Eeuwig onvoorspelbaar

25 05 2011

Hendrik Kramer opent speciaal voor de lezers van Road to Düsseldorf zijn dagboeken, die hij schreef tijdens zijn verblijf in Düsseldorf. Vandaag aflevering 3.

Woensdag  11 mei

Vandaag is het woensdag, dat is even een tussendag. Die gebruik ik net als vorig jaar om de stad te verkennen en om hier en daar wat rond te kijken en wat video’s en foto’s te maken.  Grote bezienswaardigheid deze dag was The Royal Crown, het schip waar de Nederlandse delegatie op verblijft. Vanaf de kade kon ik Jan Dulles spotten in gesprek met Daniel Dekker.

Op de boot werd Eurovisiemuziek gedraaid, waarbij Litouwen wel drie keer voorbij kwam.  Ik liep langs de haven, die me het meest deed denken aan het Engelse Brighton. De oude binnenstad zelf deed me meer denken aan het plaatsje Bernkastel- Kues aan de Moezel, maar dan groter en minder heuvelachtig. Düsseldorf is natuurlijk veel groter en heeft meer het karakter van een stad, vooral door de haven waar grote schepen langs varen.

Vandaag kon ik ook een paar uur op internet, dus heb ik de thuisblijvers even via Hyves laten weten dat ik gisteren een geweldige avond heb gehad en dat ik al erg uitkijk naar donderdag. Dan is de grote dag. Gaan de 3J’s het redden? Zelf heb ik er een beetje een hard hoofd ingekregen, omdat in de eerste halve finale de eerste 5 liedjes zich ook niet kwalificeerden.

In elk geval hebben we nog een vakjury en Bosnië, het eerste liedje, gaat gewoon naar de finale. Dan krijgen we Oostenrijk die de vloek van de tweede startplek heeft en dan komt Nederland. Als we het goed doen dan blijven we wel hangen bij het publiek die daarna het misbaksel van dit jaar te horen krijgt namelijk Witloof Bay! Slowakije kan twee kanten op, maar het is geen heel bijzonder liedje. Dus als de zusjes het vals zingen blijft Nederland nog langer hangen. Toch ben ik nog steeds bang dat Nederland opnieuw strandt in de halve finale. Dat zou zo jammer zijn!

De verrassende uitslag van gisteravond geeft ook wel weer hoop. Landen die standaard de finale haalden vlogen er plots uit! Toevallig zei ik maandag nog tegen Steef dat ze Armenië en Turkije net zo goed meteen in de finale kunnen plaatsen. Gelukkig verrast het songfestival ieder jaar weer en daarom ben ik er zo’n groot fan van! Want hoewel de vele fans en journalisten elk jaar een prima voorspelling kunnen leveren, nooit weet je wat er op die avond zelf gebeurt.

Acties

Information

One response

25 05 2011
Adriaan

Dat weet je zeker niet als jurys worden omgekocht :p

Maar zonder gekheid, grappig om zo toch eigenlijk weer te lezen hoe er gedacht werd voor de 2e halve finale 🙂

Zoals het oordeel over Belgie, die uiteindelijk veel populairder bleek te zijn als de Nederlandse inzending, uiteindelijk bleken wij toch de misbaksel van dit festival te hebben…

Geef een reactie

