Op de voorste rijen

13 05 2011

Vrijdag 13 mei om 12.00. Twintigste liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf. Hendrik en ik genieten van onze topplekken, maar het songfestivalavontuur loopt langzaam op z’n einde.

Van een flinke kater is niet eens echt sprake. Hendrik en ik hadden de uitkomst van de tweede halve finale verwacht, en ondanks enige hoop op een goed resultaat van Nederland, was de uitschakeling geen enorme verrassing. Wel een teleurstelling overigens. Voor het eerst sinds jaren kon ik weer echt achter onze inzending staan, oprecht hopen dat we het zouden halen.

We hebben in ieder geval genoten van de show. Onze plekken waren ook dit keer perfect; recht voor het podium op één van de voorste rijen. Toen de Nederlandse jongens opkwamen schreeuwden we de longen uit ons lijf; Jaap Kwakman merkte het op en salueerde buiten beeld naar het Nederlandse vak.

Veel valt er dit keer niet na te praten. De uitslag verliep volledig naar verwachting, in tegenstelling tot afgelopen dinsdag. Maar de uitschakeling van de 3Js leidt natuurlijk wel tot enkele interviews. Giel Beelen wekte ons weer vroeg. Hij was duidelijk gerfrustreerd over het verlies. Het was lastig om er tussen te komen in zijn cynische betoog.

Toen gerefereerd werd aan mijn suggestie voor Within Temptation die Jan Smit gisteravond overnam, belde hij met Sharon den Adel en raadde hij haar sterk af mee te doen. Ik kan het Giel niet kwalijk nemen, zelf ben ik er stiekem ook nog wel flink ziek van. Maar je doet er zo weinig aan.

Hendrik en ik gingen daarna broodjes halen en in de supermarkt belde FunX voor een iets rustiger interview. Ik was zelf ook beter wakker en legde uit hoe het volgens mij zit; dat de puntmutsenact van Moldavië niets afdoet aan de muzikale kwaliteit van de band, dat Oekraïne het misschien niet verdiend had en dat Nederland over de eigen cynische schaduw heen moet stappen om echt weer goed te kunnen scoren.

Vandaag is de dag van het grote afscheid nemen. Ik heb mijn vooruitblik op de finale redelijk klaar. De Leekwijzer staat inmiddels online. Morgenochtend vertrekt dan weer de trein naar Nederland, waar ik de finale bekijk met vrienden en familie. Mijn Road through Düsseldorf zit er dan op, maar The Road to Eurovision is never ending. Blijf het dus volgen!

Steef van Gorkum


Acties

Information

7 responses

13 05 2011
Adriaan

Gewoon een kruis door Sharon zette, zijn echt wel artiesten die wel graag willen, die ook goed zijn maar waar weinig aandacht voor is…

Wel goed trouwens dat je toch nog ff je punt maakte…

Wel balen zeker dat je geen kaartjes hebt voor de finale?

En Hendrik ben jij er morgen wel bij? 🙂

14 05 2011
eurovisie

We hadden er allebei kaarten voor kunnen krijgen, maar hebben besloten thuis te kijken 🙂 Halve finales waren wel erg gaaf!

13 05 2011
Maarten

Nog niet zo heel lang geleden hoorde ik van iemand dat er nog kaarten verkrijgbaar waren. Verder weet ik er niets vanaf.

13 05 2011
karin

Vanavond op SBS 6: Sharon van Within Temptation, die wel een nummer wil schrijven ( voor andere uitvoerenden) voor het songfestival.

13 05 2011
Sander

Goed gedaan Steef! Ik heb genoten van je blogs de afgelopen dagen! Goed ook dat je je lans breekt voor het festival, en positief blijft, in de landelijke (voornamelijke cynische) media. Jammer dat je de finale niet gaat verslaan, maar misschien toch nog een terugblik vanachter je tv, op dit blog?

14 05 2011
eurovisie

Ik blijf bloggen, Sander! Don’t worry!

14 05 2011
Maarten

Wanneer kunnen we onze top 25 voor de finale hier voorspellen? Maak er A.U.B een nieuwe blog van dan is het wat duidelijker.

Geef een reactie

