Alles terug bij het oude

12 05 2011

Vrijdag 13 mei om 01.00. Negentiende liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf. Alle favorieten door naar de finale, Nederland haalt het niet.

De 3J’s plaatsten zich niet voor de finale van het Songfestival

De storm van afgelopen dinsdag ging vandaag langzaam weer liggen. Veel wilde voorspellingen werden gedaan na de aardverschuiving in de eerste halve finale. Voorspellingen waarin weer veel hoop gloorde voor Nederland, en misschien ook wel voor Letland of Bulgarije. Maar alles keerde weer terug bij het oude.

Simpele songfestivalwetten traden in werking. De topfavorieten Bosnië & Herzegovina, Zweden en Estland gingen ‘gewoon’ door. Echte muzikanten uit Moldavië en Denemarken werden beloond, goede zangeressen uit Oostenrijk en Slovenië evenzeer. Roemenië en Oekraïne werd het lot van Turkije en Armenië bespaard en de knallende act van Ierland haalde vanaf de laatste startplaats waarschijnlijk moeiteloos de finale. Voor Nederland rest slechts uitschakeling.

Eerder op de dag hadden Hendrik en ik tijdens onze wandeling al een grove schifting gemaakt. “Wat nou”, vroegen we ons hardop af, “als alles gewoon gaat zoals je zou verwachten. Geen gekke dingen zoals dinsdag.” We kwamen uit op het lijstje dat zich uiteindelijk kwalificeerde, al hoopte Hendrik nog op Nederland en Bulgarije.

Wat er volgend jaar met Nederland gaat gebeuren is natuurlijk nog een raadsel. Wel kan het gissen beginnen. Jan Smit deed al een poging door nota bene MIJN stokpaardje aan te boren: Within Temptation. Ik vind het al snel goed, als Jan zelf maar niet gaat. Belangrijk is vooral dat het lied op het podium maar met name ook in de buitenlandse pers beter wordt neergezet. Aan het lied zelf heeft het dit jaar in ieder geval niet gelegen.

Wat de finale betreft: de persconferentie na afloop leidde tot enkele interessante lotingen. “Grote” acts volgen elkaar op in het rijtje Zweden, Ierland en Estland. Wie van hen gaat daardoor falen? Bosnië en Herzegovina kan de titelaspiraties opbergen na het trekken van de tweede startpositie. Mijn favorietenrijtje bestond uit Frankrijk, VK en Estland maar moet misschien worden aangevuld met Azerbeidzjan, een land dat een betere loting heeft dan alle andere favorieten.

Het voelt heel vreemd dat morgen alweer mijn laatste echte dag hier is. Meer dan vorig jaar heb ik me in Düsseldorf op mijn plek gevoeld. Ik wil niet naar huis, ik ben net begonnen. Ik wil alle mensen nog niet missen. Ik wil jullie nog van alles op de hoogte houden. Gelukkig mag dat allemaal ook nog tenminste één dag. Tot morgen.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.

Acties

Information

13 responses

12 05 2011
Frank

-Hoe gaat Nederland volgend jaar winnen- ? Hieronder het antwoord:

