Het beste wat we hebben

19 09 2011

De zomer duurt lang. Te lang, voor de fans, en dus strooit de TROS dan vaak al vroeg met kleine brokjes informatie. Om de geruchtenstroom te voeren. Om het gespeculeer vast een richting te geven. De afgelopen jaren werd daarvoor vaak een naam gebruikt. Die fungeerde als label waaraan creatieve geesten de rest van het plaatje konden ophangen. Dit jaar hebben we een grote ideeënbus- maar geen grote naam! Of toch?

Laten we allereerst eens naar de feiten kijken. Voor het eerst sinds 2005 heeft het Nationaal Songfestival weer een echte open inschrijving, dat wil zeggen: een inschrijving waar vooraf noch de act noch het liedje vast staat. Alle ideeën zijn welkom, je kon er zelfs voor kiezen om alleen een melodie, een act of een tekst in de bus te doen. Daarmee is de voorselectie een groter vraagteken dan de afgelopen jaren, toen fans al een uitgebreide mening konden vormen over de Toppers, de 3J’s of Vader Abraham.

En dus is het grote speculeren niet gestopt na de eerste bekendmakingen van de TROS. Sterker nog, namedropping is alleen maar populairder geworden. Websites en showbizzrubrieken melden met veel gevoel voor dramatiek de ene na de andere C-artiest die zich aan deelname zou hebben gewaagd. Echte gevestigde namen hoeven we niet te verwachten. De grote componisten en artiesten van het land stonden toch vaak al niet te springen om deelname, maar in dit systeem is er uiteraard nog minder hoop dat één van hen zijn/haar beste liedjes in de grote tombola werpt.

Dat is overigens helemaal niet erg. Het draait uiteindelijk immers om de drie minuten die we in Baku neerzetten; het lied, de uitvoering, alles moet kloppen. En of dat dan door Marco Borsato gedaan wordt doet er niet zoveel toe, zo concludeerde ook John de Mol een week geleden in De Wereld Draait Door. Hij verdedigde daar met verve de charmes van het Songfestival tegenover een ergerlijk cynische Matthijs van Nieuwkerk, die de bekende clichés van stal haalde maar geen bres sloeg in het verhaal van De Mol.

“De show wordt in ieder geval fantastisch”, beloofde De Mol, en dat is dan ook zijn eerste verantwoordelijkheid: de wanvertoningen van de laatste jaren doen vergeten. Het Songfestival heeft hij altijd een prachtig evenement gevonden met nationalistische elementen- maar daarvoor moet Nederland wel weer eens echt meedoen op de grote avond. Om die doelstelling te bereiken zou De Mol graag werken met kandidaten uit The Voice; onbekend, talentvol, en geen van hen heeft iets te verliezen. Als de act zich ervoor leent wordt illusionist Hans Klok erbij betrokken om de act spectaculair neer te zetten.

Alles bij elkaar klinkt het goed en veelbelovend. Waar bekende artiesten het laten afweten, waagt zich toch nog een grote naam aan het Songfestival. Met John de Mol sturen we misschien wel de beste televisieproducent die we in dit land hebben. Bovendien durft hij verder te kijken dan het neerzetten van een goed televisieprogramma. De Mol spreekt hardop over de regie tijdens het internationale Songfestival, hij toont ambitie en schuwt de discussie met cynici niet.

De TROS schotelde ons de afgelopen jaren namen voor die aangaven welke richting het op ging. Dit jaar is John de Mol misschien wel die indicatie. Hij is geen componist en zelf zal hij het podium ook niet betreden. De keuze voor De Mol zegt ook weinig over welke muzikale koers we dit jaar varen. Maar het is wel een reactie op de belabberde podiumpresentatie van de Nederlandse inzending vorig jaar. De Mol gaat zich actief bemoeien met de act en de regie, en daar kunnen we alleen maar heel blij mee zijn. Het wordt immers tijd dat we ook dat aspect serieus gaan nemen. Nu nog een goed liedje.

Steef van Gorkum

Zijn jullie blij met de huidige opzet voor het Nationaal Songfestival? En wat vind je van het interview met John de Mol in DWDD? Bekijk het hier terug!

Advertisements

Acties

Information

2 responses

20 09 2011
Hendrik

Het lijkt al weer een tijd geleden maar de 3J’s deden dit jaar mee 😉 Ja we denken alvast vooruit he.

21 09 2011
karin

Vond het nog wel meevallen, dat cynisme van van Nieuwkerk.Wel de vertrouwde vooroordelen.Ik vond het een goed interview, omdat de Mol goed wist wat hij wilde. Vind het ook goed om te horen dat hij vindt dat alles staat of valt met een goed lied. En ik heb er alle vertrouwen in dat de regie in de halve finale bij hem in goede handen is. Veel slechter dan dit jaar kon ook niet eigenlijk.Want de mensen van de TROS hebben dit jaar alle moeite gedaan om de 3Js NIET in beeld te krijgen, of met hun rug naar de camera.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: