Stemvast als een rots

27 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Slovenië vs. Frankrijk.

De link

Één ding kun je Frankrijk noch Slovenië verwijten; namelijk dat ze ieder jaar een vergelijkbare keuze maken. Beide landen experimenteerden door de jaren heen met wisselende genres en wisselend succes. Dit jaar komen ze beiden met trage nummers, die enkel de aandacht kunnen vasthouden door een verbluffende zangprestatie. Daarvoor moeten Amaury Vassili en Maja Keuc gaan zorgen.

Vassili heeft zijn voornaamste ervaringen niet in het popcircuit, maar in de operaconcours. Het verhaal wil dat hij bij zijn eerste deelname op veertienjarige leeftijd direct succesvol was. Overigens is de Franse zanger nog altijd slechts eenentwintig jaren jong. Maja Keuc is met haar negentien jaren ook nog behoorlijk jong. Zij brak door via de Sloveense versie van Idols waar ze het in de finale net aan moest afleggen. Een jaar later was het in EMA dan wel raak.

De verschillen

Het zou te gemakkelijk zijn om beide songs op een hoop te gooien als simpelweg twee ballades. Na de catchy voetbaldance van Jessy Matador vorig jaar komt Frankrijk dit jaar opnieuw met een uiterste zet in het muzikale spectrum van het festival. Sognu is een lied in de operastijl die past bij Amaury Vassili. Bovendien gaat hij het zingen in het Corsicaans.

Ook bij Slovenië was er gesteggel over de taal, maar daar koos men uiteindelijk voor een Engelse vertaling: No one. Het lied is een powerballad met meeslepende elementen die doen denken aan Alicia Keys. Wel moet worden aangetekend dat het Sloveense lied minder donker is en bovendien niet zo hevig leunt op de piano. Maja zal hier dan ook niet achter plaats nemen; veel groter is de kans op een melodramatische act zoals Anna Vissi ons ooit voorschotelde.

De balans

Een finaleplaats voor Slovenië ligt meer voor de hand dan voorgaande jaren, maar is absoluut geen zekerheid. Frankrijk heeft die plek natuurlijk automatisch in handen, maar het zou nog wel eens veel verder kunnen reiken dan dat. In de polls staat Frankrijk op een zeer kansrijke notering. Komt dat omdat de operaklanken de popuithalen nog steeds overstemmen?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Frankrijk, of toch Slovenië?

Acties

Information

7 responses

28 04 2011
Luuk

Als ik zou mogen beslissen voor Slovenië zou ik de meelopers absoluut thuislaten! Ik denk dat zij een supergoed liedje denkt te hebben, maar ik vind dat toch wel meevallen. Frankrijk, ja ik ben geen fan van opera. Volgens mijn moeder is het nep-opera dus vandaar dat ik het toch wel een beetje kan waarderen waarschijnlijk. Ik kies voor Frankrijk.

28 04 2011
Jill

I’m not such a huge fan of opera either, really… but between these two songs I prefer it I think. So, my vote is also for France!

29 04 2011
karin

De zangeres van Slovenie is niet zichzelf. Ze doet andere zangeressen na, omdat ze denkt dat het zo hoort. Ik hou ook helemaal niet van die stemtrillingen. Ik vind het gewoon nep. Dan liever toch de nep-opera, hoewel ik 1 Andrea Bocelli wel genoeg vindt.

29 04 2011
Adriaan

Wat maakt nep-opera nep-opera en wat maakt echte opera echte opera, oftewel wat is het verschil?

Ondanks dat ik het jammer vind dat Amaury niet voor een onafhankelijk Corsica meedoet, waardoor Frankrijk gewoon in het Frans kon gaan (die prachtige taal mis ik deze editie wel) is Frankrijk toch zeker weer 1 van mijn favorieten dit jaar, prachtig…

Aangezien het nummer van Slovenie me daarintegen weinig doet, kies ik dus ook voor Frankrijk.

29 04 2011
Pim

Twee superleuke nummers 🙂 En ja opera je kan het mooi vinden dat vind ik ook, maar opera is het niet echt 😉 Simpel omdat het niet uit een echte operastuk komt he. Maar toch ik vind het prchtig en hij kan wel echt zingen.

Frankrijk voor mij!

30 04 2011
Sander

Hoewel beide liedjes zo nep zijn als wat, en uit een doosje komen. Kies ik toch voor Frankrijk, hoewel ik niet zo lyrisch ben over het lied als de meeste fans.

1 05 2011
Jacob

Moeilijke keuze tussen 2 liedjes die mij eigenlijk allebei niet aanspreken. Uiteindelijk toch ook maar Frankrijk dan…

Geef een reactie