Wat ik graag wil mededelen is, dat ik vind dat Nederland ondertussen best zielig begint te worden op het songfestival, als slechtst-presterend land. En het fijne is, ik steek m’n hand volledig in eigen boezem. Dit is al jaren de schuld van Nederland zelf. In Engeland werden verdere decepties voorkomen door een goddelijke interventie van Lloyd Webber in 2008, maar het licht gaat bij Nederland niet schijnen.
3JS hadden een zeer leuk liedje en een goede zanger, maar de act stond niet goed. Dulles keek niet genoeg in de camera, straalde geen charisma uit, zong niet zo goed als op de repetities, en de act had geen ‘gimmick’, geen gekke haarstijlen, geen wereldbol op het LED-scherm, geen charismatisch dansend meisje met een zwart jurkje (Lena) in beeld en ook geen dansers/danseressen. Mensen willen de act herkennen, willen kunnen zeggen: ‘dat leuke liedje met die wereldbol’, of iets dergelijks. Echter, de gimmick moet altijd in combinatie met een zelfverzekerde zanger/zangeres en een redelijk goed in het gehoor liggend liedje.
De TROS heeft creatieve projecten jarenlang geweigerd. Stacey Rookhuizen had vorig jaar een Xfactor zangeres willen insturen met spectaculaire act, maar dit werd door de TROS dwars gezeten (ter herinnering: ook Nadine Beiler is een Xfactor kandidaat geweest in Oostenrijk), ik las zelfs ergens dat Anouk zou zijn geweigerd. Het idee dit jaar van Eric van Tijn om weer te gaan componeren voor het songfestival zal ongetwijfeld ook in de wind worden geslagen. Het lijkt wel of de TROS niet WIL winnen. Ik gok op een Thomas Berge-achtige inzending volgend jaar die weer geen hoge ogen zal gooien. Niet omdat Thomas Berge geen goede zanger is, maar omdat we écht iets moeten sturen dat zal winnen. Geen genoegen met lager dan de eerste plaats, dat is de mentaliteit. Within Temptation is een goede keus, al twijfel ik ten zeerste of de band dit zelf wil en of de TROS dit vindt passen in hun ‘identiteit’. Peter Kuiper (directeur TROS) heeft namelijk aangekondigd de Hollandse lijn gewoon voort te zetten.
Verder zou ook Van Velzen/Ben Saunders/Anouk/Glennis Grace (zonder zwaaiende armen)/Ilse de Lange/Caro Emerald/Miss Montreal/Esmee Denters kans maken op de winst, in combinatie met een goed liedje uiteraard. Gejammer en gemekker over bloc-voting, slechte vakjury’s, circusacts enzovoort helpt niet, we moeten een stevige act neerzetten. Goed liedje, goede en bekende artiest en een herkenbare act. Gegarandeerde finaleplek met kans op winst is dan in zicht. Nu moet de TROS zich dit nog realiseren, dan komt alles goed.

Ik ben benieuwd wat de schrijver van deze blog hier van vindt.

13 05 2011
eurovisie

Inderdaad, in grote lijnen mee eens. Zie mijn interviews vanmorgen bij Giel Beelen 3FM, en FunX.

13 05 2011
Sander

Deze uitslag was wel te verwachten. De kwaliteit lag in deze finale een stuk lager dan in semi 1. Leuk wel dat oostenrijk toch door is! Dat is een opsteker. Oekraine begrijp ik niks van….De rest was wel redelijk voorspelbaar. Ik ben overigens blij dat Nederland (en overigens ook Belgie) niet door zijn. Ik vind onze inzending van een zeer lage kwaliteit. Het Engels was heel slecht (wat zongen ze nu eigenlijk?), het lied kabbelde voort en de artiesten hebben totaal geen uitstraling. Verder irriteerde ik me mateloos op het naar binnengericht zijn van de Nederlanders. Geen of nauwelijks buitenlandse promotie, en zelfs Eurovision in Concert laten schieten voor een optreden in Assen. Tijd om Nederland te veroveren hadden ze voor en na het songfestival wel!

Het songfestival is nog steeds een West_europees feest! Dat blijkt uit dat het grootste deel van de finale landen uit West-Europa komt. Alleen België, Nederland, Malta en Cyprus hebben het daarvan niet gehaald. Dus het oostblok argument wat ik in sommige media hoorde gaat natuurlijk niet op.

Tot slot wil ik nog kwijt dat ik absoluut niet hoop dat we volgend jaar naar Baku gaan! Allereerst natuurlijk omdat ik het liedje niet leuk vind (maar dat is smaak), maar ook omdat ik het democratische en mensenrechten gehalte in dat land zeer betwijfel. Volgens mij is niet alleen Wit-Rusland een dictatuur op het esf, maar Azerbadijan net zo goed! Als mensen afgestraft worden omdat ze voor Armenië stemmen! Hoewel het songfestival natuurlijk niet politiek getitnt mag zijn, vind ik dat op deze manier een land geen overwinning verdiend! Laten we dan hopen op Parijs, Sarajevo of Londen.

13 05 2011
karin

Ik denk dat schrijver van deze blog dit alleen maar met je eens is, als je zo de blogs door de jaren heen leest is dit wel wat ik daarin lees. Ik in ieder geval wel.Ben alleen bang voor de TROS en de Hollandse lijn.

