Big 5 vol vertrouwen

7 05 2011

Zaterdag 7 mei om 18.00. Elfde liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf. Frankrijk en Verenigd Koninkrijk spreken allebei hardop over een mogelijke overwinning.

Het beste wat ik ervan kon maken op deze afgeladen persconferentie

De zaal zit afgeladen vol bij de eerste repetitie van topfavoriet Frankrijk. De achtergrond bij het lied is inderdaad prachtig, maar ik kan er weinig van zien en mijn Russische vriendin en fotografe Katerina komt al helemaal boven niemand uit. Wel zien we het vuurwerk dat op het einde van het nummer wordt gebruikt; wat voor nut dat heeft begrijpt hier niemand. De Franse supportersvereniging danst tussen de repetities door en zingt ‘On va gagner’.

Of dat gebeurt weten we natuurlijk pas zaterdag. Wat we wel nu alvast kunnen stellen is dat Italië niet zal winnen. Hoewel ik respect heb voor de echte muzikanten die ze zijn (tussen de repetities door jamden de bandleden op het podium, en het klonk goed!) denk ik niet dat het gaat opvallen. Voor Duitsland geldt hetzelfde. Lena zal wellicht punten scoren vanwege de grote naam die ze inmiddels is. Dat de baslijnen in Taken by a stranger heel innovatief zijn, ontgaat het gros van de luisteraars waarschijnlijk.

Blue zingt erg goed. De band maakt optimaal gebruik van de vier verschillende stemmen die ze in de gelederen hebben. Het grote scherm achter het podium is voor Blue niet genoeg; ze nemen zelf vier schermen mee waarop afwisselend beelden van de bandleden en de letters I-C-A-N te zien zijn. Het vierde scherm werkte nog niet goed, maar dat probleem zal morgen wellicht zijn verholpen.

Op de persconferentie deden de bandleden van Blue zowaar al enkele verkiezingsbeloftes. Bij winst gaat zanger Antony Costa een Eurovisietattoeage laten zetten. Ook gaf Lee Ryan aan dat bij een goed resultaat van Lena overwogen wordt dat ook Blue haar titel zal verdedigen.

Ook ik kreeg een vinger tussen de stroom aan journalisten die vragen wilde stellen. Nadat Duncan James had aangegeven dat Eurovisie een grote eer voor hem was, vroeg ik of hij daar bij de start van zijn carrière ook zo over had gedacht. Als antwoord gaven de bandleden allemaal aan dat ze ooit sportmannen wilden worden. Het vertegenwoordigen van je land is dus altijd een ultiem doel geweest.

Vanavond (of eigenlijk om precies te zijn: nu!) naar de openingsparty in het stadshuis. Daarna waarschijnlijk met de Russen en Oekraïners en Yaron die eindelijk is aangekomen naar de Euroclub. Jullie wens ik vroeger dan normaal alvast een fijne rest van de dag; tot morgen.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

2 responses

8 05 2011
karin

De Blue-gedachte dat ze als sporters aan een wedstrijd meedoen, moet jou wel aanspreken, Steef! Doe mijn groeten aan Yaron!

8 05 2011
karin

Heb trouwens video van rehearsel Blue gezien: ik vond ze goed! Italie ook beter dan van jou begrepen, viel me mee.

Geef een reactie

