De helft van de uitslag staat vast

12 05 2011

Donderdag 12 mei om 11.30. Zeventiende liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf. De generale repetitie is geweest, de juries hebben al gestemd.

Gistermiddag bezocht ik de repetitie voor de tweede halve finale. Het wordt alsmaar lastiger om een goed beeld te krijgen van de landen die wel of niet doorgaan. Letland was in mijn ogen een zekere afvaller maar presteerde bijvoorbeeld goed. Bulgarije stond niet in mijn lijst; nu zou ik dat misschien moeten herzien.

Het opvallendste verhaal van de generale repetitie is Zweden. De technische problemen met Eric’s glas zijn blijkbaar dusdanig groot dat de organisatie slechts toestemming geeft om één glazen muur te breken in plaats van drie.

Nederland vind ik nog altijd het sterkste nummer van deze halve finale. Als ik een buitenlander was, had ik dit jaar zeker op ons gestemd! Maar als je alles zo achter elkaar hoort, zitten we wel erg vroeg in het programma. Yaron vreest met me mee; hij is dit jaar voor Nederland zoals ik vorig jaar een beetje voor Israël was. We zitten in de omgekeerde situatie. Yaron heeft een hekel aan Dana International maar is bevreesd dat zij eerder de finale zal halen dan zijn eigen favoriet Nederland.

Na een paar bakken thee en het verdelen van de wereld zoals alleen wij dat kunnen, voelde ik me een stuk beter. De eerste dagen was het er echt veel te weinig van gekomen om Yaron te spreken en het is goed om weer back on track te zijn. Er zijn ook zoveel dingen die aandacht vragen momenteel! De telefoontjes waren gisteren redelijk rustig, maar vandaag zwengelt het juist weer aan. En morgen na de uitslag zal het helemaal hectisch worden.

Tot zover een korte update over gistermiddag. Een belangrijke middag immers; met een beetje geluk hebben de juries ons al op een flinke voorsprong gezet. ’s Avonds bezocht ik het Russische feest, daarover straks meer!

Na de generale repetitie voltooide ik ook “De Leekwijzer” voor halve finale twee. Download hem hier. 

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