13 05 2011
karin

Dit was mijn reaktie op Frank.Sander trouwens ook ok.
Met al die analyses achteraf gaat het steeds meer op voetbal lijken. Grappig!

13 05 2011
Tim

In de halve finale uitgeschakeld worden went nog steeds niet en zal ook nooit wennen denk ik. Je houdt er altijd rekening mee, maar telkens als we niet bij de tien landen zitten is de ontgoocheling toch groot. Hierbij spreek ik voor mezelf.

Frank, vond je reactie erg sterk. Ik acht net als jullie de kans zeer klein dat de TROS af gaat wijken van hun Hollandse lijn. Al hoop dat ze tot inkeer komen en de internationale kant opgaan. Hierbij houd ik echter geen rekening met namen als Ben Saunders, Miss Montreal en Esmee Denters.

Een nog niet genoemde band, maar toch internationale uitstraling is Racoon. Ik zou hun zeker overwegen, hoe kijken jullie daar tegen aan? Of wat dachten we van Kane? Ook tegen Bertolf zou ik zeker geen nee zeggen. En last but not least: Valerius. Een frisse, jonge en talentvolle band, met popsongs die heerlijk in het gehoor liggen. Denk dat niemand aan deze jongens had gedacht. Maar enfin, we kunnen speculeren wat we willen. Ons lot ligt in de handen van de TROS.

13 05 2011
Tim

Ik ben gisternacht nog even aan het werk geweest met de pole en heb de stand na de tweede halve finale berekend. Het klassement is aardig door elkaar geschut en met Robbert Rotterdam hebben we een nieuwe leider. Een speciale vermelding is voor Steef, die gisteravond de maximum score van 118 behaalde.

Na gisteravond ziet de stand er zo uit:

1. Robbert Rotterdam – 198 punten (89+109)
2. Marc –195 punten (90+105)
3. Jacob – 193 punten (82+111)
4. Jill – 192 punten (83+109)
5. Maggy – 190 punten (79+111)
6. Tim – 189 punten (79+110)
7. Steef – 188 punten (70+118)
8. Adriaan – 185 punten (84+101)
9. Jos Vanherf – 182 punten (72+110)
10. Pim – 180 punten (93+87)
11. Maarten – 177 punten (87+90)
12. UcDean – 175 punten (84+91)
13. Karin – 174 punten (93+81)
– Hendrik – 174 punten (75+99)
15. Anneleen – 171 punten (81+90)
16. Brabo No. 1 – 170 punten (79+91)
17. Luuk – 155 punten (78+77)
18. Maarten Kruger – 111 punten (enkel voorspelling voor halve finale 2 gevonden)
19. Hebbuzz – 101 punten (enkel voorspelling voor halve finale 2 gevonden)
20. Maaike – 84 punten (enkel voorspelling voor halve finale 1 gevonden)

13 05 2011
Tim

Vond overigens nog een opmerkelijk filmpje over de Deense inzending. De sound en melodie heeft verdacht veel overeenkomsten met nummers van enkele onbekende, buitenlandse bands. Kijk, luister en oordeel zelf.

14 05 2011
karin

Oef! Wat is nu de echte originele, of is dit een deuntje wat overal opkomt(JAPAN?)

14 05 2011
Tim

Heb het fragment nog een keer geluisterd en heb ontdekt dat de Denen het maar van één band hebben gekopiëerd. Het zijn telkens de Japanse jongens van de band MUCC, die je in beeld krijgt. Hun nummer Yasashii uta kwam uit op 6 december 2006. Ruim 4 jaar later heeft A Friend in London dus deels exact overgenomen. Enkel de tekst kan verschillen.

13 05 2011
Maarten

Jammer dat ik gezakt ben. Ik nam ook wel risico, want ik dacht dat er best wel verrassingen bij zouden zitten.

Hoe gaat het stemmen morgen. Moeten we dan gewoon van de 25 nummers de volgorde die we denken dat het gaat worden voorspellen?

14 05 2011
karin

Steef kan even niet bij internet. Vanmiddag weer. Heb sms gekregen: Sorry dat niet duidelijk was: top 10, net als in voorronden

14 05 2011
eurovisie

Nog een berichtje voor Tim: Maarten Kruger scoorde in ronde 1 een puntentotaal van 77. Hij staat in de tussenstand dus gelijk met mij.

Geef een reactie

