Ook Tom keert terug op Eurovisiepodium

29 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Zwitserland vs. Finland.

De link

Zo vaak al werden Lena en Tom in één adem genoemd om de sfeer van het festival vorig jaar weer te geven. De liedjes hadden dan ook wel iets gemeen in eenvoud en plotselinge succes. Dit jaar blijkt niet alleen Lena, maar ook Tom Dice weer mee te doen aan het festival. Het duo wordt verpersoonlijkt in de inzendingen van Zwitserland en Finland.

De vierentwintigjarige Anna Rossinelli probeert al van jongs af aan op het podium te komen. Haar voornaamste muzikale achtergrond is jazz. In Düsseldorf brengt ze dan ook een luchtig jazznummer, voornamelijk steunend op een kinderlijk eenvoudig maar aanstekelijk deuntje. Paradise Oskar veroverde Finland vanuit betrekkelijke onbekendheid met niets dan een kruk en een gitaar. Ook zijn nummer blijft gemakkelijk in je hoofd hangen; het heet niet voor niets Da da dam.

De verschillen

Toen Zwitserland traditiegetrouw als een van de eerste landen met haar inzending naar buiten kwam, leek een serie Lena-clones bijna onafwendbaar. Niet alleen in liedkeuze, maar ook in haar optreden tijdens de nationale finale maakt ze er amper een geheim van. De gebaartjes en danspassen; het heeft allemaal vrij veel weg van een exacte copycat.

Paradise Oskar heeft op het eerste gezicht alle uiterlijke kenmerken tegen; de man alleen met de gitaar roept na het prachtige succes van Tom Dice begrijpelijk herinneringen daaraan op. Toch vertelt de Finse inzending een ander verhaal, meer bestemd voor het grote publiek en met de vertederende typering van een jong jochie, die ook een mooi plekje heeft gekregen aan het einde van de videoclip.

De balans

Vorig jaar wist Lena uiteindelijk nog een treetje hoger te komen dan Tom Dice, dit jaar lijken de rollen omgedraaid. Anna Rossinelli zal er hoogstwaarschijnlijk niet in slagen Zwitserland uit het dal te trekken. Voor Finland zit een nieuwe finaleplaats zeker in het verschiet. Beide landen hebben overigens het geluk dat de rocksong uit Georgië tussen ze in zit. Bijna hadden de twee het elkaar echt lastig moeten maken. Kan dit duo net zo succesvol worden als de echte Lena en Tom?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Finland, of toch Zwitserland?

Acties

Information

12 responses

29 04 2011
hebbuzz

De link tussen Lena en Anna ontgaat mij volledig.

Als je terugkerende acts wilt vergelijken zou je Israel en Moldavië tegenover elkaar zetten.

Bij deze vergelijking kies ik voor Finland, vanwege de liedtekst. Maar ook Zwitserland vind ik niet verkeerd.

29 04 2011
Maarten

Bij deze kies ik voor Zwitserland. Dat nummer vind ik echt beter en zelfs beter dan Lena vorig jaar. Het is gewoon de stem van Lena waar ik niets mee heb.

30 04 2011
Sander

Lastige keuze, beide nummers vind ik erg leuk en sterk. Kies toch voor Zwitserland omdat het iets origineler is dan de Finse bijdrage, die inderdaad erg veel lijkt op Tom Dice.

30 04 2011
Jill

I choose Finland! This is one of my favorites this year. It is rather modeled after Tom Dice; but because of the simplicity in it, it’s not bad I think. Switzerland is pretty good too. I can see the “copy” more in this one though while Finland is a little more subtle. Anyway, both good songs.

1 05 2011
Jacob

Dit vind ik ook een moeilijke keuze. Allebei wel liedjes waar ik even aan moest wennen, maar nu vind ik ze wel vrij mooi.

Laat ik in dit duel maar voor Zwitserland kiezen, omdat dat melodietje me nog iets meer aanspreekt.

1 05 2011
Robbert Rotterdam

Als iedereen met een accoustische gitaar de vergelijking oproept met Tom Dice dan ben je waarschijnlijk de hele dag bezig Tom Dices te zien. Ik vind het totaal verschillende artiesten en nummers.
En dan nog Anna met Lena vergelijken. Die zie ik ook helemaal niet. Lena is veel eigentijdser. Anna is truttiger.
Het lijkt er soms op dat songfestivalrecensenten geen enkel ander referentiekader hebben dan het songfestival zelf. De artiesten zelf hebben waarschijnlijk geen benul ervan dat ze vergeleken worden met een voorganger. Zou me zelfs niet verbazen als Paradise Oskar zelfs niet eens weet wie Tom Dice is. Er zijn zoveel artiesten met een gitaar in de hand….

2 05 2011
eurovisie

Hey Robbert! Die kritiek over een beperkt referentiekader vind ik in mijn geval zeker niet terecht hoor 🙂 In bijna alle stukken vind je referenties aan niet Songfestivalgerelateerde artiesten. Ik vergelijk gewoon met dat wat mij er het meest aan doet denken. Misschien moet je dit stuk nog eens teruglezen, to my own defense 😉

https://eurovisie.wordpress.com/2011/04/08/caro-emerald-of-wouter-hamelzotti/

1 05 2011
Pim

Hmm nouja niet mee eens hoor misschien met Paradise oskar wel maar ik vind Anna echt heel erg haar best doen om lena na te doen dat zag je ook in die nationale foinale!

1 05 2011
Pim

Ooh sorry ik stem dus voor Finland de meest echte artiest ik bedoel die dus nog een beetje zichzelf is 🙂

1 05 2011
Maarten

Pim ik ben het niet met je eens dat ze Lena probeert na te doen. Lena is totaal anders.

Met Robbert ben ik het ook niet eens. Ik vond vorig jaar Lena truttig over komen, maar Anna nu niet.

We kennen ze niet persoonlijk dus we kunnen er niets van zeggen.

2 05 2011
Adriaan

Dat Finland meteen aan Tom Dice doet denken kan ik wegens de gitaar nog wel begrijpen, maar de link tussen Lena en Anna ontgaat me ook totaal, Anna doet me eerder aan een zangeres denken die laatste werd dan 1 die won.

Anna lijkt me op het podium het braafste meisje van de klas, Lena eerder het tegenovergestelde…

Net als dat meisjes mij totaal niet gelijk overkomen, doen de liedjes en de stemmen dat al zeker niet.

Toch kies ik voor Zwitserland, omdat ik het een mooier lied vind 🙂

9 05 2011
Luuk

Allebei wel leuke liedjes maar voor mij geen topliedjes. Finland krijgt van mij de voorkeur. Ik kan mijn keuze nu ff niet onderbouwen, maar ik kies voor Finland.

Geef een reactie

