Gastblog: Tim, de halve Belg

11 05 2011

Vandaag op Road to Düsseldorf een zeer speciale gastbijdrage. Tim van Dijk, klasgenoot en trouwe fan van zowel het Songfestival als deze site, schreef over zijn gemengde roots en loyaliteiten. Als halve Belg en halve Nederlander heeft hij twee landen om te steunen… of toch niet helemaal?

Adieu Belgique, Leve Nederland!

Met een moeder van Belgische origine heb ik altijd een sterke band met België gehad. Ik ben trots op het feit dat ik een ‘halve’ Belg ben en associeer me dan ook graag met zaken als de Rode Duivels. Maar donderdagavond doe ik alsof ik niets met het land te maken heb. De schuldigen: Witloof Bay.

Als fan van het Songfestival kijk ik elk jaar reikhalzend uit naar de bekendmaking van de inzendingen, waarbij ik ‘mijn’ landen Nederland en België met extra interesse volg. Ieder jaar hoop ik dat ze een nummer insturen dat aanspraak maakt op de zege, dat ik zoals in 2003 (Urban Trad met Sanomi ) nagelbijtend de puntentelling moet volgen. Maar zoals jullie weten kwamen Nederland en België de afgelopen jaren niet eens in de buurt!

Vorig jaar was ik uitermate content met Tom Dice en zijn song. Hoewel ik op meer dan een zesde plaats had gehoopt, voelde het enigszins als een overwinning. Mijn Nederlandse helft had daarentegen weinig reden tot juichen. Pierre Kartner wilde met zijn Ik ben verliefd (sha-la-lie) ongetwijfeld voor vrolijkheid zorgen, maar ik werd er allerminst vrolijk van. Dieper dan dit kunnen we immers niet zinken.

Mijn support ging in Oslo dan ook volledig naar België, maar dit jaar zijn de rollen weer omgedraaid. Alle steun is voor de 3J’s, want van de Belgische inzending (Witloof Bay – With love baby) distantieer ik me.

Het nummer is vreselijk, iets anders kan ik er niet van maken. Het kostte me enorm veel moeite om het lied de eerste keer in zijn totaliteit te luisteren. Na 30 seconden had ik al de neiging om het filmpje resoluut weg te klikken. Copycat ging helemaal nergens over, maar dit is weinig beter dan die mallotige Elvis Presley look-a-like. Voor alle duidelijkheid: ik was vol lof over het Waalse selectiesysteem. Maar het enige wat het heeft opgeleverd is een act die zich never, nada, nooit niet voor de finale gaat kwalificeren.

Het is jammer om te moeten constateren dat de ingeslagen weg van de Vlamingen geen vervolg krijgt. Het kwartje moet schijnbaar nog vallen bij de Franstalige bevolking. Het grote publiek in Europa zit niet te wachten op dit soort vreemde liedjes. Voor mij is dit een jaar van overleven en hopelijk hebben de Vlamingen al een geschikte opvolger voor Tom Dice in gedachten om hun weg naar boven voort te zetten.

Ik schaar me donderdag dus volledig achter onze mannen uit Volendam. En please, laat ons eens weer de finale halen, ik snak ernaar! Ik geloof in onze kansen, jullie ook?

Tim van Dijk

Acties

Information

2 responses

11 05 2011
karin

Nou Tim , ik hoop het ook! En als ik al die andere liedjes hoor, moet het eigenlijk gewoon een keer lukken. Als 3Js nou eindelijk eens in die camera willen kijken! Ik hoop dat de vakjuries hun werk doen, dan kan het toch weer eens lukken?!

11 05 2011
Tim

Misschien is de 2e repetitie van vandaag voor ‘ons’ wel net zo belangrijk als de halve finale zelf. Aangezien de opnames van de 2e repetitie worden verzonden naar de vakjury’s. Hopelijk hebben ze vandaag een perfecte show neergezet. Als ze dat is gelukt zal de vakjury hun song ongetwijfeld belonen met de nodige punten. En die zullen we denk ik hard nodig hebben.. Maar het kan zeker lukken!

Geef een reactie

