Aansluiting met de actualiteit

30 10 2011

Internet is in Songfestivalland aan een opmars bezig. De laatste jaren laat een groeiend aantal landen haar selectie (deels) via internet verlopen. Dit verlaagt de drempel voor een nieuwe lading artiesten om mee te doen. Maar is een voorronde via internet succesvol? Zou Nederland er ook gebruik van moeten maken?

In Wallonië kwam omroep RTBF vorig jaar wel met een heel vernieuwend concept: artiesten moesten via de website Akamusic 20.000 euro ophalen bij aandeelhouders om door te stoten naar de tweede selectieronde. Dit principe met aandeelhouders is populair in de muziekscene. Hind haalde via een vergelijkbare website (Sellaband) 40.000 euro op voor de studio-opnames van een album. In de boekenwereld komt hetzelfde fenomeen nu overigens sinds anderhalf jaar opzetten; voor mijn stage bij INKT schreef ik onlangs een artikel over Ten Pages, een website waar schrijvers aandeelhouders zoeken voor hun manuscript.

Zo uitgebreid hoeft een Songfestivalvoorronde natuurlijk niet overal te zijn. In Zwitserland fungeert het internet simpelweg als een manier waarop de Frans-, Italiaans- en Duitstalige omroepen apart van elkaar hun inzendingen voor de gezamenlijke finale selecteren. Zweden gebruikt het internet om middels een uitgebreide voorronde één lied te kiezen dat voor het echie mag in Melodifestivalen, en in Oostenrijk bewees Nadine Beiler vorig jaar dat je vanuit een internetselectie ook daadwerkelijk het Songfestival kunt halen.

Succes is natuurlijk niet gegarandeerd. Zeker wanneer luisteraars via het internet mogen meebeslissen, resulteert dat vaak in een tombola waar lang niet altijd de juiste keuzes worden gemaakt. Fanclubs van artiesten brengen via fora en sociale media al gauw een meute stemvolk op de been. De techniek van websites laat bovendien vaak per abuis toe dat vanaf dezelfde computer meerdere malen een stem wordt uitgebracht. Vorig jaar concludeerden we op deze site al dat geen enkele selectiemethode een garantie is voor succes- en dus ook het gebruik van internet niet.

Wat je hooguit van internet kunt zeggen, is dat het mensen mogelijkheden biedt die anders door de hoge muren van het establishment verborgen waren gebleven. Internet verlaagt de drempel en is bovendien nog altijd een modern medium. Of je er nu van houdt of niet: internetmarketing werkt, zo bleek ook toen de afgelopen weken de bezoekersaantallen van deze website omhoog schoten nadat we onszelf hadden aangemeld op Twitter en Facebook.

Via het internet vind je de aansluiting met de actualiteit. Dat is precies wat Lena op dit moment doet in haar strijd om MTV awards. Ze was al de beste van Duitsland en Europa, en ligt nu in de clinch met onder andere Britney Spears om de beste artiest van 2011 wereldwijd te worden. Graag roep ik opnieuw op: stem op haar via deze link! Want door dit soort successen behoudt het Songfestival connectie met de tijd. De MTV awards zijn internationaal aansprekende prijzen. Wie daar wint staat middenin de belangstelling bij het muziekluisterende publiek van vandaag.

Natuurlijk moet het Songfestival niet klakkeloos de hitlijsten achterna gaan. Sterker nog: als grootste en mooiste muziekevenement ter wereld moeten we deels zelf trendsetter zijn. En dat is in het recente verleden ook meermaals gebeurd. Genres als ethnopop en acoustische singer-songwriters (her)vonden wereldwijd hun populariteit door successen op het Eurovisiepodium.

Originaliteit wordt op het Songfestival beloond, met als gevolg dat we in de internationale muziekwereld niet alleen reageren maar ook ageren. Europees gezien staat het Songfestival nog altijd middenin het muzikale spectrum van vandaag de dag. En dat is belangrijk, zeker in landen als Nederland waar het Songfestival mede vanwege het oubollige imago onder vuur ligt.

In een land als Bosnië & Herzegovina kost het geen moeite om de grootste, beste en populairste artiesten van dit moment naar het Songfestival te krijgen. Het zal Bosniërs dus ook een worst zijn of de selectie van hun inzending via internet verloopt, of lekker ouderwets met een vakjury en een televisie-uitzending.

Maar in Nederland is een goede, en vooral een eigentijdse inzending al lang niet meer vanzelfsprekend. Hendrik concludeerde enige tijd geleden al terecht dat Glennis Grace, Edsilia Rombley, Treble en Hind stuk voor stuk faalden omdat ze terug wilden naar het Songfestival van jaren terug.

De Gouden Formule bestaat niet en ook het gebruik van internet is verre van zaligmakend. Maar juist voor een land als Nederland zou het wel kunnen werken. Het is immers zaak een jonger publiek bij het Songfestival te betrekken dan Vader Abraham, Ben Cramer of Ad van der Gein. Internet trekt, zo bewees onder andere de Waalse voorronde vorig jaar, een ander soort gelukszoeker dan waar we dit jaar wellicht mee worden doodgegooid. Het is wellicht de moeite van het proberen waard.

Steef van Gorkum

Internet is ook een open podium voor meningen, dus laat je horen op deze site: moeten we in Nederland internet een rol laten spelen in onze selecties?

Advertisements

Acties

Information

One response

3 11 2011
hebbuzz

Internetselectie is toch vaak in beginsel een wedstrijd van wie de meeste vriendjes kan mobiliseren. Het systeem van België vond ik nog het meest sympathiek, omdat de stemmer een aandeel in het succes kon kopen. Het is waar dat de drempel via internet wat lager kan liggen, maar dan is het tegenwoordig nog steeds zo dat op internet alleen geluidsfragementen beoordeeld worden en geen totaalplaatjes. Internet moet zeker als selectiemiddel gebruikt worden naar mijn idee, maar dan wel zoals in Zweden, niet als overheersend middel, maar vooral om een achteringang te hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: