Een televisiescherm heeft zo zijn voordelen

15 05 2011

Gisteravond keek ik naar de show waar het uiteindelijk allemaal om ging. Met vrienden en familie op de bank, niet vanuit Düsseldorf. Gezellig, maar ook vreemd om juist nu daar niet te zijn. Vreemd was ook de uitslag trouwens. Op winnaar Azerbeidzjan na is zo’n beetje alles anders dan ik had verwacht voorafgaand aan de show. En nu gaat alles weer gewoon verder. Op misschien wel de weg naar Baku.

Zelden heb ik op reis zo weinig heimwee gehad als de afgelopen twee weken. In Düsseldorf was ik op de een of andere manier op mijn plek- maar dus niet tijdens de finale. Wel werd ik de hele avond door daar gemaakte vrienden en vriendinnen gesmst. Ook Hendrik liet af en toe van zich horen.

Hier bij mij thuis zaten een stel goede vrienden. De één meer fan dan de ander, maar allemaal met een uitgesproken mening. Tijdens de show bespraken en beoordeelden we onze favorieten, lachten we de anderen uit om hun keuzes. Het was een Songfestival zoals het hoorde. Zoals ik dat kende van voor The Road to Oslo. Het was bovendien heel anders om alles nu eens achter elkaar op televisie te zien.

Frankrijk viel op het beeld al tijdens de show duidelijk tegen, waardoor Italië de kans kreeg om enorm op te vallen. Blue uit het Verenigd Koninkrijk had inderdaad geluidsproblemen met een vrij harde muziekband. Daarentegen zou ik Zweden zo vroeg in de show en met slechts één gebroken glas ook allang vergeten zijn. Waar Oekraïne haar top vijf klassering vandaan haalt, is een nog groter raadsel. Toch denk ik dat ik na het zien van de show op televisie een pole had kunnen maken die dichter bij de uitslag zat dan wat ik nu inleverde.

In het Eurovisiedorp zijn heeft enorm veel voordelen. Je krijgt de buzz rond artiesten mee, de weetjes en de repetities. Je hoort en ziet soms of iemand tegenvalt. Maar op de avond zelf beslist de kijker. En dus zou je voor de allerbeste voorspelling eigenlijk ten minste één generale repetitie op televisiescherm moeten bekijken. Dat is alvast een les die ik meeneem naar volgende ervaringen.

Winnaar Azerbeidzjan is uiteindelijk het minst verrassend aan de hele uitslag. Ik ben er niet onverdeeld tevreden mee, maar gun Italië en Georgië de hoge klassering van harte. Of ik volgend jaar naar Baku ga valt nog even te bezien. Sowieso is het fijn dat één van mijn vrienden die er gisteravond was de intentie heeft uitgesproken met me mee te reizen, want alleen zie ik het wellicht niet zitten. Aan de andere kant: na de fantastische stap die ik deze week gemaakt heb in de mediawereld rondom het Songfestival, kan ik eigenlijk niet wegblijven.

Nogmaals van harte bedankt voor het trouwe volgen van deze inmiddels zeer populaire website. Blijf de komende weken alert, want er is nog genoeg te melden. Binnenkort beginnen we bijvoorbeeld weer met The Hendrik-files! Robbert moet mij vooral even contacteren voor het ophalen van zijn prijs. En jullie vraag ik tot slot nog: wat vond je van het festival? Van de finale? Van de winnaar?

Steef van Gorkum

Acties

Information

9 responses

15 05 2011
Emanuel Damsteeg

Hallo Steef,

Niet jij moet bedanken, maar ik als lezers van jouw blog wil je bedanken.
Ik had heimwee naar de vele jaren voor jou, dat ik er bij was.
Tot volgend jaar zullen we maar zeggen.
Groeten,
Emanuel Damsteeg.

15 05 2011
Hendrik

Ja een verrassende uitslag, maar er valt mee te leven. Wel snap ik echt niet hoe Nederland laatste heeft kunnen eindigen. Hebben de juries soms zitten slapen?

En ja Baku, het lijkt me een prachtige stad, maar ook ik weet nog niet of ik heen ga. Volgens mij is het best prijzig om daar heen te gaan.

15 05 2011
Maarten Kamp

Het kwam op beeld niet over. Achter af kan ik het begrijpen. Ze liepen door elkaar heen en winsten niet echt wat er zou moeten gebeuren.

Het leek ook wel dat ze hun rug toekeerden. Ze keken bijna niet in de camera. Hier door kwam het niet over. Het was niet het slechtste nummer. Ze hadden geen idee hoe ze het nummer goed konden presenteren.

Heb ook reacties gelezen dat er niet echt goed werd gezongen, misschien was het geluid daar dan niet goed. Ik weet het niet. Misschien is dit voor te tros wel goed.

