De vakjury krijgt karakter

29 05 2011

Als geaccrediteerd journalist had ik in Düsseldorf toegang tot bepaalde kennis die voor de fans thuis slechts uit tweede hand beschikbaar was. Het verloop van repetities, eventuele problemen met vocalen of regie; wij krijgen het mee. En toch zitten ook wij er in onze voorspelling uiteindelijk met de nodige landen naast. Er blijven fenomenen onderschat, ofwel worden er nieuwe precedenten geschapen. Zaken die je pas achteraf kunt verklaren.

Na het bekend maken van de gesplitste resultaten (televoters en vakjury’s) is de periode van dat naborrelen weer aangebroken. Een fijne periode voor fans en journalisten. Ook ik kan het zeer waarderen, mits de analyses niet verwateren tot cynisme of ronduit gezeur. Een simpele eerste conclusie die ik zelf trok, was dat ik de invloed van de startvolgorde in mijn voorspellingen flink heb onderschat.

Aan bijvoorbeeld de vrije val van Denemarken in de finale, en het feit dat Servië voor uitschakeling moest worden behoed, kun je zien hoe enorm de invloed van de startvolgorde nog altijd is op televoters. Dit droeg er ook aan bij dat Armenië, Noorwegen en Turkije de finale misliepen. Verbazingwekkend was vervolgens de conclusie dat de vakjury Litouwen in de finale als een baksteen liet vallen. Bestaat een jury dan toch ook maar gewoon uit mensen die liedje 4 na 21 anderen weer is vergeten?

Wat verder opviel: favorieten als Rusland en het Verenigd Koninkrijk zijn tot mijn spijt met name door de jury’s van een topklassering beroofd. Ondertussen werd de X-factor sterren uit Slovenië, Oostenrijk en Ierland allemaal de hand boven het hoofd gehouden. Het lijkt er daarmee op dat de teruggekeerde vakjury langzaam zijn eigen karakter krijgt.

We weten waar men zo ongeveer voor stemt, en dat is misschien niet altijd de pure muzikale of vocale kwaliteiten waarop we hopen (Finland, Georgië, Moldavië en Bosnië & Herzegovina konden op zeer beperkte jurysteun rekenen). Maar het is wel een afwijkende keuze die het festival minder voorspelbaar maakt. En dat was de belangrijkste motivatie voor de herinvoering.

Mede daarom is er op basis van deze uitslag weinig reden tot klagen. Het valt me tegen dat dit wel in volle glorie gebeurt op fansites die de uitslagen publiceren. Een stortvloed aan mogelijke maatregelen voor de EBU komt voorbij, de één nog onrealistischer en onwenselijker dan de andere. Het enige scherpe punt dat enkele fans aanstippen is een verlaging van het maximum aantal stemmen per telefoon, maar ook dat zal er uit commercieel oogpunt niet doorkomen.

Eerder deze week was de nuance ook al ver te zoeken in een discussie over vermeende puntenafspraken tussen juryleden. Estland kaartte dat probleem aan bij de EBU, maar nog voor er enig bewijs voor deze beschuldiging is gevonden wordt op internet al het nodige gesuggereerd. “Mickey Mouse-landen” als dit zouden direct van het festival geschrapt moeten worden. Belachelijk, aangezien we in een fatsoenlijke rechtstaat uitgaan van onschuld tot het tegendeel is bewezen. En aan onevenredig straffen doen we ook niet, of de EBU moet zelf tot een Mickey Mouse republiek willen verworden.

Het klagen zit de Nederlandse songfestivalfans teveel in het bloed. Beter zouden we eraan doen af en toe onze mond te houden, en tevreden te zijn. Bijvoorbeeld over een waanzinnig boeiend festival waarbij niet al mijn favorieten even goed scoorden, maar de einduitslag weinig idiote uitschieters bevat. En de winnaar Azerbeidzjan? Het land ligt misschien een beetje uit de route. Maar het lied scoorde wel als enige goed bij zowel jury’s als televoters, en ik begrijp ook heel goed waarom.

Steef van Gorkum

Advertenties

Acties

Information

3 responses

2 06 2011
Adriaan

Ben jezelf ook niet een beetje aan het klagen over de klagers?

“Een simpele eerste conclusie die ik zelf trok, was dat ik de invloed van de startvolgorde in mijn voorspellingen flink heb onderschat” die invloed was toch ook niet groot?

Ierland haalde in de voorronde vanaf de laatste plaats 68 punten en in de finale onder diezelfde landen vanaf de 8e plaats 71 punten, Slovenie en IJsland die beide in de finale even goed of zelfs beter geloot waren als in de voorronde verloren resp. 56 en 52 punten, alleen op Finland en Griekenland had de loting wel duidelijk een slechte invloed, maar ook niet op Denemarken zoals hier gesugereerd word, dat Denemarken uiteindelijk 5e is geworden is te danken aan het feit dat de landen uit de andere voorronde het lied duidelijk minder zagen zitten… (een 15e tegenover een 3e plaats)

Al met al was de invloed van de startvolgorde nu van veel minder grote invloed als in het verleden weleens geweest is, waar dat aan te danken is?

18 09 2011
Robbert-Rotterdam

Is er uiteindelijk ooit een uitspraak gedaan na de klacht van Estland? Of is de zaak door gebrek aan bewijs geseponeerd?

En mbt de jury’s is het inderdaad een vreemde zaak dat Litouwen in de finale het zoveel minder heeft gedaan bij hen dan in de semi. De enige verklaringen die ik hiervoor kan vinden zijn:
-de jury’s uit de andere semi waren minder gecharmeerd van het lied en de uitvoering
-in de finale zijn er een aantal andere ballads bij gekomen die naar de smaak van de jury beter waren, waardoor Litouwen kelderde en na middeling met televoting niet meer overleefde.
– de samenstelling van de jury’s in de verschillende landen waren zaterdag anders dan door de week(weet niet of deze verplicht dezelfde moest zijn?).
-Wellicht viel Litouwen tijdens de dress rehearsal vrijdagavond tegen? (Niet aan mij om te beoordelen want ik was er niet). Jury’s oordelen immers een dag eerder?

En voor degenen voor wie de wegen van jury’s nog steeds ondoorgrondelijk zijn is het misschien eens een goede tip om voor het vertrek naar Baku de liedjes eens voor te leggen aan enkele studenten die aan het conservatorium lichte muziek studeren(niet klassieke muziek, die lui vinden doorgaans alles wat licht is minderwaardig is mijn ervaring). Deze mensen zijn doorgaans in heel andere zaken geïnteresseerd dan act, kleding maar des te meer door originaliteit, creativiteit, harmonieën, “goede vondsten” , etc.

Ik zou het leuk vinden wanneer voor het vertrek naar Baku één van jullie verslaggevers met de 42(?) bijdragen van volgend jaar naar het conservatorium stapt voor een onderzoek wat zij ervan vinden en hier verslag daarover doet. Wedden dat juryuitslagen in 2012 dan veel minder verrassend zullen zijn dan jullie eerder vermoed hadden?:)))

18 09 2011
eurovisie

Strak plan, Robbert! Help ons tzt maar herinneren!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: