Die jongen van de kritische vragen

3 05 2011

Dinsdag 3 mei 2011 om 19.15. Derde liveverslag vanuit het perscentrum in Düsseldorf.

Repetities en persconferenties tegelijkertijd betekent keuzes maken- maar niet als je Steef heet. Ik deed beiden, wat betekent dat iedereen me hier nu al kent als the flying Dutchman, de jongen die overal op en neer rent. Dat ik ook een andere bijnaam heb, lees je later in dit verhaal.

De Oekraïense repetitie bevestigde mijn vermoeden dat bepaalde landen grootste plannen hebben met het scherm achter het podium. Oekraïne heeft een zandkunstenares ingehuurd; een meisje die de tekst van het lied uitbeeldt in een kom zand. Die tekening wordt via camera’s geprojecteerd op het scherm. De enige manier om die tekening duidelijk in beeld te krijgen is via veel shots van veraf. Het geheel wordt daarmee rommelig, tot mijn genoegen, want over het lied hoeven we het überhaupt niet te hebben.

Snel door naar de Slowaakse persconferentie. Het is immers nooit te vroeg om in de fotostrijd met Yaron vast een voorsprong te nemen 😉 Na wat grappige vragen over een double date met de Ierse tweeling (Noooo, they are too young!) en een Zuid-Afrikaanse cover van hun lied, mocht ik me eindelijk hardop afvragen wat die sportfragmenten in de clip voor nut hebben. De delegatieleider antwoordde dat een klein land als Slowakije alleen kan overleven (Still alive) door succesvolle herinneringen.

Ik wilde nog steeds de stelling van Jaap de Witte (‘Echte muzikanten hebben geen circus nodig’) testen, en waar kon dat beter dan bij Moldavië? Zdob si Zdub komt met puntmutsen en een eenwieler. Nadat ik de stelling aan ze had voorgelegd volgde een minutenlang overleg in het Moldaafs. Een collegajournalist deelde me mee dat ik not very polite was. Aan kritische vragen is men blijkbaar niet gewend, maar het antwoord van de zanger was wel serieus. Muziek geeft energie, zo stelde hij, en het past bij ons om daar op een gekke manier uiting aan te geven. Ook ondersteunt de act de vreemde tekst van So lucky.

Toch maar een foto van de circusact van Zdob si Zdub

Na deze vraag werd er ruimschoots over mij gefluisterd, zowel in positieve als negatieve zin. Sommigen herinnerden me zelfs van vorig jaar als ‘de jongen die kritische vragen stelt’. Ook na de Zweedse rehearsal, waar de act stond als een huis maar Eric Saade amper hoorbaar was, vond ik het nodig daarnaar te vragen. Eric antwoordde simpelweg dat zijn stem moe is van cd-opnames, maar dat alles voor de halve finale goed komt.

Verder interessant op de Zweedse persconferentie: de delegatieleider die zich fel uitsprak tegen de Big 5 regel. Eric probeerde politiek correct te blijven toen hem gevraagd werd naar de slechtste inzending van dit jaar, maar liet zich wel ontglippen dat Carola één van de slechtste Zweedse inzendingen ooit was naar zijn smaak.

Omdat het inmiddels al weer onmogelijk laat is ga ik proberen ergens een broodje te scoren. Supermarkten zouden in deze periode 24/7 open moeten zijn. Daarna spullen dumpen in het hotel en mijn eerste blik in de Euroclub werpen. Jullie spreek ik morgen weer, maar vergeet niet vragen voor de persconferenties te posten in deze blogs! Ik waardeer jullie inbreng 🙂

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

12 responses

4 05 2011
Sander

Met wie sta je op de foto? Is dat de Zweedse zanger?

4 05 2011
eurovisie

Jazeker, Sander! Eric Saade 🙂

4 05 2011
Adriaan

Is wel een compliment, is de rest dan niet zo kritisch en zoja, waarom zijn ze dat dan niet?

Echt wel leuk dat ze jou dan hebben onthouden, dat is ook goed voor je journalistieke carriere toch?

4 05 2011
Jacob

Ik vind het ook wel tof dat je zo’n kritische vragen stelt… kan me inderdaad wel voorstellen dat men dat bij Eurovisie niet zo gewoon is 🙂

Vandaag heb ik je trouwens gezien op “De Rode Loper”. Daar was je ook best kritisch voor de Belgische inzending :P. Maar wel goed gedaan hoor. Ik heb het trouwens opgenomen, maar kan het niet op een dvd schrijven… ik zal het zeker bijhouden!

4 05 2011
Adriaan

http://www.een.be/programmas/de-rode-loper/op-weg-naar-duesseldorf

Steven van Gorkom :p

Was wel eerlijk zonder echt af te branden, wat die Luke wel erg deed, echt goed hoor 🙂

En Steef ben je al in meer landen doorgebroken?

4 05 2011
Hendrik

Wel grappig: Steven van Gorkom 😛

4 05 2011
Robbert Rotterdam

Kritische vragen? Ja, hoor. Die heb ik wel voor je.

Aan Nederland:

Hoe zijn jullie er toe gekomen om deze LED’s te kiezen en vanwaar de keuze voor de kleuren slootgroen en oudroze? (Waarschijnlijk hebben ze zelf helemaal niets gekozen en i.t.t. andere delegaties zich niet gewaagd aan het schrijven van een belichtingsplan, maar dat horen we dan natuurlijk graag uit hun eigen mond…).
-Hebben jullie samen met de backings hard getraind voor jullie act? Was het een bewuste keuze om de backings ieder andere bewegingen te laten maken op het podium en hun bewegingen asynchroon te laten lopen?
-Jullie zijn na de eerste repetitie teruggegaan naar Volendam. Wat is daar de meerwaarde van in de aanloop naar het optreden a.s. donderdag?

5 05 2011
hebbuzz

kritische vragen:

Ireland: why are you singing offkey?

Israel: Are you here out of sadomasochism? Do you really think you can qualify with these vocals and dull song?

Finland: Can we use your backdrop?

Nederland: Wat is arroganter: denken dat andere landen een slechter lied hebben en tevertrouwen op eigen muzikaliteit, of zingen ‘ I’m popular, I’m gonna get you, I know you want me too?

Cyprus: aren’t you afraid the LED-sperms will costs you points?

Azerbaijan: Are people in Azerbaijan allowed to vote for the Armenian song with getting into trouble ?

Armenia: Why did you choose to copy acts like Sertab (robes), Helena Papariziou (lift) and Linda Chyrrup (turning chair with no further functionality during the 3 minutes?

Belgium: people on the internet thought during the rehearsals you were not wearing the outfit for the show. Can you imagine that?

Zweden: What if the glass won;t break during the show ?

Rusland: You sing “I;m gonna get you, I know you want me too” Are you singing about a boy or a girl ?

Macedonia: Why are you singing about a russian girl?

Iceland: would this song have qualified for Eurovision if the composer did not die?

5 05 2011
eurovisie

Bedankt voor de enorme waslijst! Sommigen zijn bruikbaar, anderen uiteraard niet, dat had je zelf ook al bedacht 😉 Je zult het resultaat vanzelf zien in mijn blogs! Alvast bedankt voor het meedenken.

5 05 2011
Jill

Good critical questions, Steef… usually is the sign of a good journalist 😉

7 05 2011
Maarten

haha ja ik had je ook gezien op de Belgische tv.. 😀 Je naam hadden ze bijna goed gespeld!

Wel cool dat je al een reputatie hebt 😀

En voor de rest weet je het hè..

Meer frikadellen eten!!

13 05 2011
maaike

cool:)

Geef een reactie

