Van het podium weggeschroeid

11 05 2011

Woensdag 11 mei om 13.00. Zestiende liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf

Hendrik en ik zijn nog steeds in de shock van gisteravond. De uitslag heeft het festival nog interessanter gemaakt dan het al was. We speculeren er dan ook al de hele ochtend op los wat er in de tweede halve finale wellicht gaat gebeuren. Later in deze blog vind je mijn vooruitzicht op die tweede halve finale, en kun je dus ook weer reageren met jouw voorspelling.

De show gisteravond was, los van de uitslag, sowieso prachtig. We zaten bijna helemaal vooraan aan de zijkant van het podium. Precies naast de plek waar de artiesten opkomen. Foto’s maken was in het donker helaas lastig. Wel grappig: voor ons zat trouwe lezer Hebbuzz, met wie we de uitslag ook uitvoerig bespraken, en naast mij zat de Telegraafjournalist aan wie ik zoveel te danken heb. Enige lastige aan onze plekken vooraan was dat het vuurwerk onze haren er bijna letterlijk afschroeide.

Vanochtend werden we vroeg uit bed gebeld door Giel Beelen. Hij was in een wat cynische bui, wellicht ontmoedigd door landen als Malta en Portugal gisteravond. Daardoor vond ik het lastig mijn blijde boodschap “Het Songfestival is de grote winnaar” goed over te brengen. Natuurlijk was het wel weer erg leuk om te doen, en ik hoop ook dat jullie geluisterd hebben. Gisteravond vanuit de wachtrij werd ik overigens ook nog gebeld door BNN Today.

Na het vroege opstaan hebben Hendrik en ik allebei even de kater van ons afgedoucht- oké, alcohol kwam er misschien niet aan te pas, maar het is gisteravond wel ontzettend laat geworden. Daarna lekker broodjes gehaald bij de supermarkt naast ons hotel. Sowieso is de ligging van ons hotel prima, binnen twee minuten ben je op het centraal station. De kamer is ruimer dan mijn vorige en we hebben ons er allebei prima in gesetteld.

Slechts één ding aan mijn voorspelling van de eerste halve finale ging me erg goed af: mijn vijf zekere afvallers gingen inderdaad allemaal naar huis. Voor de tweede halve finale heb ik er vier in die categorie: België, Macedonië, Letland en Cyprus. De top vier Zweden, Bosnië & Herzegovina, Estland en Moldavië zijn zekere finalisten, maar met de overige elf liedjes kan het alle kanten op.

De kansen voor Nederland vallen of staan met die van Oostenrijk. Als Oostenrijk zich plaatst gaan beide nummers voor Nederland door, en wordt het voor Nederland erg lastig. Haalt Oostenrijk het niet, dan zijn de kansen voor Nederland redelijk tot goed in het licht van de resultaten van gisteren. En nee, ik geloof er niet in dat de drie eerste liedjes van de show allemaal door kunnen. Zeker niet nadat gisteren bleek dat we de startvolgorde massaal hebben onderschat.

1. Estland
2. Zweden
3. Bosnië en Herzegovina
4. Moldavië

5. Roemenië
6. Slovenië
7. Ierland
8. Denemarken
9. Oekraine
10. Oostenrijk

Daar moeten jullie het voor nu mee doen, maar deins vooral niet terug om je eigen lijst hieronder te posten! Immers ben ik volgens de tussenstand amper een bedreiging. Doe mee en win dat promopakket.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.

Acties

Information

39 responses

11 05 2011
Maarten

Verbaast me dat je Moldavië door zal laten gaan. Dat vindt ik geen zekeren finalist.

Later vandaag komt mijn voorspelling. Om te winnen moet ik misschien wel risico’s nemen. Ik denk dat startvolgorde niet echt uit maakt. De eerste 3 zouden door kunnen gaan.

11 05 2011
Frank

Moldavië is in mijn ogen een zekere afvaller, de circusacts haalde het vandaag niet en naar mijn verwachting donderdag ook niet. Dat Letland een zekere afvaller is betwijfel ik ook, aangezien dat door velen nog best als een leuk liedje wordt gezien.
Ook het kwalificeren van Oekraïne en Roemenië is niet zeker, gezien de resultaten van Turkije en Armenië gisteravond, landen die altijd doorgaan naar de finale hebben misschien geen garantie meer.
Nederland zou nog wel eens goede kansen kunnen hebben, aangezien er duidelijk op de liedjes is gestemd en niet op de act.

11 05 2011
eurovisie

Ben het op Moldavië na redelijk met je eens. Letland was net tijdens de generale repetitie stukken beter dan daarvoor. Ik zie ze nog steeds niet doorgaan, maar een zekerheid? Tsja, wie moet er dan afvallen…

11 05 2011
Sander

Zeker met het oog op de 1e halve finale is niks meer zeker! Moldavie betwijfel ik inderdaad of die wel zo zeker van hun finale plaats zijn…Letland en Cyprus lijken me ook niet bij voorbaat afgeschreven. Het kan alle kanten nog op. Ook met “zekere”favorieten als Estland en Zweden. Ik durf alleen wel in te leggen dat Bosnie en Denemarken door gaan. Voor de rest twijfel ik aan alles!

Wat de 1e halve finale betreft ben ik tevreden. Mooi dat mijn persoonlijke favorieten; Georgie (niet zo sterk overigens als ik verwacht had), Zwitserland (hoewel niet haar sterkste optreden), Finland, IJsland, Servië en Litouwen; allemaal door zijn. De enige van mijn favorieten uit semi1 die het niet haalde was Albanië, maar Aurela kwam ook niet zo goed uit de verf.

Persoonlijk vind ik Semi2 minder; de enige die voor mij echt favoriet zijn, zijn Cyprus en Bosnie. Hoewel het vooral voor die eerste moeilijk gaat worden…

Overigens moest ik erg lachen om Tweets van Cornald Maas, eentje daarvan:
“vergeleken met Litouwen is Annie Palmen’s “de speeldoos”uit 1963 hip”

11 05 2011
karin

Steef, komt er weer een leekwijzer? Voor mij wel handig. Zie wat een resultaat de eerste keer!Misschien ook een tip voor jouzelf om te gebruiken:- )

11 05 2011
eurovisie

De tweede Leekwijzer staat online!

11 05 2011
Adriaan

Estland had zijn repetities toch heel slecht gedaan en is toch ook neit origineel en gisteren is originaliteit toch juist beloont, waarom zou het dan winnen?

Ik zou het echt een hele verrassing vinden en ook heel onterecht als Steefs voorspelling de werkelijke uitslag zou worden, maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

11 05 2011
Maarten

Adriaan ik denk dat je zweden bedoelt? Die van Estland waren wel goed gegaan.

11 05 2011
Adriaan

“De repetitie van Getter Jaani verliep niet geheel van een leien dakje. Allereerst viel Getter bijna bij een van haar danspasjes. Daarnaast komt de zang van haar en haar backingvocals redelijk schreeuwerig over. Zal er weer, net als voorgaande jaren, een fanfavoriet stranden in de halve finales?”

stond zondag op de web-log…

11 05 2011
Jacob

Zal ik de spits deze keer afbijten (na Steef) met mijn voorspelling? 🙂

1. Zweden
2. Denemarken
3. Bosnië-Herzegovina
4. Roemenië
5. Slovenië
6. Estland
7. Oostenrijk
8. Moldavië
9. Ierland
10. Letland

11 05 2011
Jill

Such interesting results last night!
But, now for Semi 2: here is my prediction

1. Sweden
2. Estonia
3. Bosnia-Hercegovina
4. Romania
5. Denmark
6. Ireland
7. Slovenia
8. Netherlands
9. Moldova
10. Ukraine

12 05 2011
Anneleen

Ik wil en zal de Zweden niet in mijn top 10 zetten !!!

12 05 2011
karin

Begrijp ik. Toch doe ik het wel, want het is mijn voorspelling, niet mijn favoriete top 10. Ben er nog niet helemaal uit. Bosnië kan ik me niet voorstellen, maar iedereen denkt dat het het haalt, maar vandaag moet ik eruit zijn. Voorspelling komt

12 05 2011
Marc

Ben het er niet mee eens dat de eerste 3 niet door zouden kunnen gaan. Dinsdag gingen er zelfs 5 op een rij door (de nrs 6 tm 10)
Maar goed, daar gaan we weer ;

1. Denemarken
2. Oostenrijk
3. Bosnie
4. Nederland
5. Estland
6. Roemenie
7. Oekraine
8. Slovenie
9. Zweden
10 Ierland

12 05 2011
eurovisie

Hey Mark,

De eerste vijf vlogen er helaas uit 😉 Ik denk zeker dat rijtjes landen door kunnen, maar niet zo helemaal aan het begin. Maarja… Ik dacht ook dat Armenië en Turkije sowieso doorgingen! We gaan het zien vanavond.

12 05 2011
Marc

@ Eurovisie ;

In de finale van 2003 eindigden de eerste 4 bij de eerste 11, en drie daarvan bij de bovenste 7…..en dat in een deelnemersveld van 26 ;o)

12 05 2011
Pim

Lastig te vinden dit keer die poleplek!

maar ik sta er goed voor zie ik 🙂

1. Bosnië en Herzegovina
2. Zweden
3. Moldavië
4. Slovenië
5. Estland
6. Letland
7. Denemarken
8. Cyprus
9. Oostenrijk
10. Bulgarije

12 05 2011
Brabo No.1

01. Bosnië-Herzegovina
02. Estland
03. Oekraïne
04. Denemarken
05. Ierland
06. Bulgarije
07. Oostenrijk
08. Cyprus
09. Zweden
10. Israël

12 05 2011
Maarten

Hier is mijn voorspelling.

1) Estland: Getter Jaani – Rockefeller street
2) Denemarken: A friend in London – New Tomorrow
3) Bosnië & Herzegovina: Dino Merlin – Love in rewind
4) Oostenrijk: Nadine Beiler – The Secret Is Love
5) Bulgarije: Poli Genova – Na Inat
6) Oekraïne: Mika Newton – Angel
7) Roemenië: Hotel FM – Change
8) Letland: Musiqq – Angel In Disguise
9) Ierland: Jedward – Lipstick
10) Nederland: 3JS – Never Alone

12 05 2011
anneleen

Dinsdag nog op de valreep nu al vrij zeker (?????? )
Mijn top 10:
1. Estland
2. Denemarken
3. Bosnie & Herzegovina
4. Oostenrijk
5. Bulgarije
6. Oekraine
7. Roemenië
8. Letland
9. Ierland
10. België ( je weet maar nooit )

12 05 2011
Maarten

Anneleen we hebben bijna de zelfde top 10. Jij hebt België als nummer 10 en ik Nederland.

12 05 2011
eurovisie

Ik hoop dat je gelijk hebt Mark! Klopt het trouwens dat mensen hun voorspellingen over verschillende blogs aan het verdelen zijn 😉 ? In dat geval mag Tim nog aan de bak, als hij de stand weer wil bijhouden.

12 05 2011
Luuk

01. Zweden: Eric Saade – Popular
02. Estland: Getter Jaani – Rockefeller street
03. Bulgarije: Poli Genova – Na Inat
04. Denemarken: A friend in London – New Tomorrow
05. Slowakije: Twiins – I’m Still Alive
06. Moldavië: Zdob si Zdub – So lucky
07. Ierland: Jedward – Lipstick
08. Oostenrijk: Nadine Beiler – The Secret Is Love
09. Nederland: 3JS – Never Alone
10. Cyprus: Christos Mylordou – San aggelos s’agapisas

12 05 2011
karin

1. Zweden
2.Estland
3.Bulgarije
4.Denemarken
5.Slowakije
6.Nederland
7.Ierland
8.Bosnië
9.Roemenië
10.Slovenië

12 05 2011
Tim

Na lang wikken en wegen is dit mijn top-10 voor vanavond:

1. Denemarken
2. Bosnië-Herzegovina
3. Zweden
4. Estland
5. Ierland
6. Moldavië
7. Oekraïne
8. Roemenië
9. Nederland
10. Oostenrijk

P.S. Steef, de score neem ik ook ditmaal voor mijn rekening. Hoop alleen dat niet veel mensen hun lijstje ergens anders hebben gepost. Maar ach, vind het leuk om bij te houden, dus zo erg is het ook weer niet.

12 05 2011
eurovisie

Voorlopig hoef je alleen een paar lijstjes op te halen uit de oude blog ‘doe mee aan de prijspole’, verder niet. En als ik goed geteld heb zijn er nu 13 lijstjes in totaal, tegen 16 in de eerste ronde. Paar mensen moeten dus nog aan de bak 😉

12 05 2011
eurovisie

Tevens kan Hendrik nu aan de stand worden toegevoegd. In semi 1 kwam hij tot dit:

1. Finland
2. Turkije
3. Noorwegen
4. Armenië
5. Azerbaijan
6. Rusland
7. Georgië
8. Litouwen
9. IJsland
10. Hongarije

Dat levert volgens mij 7×6 = 42 plus (58-25=33) 75 punten op voor Hendrik.

12 05 2011
Adriaan

@Marc in 2003, was de re-cap in omgekeerde volgorde, net als in 2002, dat heeft ook een positieve invloed gehad, aangezien denk ik veel mensen hun stem baseren op de re-cap…

Dan mijn voorspelling, heb eerlijk gezegd maar weinig van de repetities gezien, dus zal wel hartstikke fout zijn:
1Denemarken (zie Denemarken deze voorronde ook niet winnen, maar de kans dat ze er uit vliegen is denk ik het kleinste)
2 Ierland
3 B & H
4 Zweden
5 Estland
6 Moldavie
7 Bulgarije
8 Slovenie
9 Oostenrijk
10 Letland (de hoge punten van hun vriendjes Ierland en Estland en een goede loting kunnen net voldoende zijn)
11 Oekraine
12 Roemenie
13 Cyprus
14 Nederland
15 Israel (zou in 1998 met de vakjury waarschijnlijk al niet eens de buurt van een overwinning zijn gekomen, dus dat zal dit jaar niet anders zijn)
16 Wit-Rusland
17 VJRM
18 Slowakije
19 Belgie

maar van niks ben ik zeker :s

Trouwens wel jammer dat het niet uitmaakt of je de nummers 10 en 11 verwisseld of de nummers 10 en 19 😦

12 05 2011
maggy

Mijn top 10:
1. Denemarken
2. Bosnië-Herzegovina
3. Estland
4. Oostenrijk
5. Ierland
6. Moldavië
7. Oekraïne
8. Roemenië
9. Zweden
10. België

12 05 2011
Jos Vanherf

Mijn top 1O voor vanavond:
1. Bosnië en Herzegovina
2. Denemarken
3. Moldavië
4. Oekraine
5. Estland
6. Oostenrijk
7. Zweden
8. Roemenië
9. Letland
10. Ierland

12 05 2011
UcDean

Onze top 10 voor de tweede halve finale

1. Bosnie-Herzegovina
2. Denemarken
3. Estland
4. Zweden
5. Oekraïne
6. Moldavië
7. Bulgarije
8. Letland
9. Nederland
10. Ierland

12 05 2011
Maarten

Grappig dat er zoveel van jullie Moldavië in de top 10 hebben staan. Snap niet waarom. Jury zal er niet voor stemmen. Misschien komt het omdat Litouwen ook laatste stond in de poll voor de halve finale net als Moldavië.

12 05 2011
Annebeth

wow ik voel me zo’n Songfestival leek 😉 Leuk om alle lijstjes en voorspellingen te zien. Ik zie alle liedjes nu gewoon live voor het eerst, dus ik kan niet echt een goede voorspelling doen. Maar Nederland kwam toch redelijk goed uit de bus vond ik.

De act van oekraine vind ik wel heel hooi, met de live zandkunst en die verenjurk.

12 05 2011
Annebeth

Mijn complimenten. Volgens mij is je hele rijtje door, toch Steef?

12 05 2011
Adriaan

En Moldavie is door, 8 op 10 goed, mijn 7 en 10 eruit, 11 en 12 door, op zich ben ik daar niet ontevreden over…

Zie ik nou goed dat Steef alles goed had, veel mensen hadden het aardig goed, weinig verrassingen dus…

12 05 2011
Maarten

Zelf snap ik niet dat Moldavië door is. Jury had niet genoeg invloed hier. We zaten dan toch in de verkeerde halve finale.

12 05 2011
eurovisie

Hey Maarten,

Ik weet niet wat jij tegen Moldavië hebt, maar de juries zouden hen er juist wel eens door geholpen kunnen hebben. Het is echte muziek; net als MaNga, helaas niet live uitgevoerd 😉 Jammer is wel dat Oekraïne en Roemenië het gehaald hebben, maar zoals je ziet had ik dat al gevreesd.

12 05 2011
eurovisie

Maarten Kruger (de andere Maarten dus) leverde dit rijtje in:

1. Bosnia
2. Estonia
3. Denmark
4.Sweden
5. Slovenia
6. Romania
7. Ireland
8. Austria
9. Ukraine
10. Latvia

En Hendrik deed het als volgt:

1. Denemarken
2. Moldavie
3. Estland
4. Bosnie
5. Bulgarije
6. Slovenie
7. Ierland
8. Oekraine
9. Zweden
10. Nederland

20 10 2013
Elke sport z’n zondebok | Road to Malmö 2013

[…] van Macedonië, bleek ook hier de werkelijkheid weerbarstig: in 2011 sneuvelden beide landen in één en dezelfde halve finale. De jaloezie nam af, zeker toen Turkije vorig jaar stopte met […]

Geef een reactie

