Voor welk land doe ik eigenlijk mee?

13 11 2011

In mei 2010 zat ik aan de bar naast Jon Lilygreen. Na de nodige liters bier was de Welshman, dat Songfestival uitkomend voor Cyprus, aardig ver heen. “Welk land vertegenwoordig ik ook alweer?”, vroeg hij zich aan het eind van de avond oprecht af. Grappig, maar tegelijkertijd een veeg teken. Hoe authentiek kun je die Cypriotische inzending nog noemen? Road to Baku onderzoekt of de EBU de inzet van buitenlanders niet aan banden kan leggen.

Door Steef van Gorkum
Met medewerking van Hendrik Kramer 

Begin oktober volgde ik met geïnteresseerde afstand een discussie op mijn favoriete nieuwssite Songfestivalweblog. Aan de orde was de inschrijving van de Amerikaanse zangeres Ultra Naté in de Zwitserse internetselectie. Een aantal lezers vond het schandalig dat artiesten meedingen in een land waar ze oorspronkelijk niet vandaan komen. Hendrik en ik zochten door en kwamen erachter dat er ook een Nederlandse meedeed aan de Zwitserse selectie. Overigens haalden beiden de finale niet.

Eerlijk gezegd kijkt natuurlijk niemand er nog van op dat een land artiesten uit het buitenland toelaat. Import is al jaren de normaalste zaak van de Eurovisiewereld. Zwitserland had eerder al succes met de Canadese Celine Dion en recenter nog met de Estse meidengroep Vanilla Ninja. Verder maken kleine landen als San Marino, Monaco of Andorra graag gebruik van buitenlanders. We vonden geen voorbeelden van grove buitenlandse invloed in Nederlandse inzendingen, al deed de Nederlandse zangeres Stella Maessen voor zowel Nederland als België mee aan het Songfestival.

Lees voor meer informatie de kadertekst ‘Import is doodnormaal’

Op zich vind ik dat een goede zaak. Authenticiteit is immers een belangrijk criteria op het Songfestival. Nederland zou ervoor kunnen kiezen Lena met een grote zak geld naar het festival terug te halen- maar hoe ‘Nederlands’ zou die eventuele overwinning dan zijn? Ik vraag me sterk af of het de Nederlanders echt trots zou maken.

De kracht van het Eurovisie Songfestival is de strijd tussen landen. Het is de mix van culturen die het festival uniek maakt. Een prachtig evenement, omdat de diversiteit van het continent uiteen gezet wordt. Ieder drie minuten, laat het maar zien! Daarom hebben inzendingen die iets van die cultuur laten zien ook mijn voorkeur boven commerciële deuntjes die feitelijk in elk land gemaakt hadden kunnen worden.

De vraag blijft echter: hoe test je dat? Een artiest kan van gemengde afkomst zijn, of er al tien, twintig jaar wonen. Om over een band met leden uit verschillende landen nog maar te zwijgen. Waar ligt dan de grens? En gaat het wel puur om de artiest, of speelt de afkomst van de componist misschien nog een grotere rol? Wie de zuiverheid van een songfestivalinzending wil waarborgen, moet een arbitraire lijn trekken te midden van een groot grijs gebied.

Authenticiteit is belangrijk. Maar je kunt dat niet garanderen middels reglementen. Ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat een lied de cultuur van het land vertegenwoordigt. Maar dat is natuurlijk al helemaal niet reglementair vast te leggen. En dus zullen er elk jaar liedjes zijn die met het land en dus met het Eurovisie Songfestival niets te maken hebben. Het enige wat wij kunnen doen, is daar niet op stemmen.

Wat vind jij? Moet de EBU de regels aanscherpen? Waar ligt dan jouw grens? Is het wenselijk dat een land een artiest stuurt die helemaal niets op heeft met dat land? Zou je trots zijn op een Nederlandse overwinning met een buitenlandse artiest?

Acties

Information

3 responses

14 11 2011
Adriaan

De regels worden toch strenger, de bevolking moet vanaf komende festival toch minimaal de keuze uit 2 liedjes hebben, dat is gunstig voor de band van een land met hun eigen inzending.

Zelf zou ik het wel mooi vinden als een land het gewoon zelf bepaald hoe ze het doen, geen speciale opgelegde regels door de EU dus, landen weten zelf best wel hoe daar mee om te gaan.

Het is niet wenselijk dat een land een act stuurt waar het land totaal niks mee heeft, maar dat zal de nationale omroep dan vanzelf wel merken neem ik aan.

Wat is buitenlands, zou Mauro een buitenlandse artiest zijn? Het gaat meer om de band dan om het etiket, zo’n Paul Turner van the voice off holland zou mij best trots kunnen maken als die voor ons zou winnen, ergens is ie toch best Nederlands al praat hij het niet….

Maar als iemand alleen maar voor het ESF “nederlander” zou zijn, zou ik dat niet waarderen…

14 11 2011
Erik

Die jon toch… Hij zingt nog wel: ‘I still remember everything’… Dus dat was een leugen? 😦 😛

Ik ben ook niet voor veel regulering. Maar een Nederlandse artiest is wel leuker, of zo. Echter. zoals jij al zegt zal ik daar dan maar voor stemmen.

15 11 2011
Jill

I will simply say that: a choice which shows the culture of that country which you are representing is most appealing to me as well (that was my initial interest in Eurovision!), and I suppose what one would expect.

Though with the representation by a foreign artist, for me it depends upon the motivation of the entry – whether it is a genuine effort to promote the country’s personality (or perhaps their perception of it) or just an attempt to score points with a “commercial tune”…

I like to see authenticity also, but sometimes a different view can be appreciated if presented correctly.

Geef een reactie

