Dictatuur onder vuur

4 05 2011

Woensdag 4 mei 2011 om 18.30. Vijfde liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf. De Wit Russen worden flink aangepakt op de persconferentie, en Sven Löhmus legt eindelijk het geheim achter 1273 uit.

De Duitse organisatie gaat een stuk losser om met tijd dan de Noorse vorig jaar. Meerdere keren al raakte ik nodeloos gestresst door een halfuur vertraagde persconferentie. Want als ik daarna bekaf de repetitiezaal in storm voor de rehearsal die ik vreesde te missen, blijkt die nog niet eens begonnen.

Zo ging het vandaag ook na de persconferentie van Slovenië. Ik was ruim op tijd voor de Roemeense repetitie, maar het tv-scherm viel uit. Ik kan dus weinig zeggen over de regie. Wel viel me op dat de Roemenen goed naar Jaap de Witte hebben geluisterd. Tijdens het optreden bewegen de bandleden niet of nauwelijks.

Wit Rusland, uitgegroeid tot één van mijn guilty pleasures van dit festival, bakte onthutsend weinig van de repetitie. Anastasiya had zelfs moeite het tempo van de muziekband bij te houden. Veel interessanter was dan ook de persconferentie, waar de pers zich had voorgenomen nu eens wél kritisch te zijn over het overdreven chauvinisme van de Wit Russen. Zelf kan ik me er niet over opwinden; als Frankrijk zo’n lied had gestuurd was immers niemand er over gevallen.

Anastasiya beet direct fel van zich af op de eerste voorzichtige toespeling. Ze ratelde dat ieder land dit lied als het zijne kan interpreteren. Daarmee leek de kous af, de vragen werden braver en braver tot een Duitser het vuur definitief aanwakkerde door te vragen: Hoe kun je houden van zo’n harde dictatuur? Anastasiya koos er dapper voor haar president niet te verdedigen. “Belarus is zoveel meer dan politiek. Ik hou vooral van de prachtige natuur.”

Omdat ik Estland in de top drie verwacht had ik ook extra aandacht voor die repetitie. Getter Jaani bouwt het bruisende stadsleven na op het podium, al ben ik niet erg onder de indruk van de amateuristische bordkartonnen wolkenkrabbers. Wel boeiend is dat Estland als één van de weinigen goed gebruik maakt van het scherm achter het podium, door daar flitsende beelden van Manhattan te projecteren.

Een ander land dat daar goed mee omgaat is Ierland. De jongens van Jedward hebben zichzelf in cartoonvorm laten projecteren als achtergrond bij hun glamoureuze act. De zang is echter nog altijd flinterdun, vandaar dat ik snel de zaal verliet voor wat persconferenties.

Eerder op de dag had ik eindelijk aan Sven Löhmus kunnen vragen of 1273 daadwerkelijk een adres is op Rockefeller Street. Nee, zo luidde het antwoord. Het klinkt gewoon lekker. Weten we dat ook weer.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

3 responses

4 05 2011
Adriaan

Wat een domme Duitse journalist, laat hem andere vermoeien met dat soort vragen, laat dat arme kind gewoon zingen over haar geliefde Belarus…

Wel grappig die vraag, alles is toch nep aan dat nummer waarom zou dat dan echt zijn? Hopelijk gaat Estland zo onderuit volgende week, daar hoop ik echt op…

4 05 2011
hebbuzz

Terechte vraag van die Duitser, maar hij kon ook weten dat dat arme kind er natuurlijk nooit een eerlijk antwoord op zou kunnen geven. Nu heeft ze tenminste nog een leuk uitje naar het buitenland, zegt ze de waarheid kan ze riet snijden in een of andere koude witrussische steppe.

Natuurlijk is he tlied en alles rondomd deze act nep. Dat is misschien wel juist de charme. Ik vind het geen punt waard, maar wel gezellig dat ze er bij zijn.

5 05 2011
karin

Ja, makkelijk om hier een kritische vraag te stellen. Goedkoop proberen te scoren. Maar je kan natuurlijk van te voren weten dat er een politiek correct antwoord komt. Dat hoeft dat meisje niet zelf te verzinnen,dat is al bedacht door haar ‘begeleiding’die deze vraag natuurlijk verwacht heeft.

Geef een reactie

