden. Het liefst zou ik nu al weten op welke plek ik tegen welke prijs hoe lang kan verblijven. Dat gaat dus niet, omdat het systeem met name uitgaat van de fans voor wie hun verblijf afhankelijk is van de kaartverkoop. Wordt er dan helemaal geen rekening gehouden met journalisten?

Natuurlijk wel. In de officiële hotels zijn al lang en breed plekken vrijgehouden voor de bobo’s die elk jaar meereizen. Songfestivaljournalisten van het eerste uur, oude rotten in het vak. Maar die officiële hotels zijn voor een student als ik niet te betalen! Tegelijkertijd kan ik het de organisatie moeilijk kwalijk nemen dat ze geen rekening houden met ambitieuze Nederlandse studentjes met een beperkt budget.

De problemen rondom mijn hotelboeking herinneren me er eens te meer aan dat ik een uitzondering ben. Zo werd ik in het perscentrum door collega’s ook nogal eens bekeken. Misschien moet ik me erbij neerleggen dat mijn slaapsituatie ook dit jaar niet ideaal zal zijn, of dat ik er meer geld voor moet betalen dan me lief is. De avonturen uit Oslo en Düsseldorf doen er geen twijfel over bestaan dat het de moeite waard is- ik wil er absoluut dit jaar weer bij zijn. En februari komt al heel dichtbij.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

