Gezocht: Russen die stressbestendig zijn

5 05 2011

Donderdag 5 mei 2011 om 19.30. Zevende liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf. Alexej Vorobjov is zenuwachtig, en Emmy draagt haar optreden op aan een beroemde Armeense bokser.

Op een propvolle dag als vandaag is het bijna onvermijdelijk om dingen te missen. Voor een perfectionist als ik is dat lastig te accepteren, maar ik heb de schade wel beperkt gehouden. Het enige baalmoment was de lang uitgelopen persconferentie van Rusland, die weliswaar boeiend was, maar mij ook de repetitie van mijn favoriet Finland deed missen.

Gelukkig kwamen ook twee andere favorieten uit mijn playlist vandaag aan bod: Georgië en Noorwegen. Hoewel Georgië één van de muzikaal sterkste liedjes uit het festival heeft blijft het sterk de vraag of ze de finale gaan redden. De switch naar de nieuwe zangeres heeft in ieder geval gewerkt; de vocalen klonken goed. Ook de Noorse repetitie verliep tot mijn opluchting zeer goed, al wordt er naar mijn smaak nog teveel gebruik gemaakt van veraf shots.

Iedereen lijkt hier in de ban van Ierland na de hilarische persconferentie van gisteravond. Zelfs de Noorse delegatieleider verscheen op de persconferentie met een kartonnen Jedwardkuif op zijn hoofd. De meeste optredens van vandaag waren minder op show gericht, al vormde Armenië de uitzondering. Met een aangepaste versie van de vraag van Hebbuzz toog ik naar de persconferentie.

Emmy begon met een verwijzing naar de grote Armeense gemeenschap op wiens steun ze rekent tijdens het festival. Daarna kreeg ik de kans haar te vragen naar de uitgebreide bokssymboliek; een boksbal, een boksring, en uiteraard de sterretjes op de achtergrond. Is ze van plan iemand knock out te slaan? Emmy antwoordde dat er op 14 mei een belangrijk gevecht gepland staat voor de Armeense bokser Arthur Abraham, en dat de act is bedoeld om hem te steunen. Ook vroeg ze me de groetjes te doen aan Lisa, Amy en Shelly: dat was haar favoriete JESF inzending ooit.

Drukte en stress schept een band. Voor twee Russische meiden was het vandaag een spannende dag: hun held Alexej Vorobjov kwam op het podium. Omdat we inmiddels wat contact hadden gelegd gingen we samen naar het stadion voor deze repetitie. Beiden waren bloednerveus, en Alexej zelf duidelijk ook! Dat wekt bij mij weliswaar veel sympathie, maar voor de shows zal hij toch zelfverzekerder over moeten komen. Ook technisch ging er bij de Russen nog van alles fout, bijvoorbeeld met de verlichting in hun schoenen en shirts.

Na de repetitie discussieerden de meiden en ik over het nut van de catwalk. Ik legde uit dat tot nu toe alleen Bulgarije ervan gebruik had gemaakt door haar jurk daar te droppen- of eigenlijk slechts een deel daarvan. Één van de meiden reageerde met een perfect uitgevoerde Barneyline ‘Come on!’. Daarmee hadden we direct een nieuw gespreksonderwerp.

Tot slot nog een korte recensie van drie repetities die ik heb gezien: Turkije geeft een energieke weergave van het rocklied Live it up. Een resultaat als MaNga gaat het niet opleveren, maar de finale mag geen probleem zijn. Voor Zwitserland is het een heel ander verhaal. Het podium blijft voornamelijk leeg, het lied blijft niet hangen en ondanks de commentaren tijdens Mes op de Keel blijf ik van mening dat ze Lena nadoet in haar pasjes. Polen tot slot heeft een sterke dans- en lichtuitvoering, maar vocaal houdt het bepaald niet over.

Vanavond de Georgische party in de Euroclub, ik zal er zijn! Voor nu groetjes en tot morgen.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.

Acties

Information

5 responses

5 05 2011
Hendrik

Al weer twee russischen aan de haak geslagen hahaha. Leuk verslag. Nog maar een paar dagen en dan ben ik er ook eindelijk 😀

6 05 2011
Adriaan

De web-log was juist heel positief over Zwitserland, “maar hier in Düsseldorf wordt Anna’s naam steeds vaker genoemd als een mogelijke finalist.” hopelijk krijgen hun gelijk 😉

6 05 2011
eurovisie

Ze zijn ook zeker niet kansloos voor de finale hoor, Adriaan! Ik hoop dat ze het redt. Je zult van de week mijn totaalinschatting zien, en dan kun je die naar believe aanpassen 🙂 Er komt namelijk weer een prijspole waarbij jullie allemaal je voorspelling kunnen indienen en meedingen naar het promopakket.

6 05 2011
Jacob

Try to beat me all 🙂

6 05 2011
Jacob

Ik vind het trouwens ook wel grappig dat ze vroeg om de groetjes te doen aan Lisa, Amy & Shelly… wil toch zeggen dat ze ook wel fel bezig is met het songfestival, want velen zullen hen toch niet meer kennen…

Geef een reactie