Ben bang dat ze niet gaan luisteren.

15 05 2011
Annebeth

Als je thuis gaat kijken dan wil ik volgende keer graag meekijken, als dat mag. Lijkt me onwijs gezellig!

15 05 2011
Robbert-Rotterdam

Hoi Steef,

Welkom thuis. Zo te lezen heb je het wel heel leuk gehad in Düsseldorf.
Ik heb in elk geval genoten van je verhalen.
En een afspraak maken om mijn prijs op te halen? Eh, daar heb ik helemaal niet op gerekend….ik dacht dat tante Pos de prijs zou komen bezorgen. Maar misschien is het best leuk om te halen eigenlijk. Kun je eens zien hoe een Eurovisieorakel eruit ziet en dat kan jou dan ook iets vertellen over de door hem gevolgde tactieken bij het samenstellen van de lijstjes. En dat er tactiek achter zat, dat kan ik je garanderen!:)
En jij kunt me dan o.a. misschien iets leren over hoe je de moed opbrengt om vrijpostige vragen tijdens de persconferenties te stellen…
Stiekem hoop ik niet dat je in één van de uithoeken van Nederland woont, zoals bv. Delfzijl, Maastricht, Sluis of den Helder. Dat belemmert het ophalen van mijn prijs zo:)
Ik neem aan dat je via de site toegang hebt tot mijn emailadres. Kunnen we wat afspreken.

16 05 2011
Adriaan

Idealer wonen als Steef kan bijna niet 😉

“Wat vond je van het festival?”

Er zijn weleens betere geweest, zat dit jaar niet 1 liedje bij die tot mijn alltime favorieten gaat horen ben ik bang, maar echt bar slecht was het ook niet…

“Van de finale?”

Spannend, je wist niet wie er ging winnen en dat wist je halverwege de puntentelling nog steeds niet en dat is altijd mooi, die puntentelling is er 1 die ik nog weleens ga terug kijken, was mooier als die van de afgelopen jaren…

Vooral de opmars van Italie gedurende de puntentelling, zoiets heb ik in alle jaren dat ik het songfestival volg nog nooit meegemaakt dat een land van helemaal niks (ze leken eerst zelfs mee te doen voor de laatste plaats) toch nog 2e weet te worden, zou dit het effect van de wiskundige loting zijn?

Als we dat voortaan ieder jaar gaan krijgen zou dat echt een toegevoegde waarde zijn.

“Van de winnaar?”

Over het lied dat was niet heel verrassend en ook niet erg origineel, maar goed er zijn weleens slechtere geweest.

Over het land, ik hoop dat dit een succes gaat worden, Bakoe lijkt me echt een prachtige stad, heel anders dan Oslo of Dusseldorf en ook een stad die wel wat reclame kan gebruiken, zou het graag eens bezoeken, maar ben bang dat dat niet volgend jaar zal zijn 😦

Dat Oekraine 4e is geworden is denk ik een beloning voor de zandschilderij, was ook echt prachtig.

16 05 2011
Marc

Valt me wel op dat de winnaar bij iTunes lang niet zo hoog staat als Lena en Alexander Rybak in de voorgaande jaren ; die stonden gelijk in de top 3, en dit blijft rond de 20e plek hangen.
Bij de eerste 40 ook nog Denemarken en Zweden, lager in de top 100 ook nog Ierland, Duitsland, Italie, Bosnie en Slovenie.
Steef, bedankt weer voor je bijdragen dit jaar, en hoop dat je er volgend jaar ook weer bij bent…..wellicht dat je via 1 van je nieuwe contacten zoals 3FM wel betaald mag afreizen ;o)

21 05 2011
hebbuzz

Ik heb genoten van je verhalen, Steef

Volgend jaar Bakoe, ik probeer er bij te zijn, eerst maar afwachten of het werkelijk doorgaat. Delegaties die al voor het JESC naar Armenie geweest zijn komen namelijk Azerbeidzjan niet meer in 😉 of ze moeten allemaal hun paspoort vernieuwen 🙂

15 01 2012
De Mol neemt het heft in handen « Road to Baku 2012

[…] Hetzelfde gebeurde met Kim de Boer, en misschien ook wel met Raffaëla. Dat John de Mol kandidaten uit The Voice vroeg, is naar mijn mening geen concurrentievervalsing. Immers is gekozen voor componisten- pas daarna is de link gemaakt met het netwerk van De Mol. Ik zie het probleem niet zo. De vier ex-kandidaten uit TVOH hebben tenminste ervaring met muziekwedstrijden. Bovendien had de Europese vakjury de afgelopen jaren een opvallende voorkeur voor deelnemers afkomst… […]

Geef een reactie

