Het geheime wachtwoord

3 05 2011

Dinsdag 3 mei 2011 om 15.15. Tweede liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf.

Ik ben in één ochtend tijd zoveel bekenden tegengekomen! Eerst twee Belgische videobloggers van eurovision.tv die vorig jaar naast mij werkten en met wie ik veel contact had. “We zagen je gisteravond al bij het accreditatiecentrum, en klopten op het raam van de bus”, zei een van hen. Het doet me goed dat al die mensen mij ook nog herkennen.

Voor de 3Js én voor mij begon het Songfestival vandaag echt

Andere bekenden die ik tegen het lijf liep waren Jarmo en Sietse, met hen heb ik veel te maken in verband met mijn werk voor www.eurovision.tv . Ze brachten slecht nieuws: de werkplekken daar zijn schaars, ik zal in het ‘gewone’ centrum aan de slag moeten. Mij hoor je niet klagen, ik zit hier ook prima.

Alles is hier veel groter dan vorig jaar. De afstanden tussen het perscentrum en het stadion bijvoorbeeld- ik was bijna opnieuw verdwaald. Het podium zelf is rond en lijkt iets kleiner, maar daarachter bevindt zich in plaats van lichten een enorm scherm waarop de projectiemogelijkheden eindeloos zijn. Benieuwd welke landen in de loop van de dag nog met gekke dingen op de proppen komen!

De Nederlandse delegatie doet er vooralsnog (te) weinig mee. De eerste repetitie verliep aardig, al scoorde alleen Jan Dulles een ruime voldoende. Hij zong zuiver en keek zowaar af en toe in de camera. De backing vocals waren een beetje schor en bovendien liet het geheel aan podiumpresentatie nog steeds wat te wensen over.

Eerder op de dag had Bosnië en Herzegovina juist een verbluffend goede indruk gemaakt. De zang was foutloos, de backings klonken zelfs beter dan op cd. Het grote scherm toont eerst een rood kleed op de achtergrond, later komt vaag een draaimolen in beeld met daaroverheen getekende harten. Tijdens de laatste seconden van het lied komt de hele groep bij elkaar in een krachtig soort familieshot dat doet denken aan Regina in 2009 (ook Bosnië en Herzegovina). Toen lag de regie het succes in de weg, en ook dit keer kwam het shot nog niet close genoeg in beeld.

Tussen Bosnië en Nederland zit Oostenrijk. In de voorbereiding op die repetitie kwamen er per ongeluk beelden van computerschermen op het grote scherm, waarop enkele Oostenrijkse journalisten grapten dat ze nu misschien ‘the secret password’ konden ontdekken. Ik antwoordde met: ‘The secret password is love’, maar het duurde even voor dat kwartje viel.

De stemoefening van een Oostenrijkse backing vocal (!) herinnerde me er in twee seconden aan waarom ik niet naar X-factor of Idols kijk; zo bijzonder kunnen die deelnemers nu ook weer niet zingen! Veel meer dan goede vocalen heeft Oostenrijk echter niet te bieden. Het optreden is statisch, de kleding donker en de blauwe kristallen op de achtergrond contextloos.

Met de start van de persconferenties begon ook het echte ren- en vliegwerk voor mij. Bosnië miste ik, bij Oostenrijk kon ik opvangen dat Nadine groot Eurovisiefan is (ze zong meerdere oud winnaars na), maar dat ze liever de livemuziek zou zien terugkeren. Tot slot beklaagde ze zich nog over de kou in het stadion (en terecht!), en verzekerde ze haar fans ervan dat dat de reden was dat ze een mannenjack droeg tijdens de repetitie. “It’s from my manager, it’s not a costume”.

Op de Nederlandse persconferentie maakten de 3Js een vlottere indruk dan tijdens de repetitie. Het trio kwam zeer gemotiveerd over, gebrand op het bereiken van tenminste de finale. “We gaan veel PR doen de komende weken, want we voelen de druk. Na zoveel slechte resultaten willen we nu in íeder geval door.” Ik stelde Jaap de Witte de vraag of er nog iets gedaan wordt aan het statische optreden dat we net hebben gezien. Ja en nee, zo luidde ongeveer het antwoord; er worden camerastandpunten aangepast, maar geen gekke danspasjes ingevoerd omdat het lied dat niet nodig heeft.

Na een glimp van de matige Slowaakse repetitie stortte ik mezelf in de Belgische persconferentie, waar Witloof Bay zich opvallend nederig opstelde. Opnieuw kwam ik aan het woord, maar ook op mijn vraag (“Zal de deelname van een Vlaming in jullie groepje de interesse onder Vlamingen voor jullie deelname vergroten?”) werd negatief gereageerd. Overigens nodig ik jullie als lezer uit om mij vragen voor te leggen voor andere deelnemers; wie weet kan ik ze voor jullie stellen!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.

Acties

Information

Geef een reactie

