Tijd voor een inhaalslag

24 04 2011

De Europese landen die ooit met het Songfestival begonnen, moesten er even aan wennen. Door de forse uitbreiding van het deelnemersveld waren de deelnemers uit de beginfase een tijdlang niet meer toonaangevend. Met name de trotse Europese grootmachten uit de Big 4 lieten cynisme lang aan de winnende hand. Nieuwe gemotiveerde deelnemers konden met modernere liedjes profiteren.


Het lijkt alsof veel van die landen net op tijd het licht hebben gezien. Frankrijk zet de afgelopen jaren een sterke serie neer van zeer uiteenlopende bijdrages uitgevoerd door in eigen land en soms ook daarbuiten enorm populaire artiesten. In het Verenigd Koninkrijk kwakkelt men nog wat met de selectiemethodes, maar is dit jaar met Blue een vette vis aan de haak geslagen. Duitsland trok zich vorig jaar uit het slop door een compleet nieuwe internationale superster te creëren, en al dit tezamen bewoog Italië ertoe weer deel te nemen dit jaar. Ook dat mag toch een stap vooruit genoemd worden. Alleen Spanje moet het nog voornamelijk hebben van bijcategorieën zoals de hoofdprijs voor fanatiekste supporter.

De Europese machtsverhoudingen zijn daarmee terug als in de situatie vlak voor de Eerste Wereldoorlog. De vraag is dan ook of er net als toen nieuwe allianties worden gesmeed. Veel logischer lijkt het dat oude puntenlijntjes in tact blijven. Hierdoor kan bijvoorbeeld ook het matige nummer van Armenië de finale halen, maar als het om de hoofdprijzen gaat zijn dat soort factoren niet meer van belang.

Slechts één relatief nieuw deelnemend land lijkt echt in aanmerking te komen voor de overwinning: Estland. Rockefeller street is een typisch modern popliedje in de stijl van Katy Perry en vrij van welke oubollige Songfestivalinmenging dan ook. Maar als het wint doorbreekt het Eurovisie Songfestival wel een vijftien jaar durende reeks van verschillende winnaars.

Een compleet onverwachte winst van Nederland zou die reeks wel in stand houden, en ons bovendien bevrijden van het zo langzamerhand tenenkrommend herhalen van Ding-a-Dong. We hebben de dalende resultaten die daarop volgden veelal aan onszelf te danken. Nederland is één van de laatste landen die de omslag naar het nieuwe festival nog niet heeft gemaakt. Dat met de 3J’s nu voor echte muziek is gekozen zegt eigenlijk niets; veel waarschijnlijker is dat de TROS vooral trouw wilde blijven aan haar Volendamse roots. Maar een goed resultaat zou wel iets teweeg kunnen brengen.

Daarvoor moet nog wel veel gebeuren. De Vlaamse website Eurosong legde de vinger treffend op de zere plek. In een verder vrij lovend artikel over Never alone werd de styling en podiumpresentatie van de 3J’s hard aangepakt. Feit is dat de jongens van zichzelf niet de pakkende uitstraling hebben die bijvoorbeeld wel van Frankrijk of Finland uit gaat. Jan Dulles beloofde tijdens de Nationale Finale dat er aan de kleding in ieder geval nog gesleuteld zou worden. Wat we van de act kunnen verwachten blijft dan de vraag.

Het is te hopen dat de Nederlandse delegatie de zaken serieus aan pakt, nu we eindelijk weer een goed lied in handen hebben. De blik eens naar buiten richten, op succesvolle optredens uit het verleden. Hoe Carola van een doorsnee Zweedse stamper een flitsende drie minuten maakte, hoe MaNga door de juiste belichting precies de sfeer van We could be the same opriep. En laten we in ieder geval gebruik maken van het populairste shottype van vorig jaar, dat met name IJsland zeer succesvol toepaste.

Ik zie Jan, Jaap en Jaap al staan met de rug naar het publiek, de camera die ze van achterop het podium filmt met mij en duizenden andere fans op de achtergrond. Maar ik droom met name ook van het shot daarna, vanuit de green room, waar de jongens zwaaiend met hun vlaggetjes de finaleplaats vieren. Als dat eens uit kon komen.

Eric Saade experimenteerde tijdens Melodifestivalen 2010 al met dit slimme camerastandpunt

Steef van Gorkum

Hoe ziet volgens jullie de perfecte act voor de 3J’s eruit?

Advertisements

Acties

Information

7 responses

25 04 2011
Bazz

Tsja, perfecte act? Erg lastig, omdat de 3JS op mij overkomen alsof ze alleen willen zingen achter een microfoon zonder ergens over na te denken (beeld, achtergrond e.d.). Ik moet bekennen dat ik er dan ook weinig vertrouwen in heb als we het over de act hebben. Als ik de act zou mogen bepalen zou ik Jan op een kruk willen laten beginnen. Het nummer begint rustig/ballad-achtig. Zodra er meer gitaren bij komen komt de volgende J in beeld en lopen de twee samen naar voren waar de laatste J op hen wacht zodra het refrein begint staan er drie stoere mannen. De backings staan schuin achter de heren, niet al te ver. Jan Dulles moet wat meer uitbeelden dmv het gebruiken van zijn armen: capture the sun, the source, it shone.. = arm omhoog richting de zogenaamde zon 😉 De backings zou ik zo laten staan, zou niet weten wat ze anders moeten doen. Bij de ohoo’s meer in beeld laten komen in elk geval. En ik vind iets met wolken, zon wel bij het lied passen (zie ijsland 2009) zo’n soort sfeertje.

25 04 2011
Robbert Rotterdam

De perfecte act voor “Never alone” is een act die recht doet aan het lied en het karakter daarvan. Daarom moet eerst het lied geanalyseerd worden om zo de specifieke trekjes ervan via het beeld te kunnen versterken.
1) Het is meer dan gemiddeld een lied met een boodschap. Leadzanger Dulles vertelt een verhaal aan de ‘jij-figuur” die kan staan voor een ieder die het even niet meer ziet zitten, inclusief de kijker zelf. Het is een verhaal van moed inpraten.
Dit alles vereist een contact met de kijker, dus contact met de camera, zeker op momenten die er toe doen. Er zijn verschillende passages waar Dulles zich tot de jij figuur/kijker richt qua tekst en waar hij desondanks tot nu toe nog steeds zijn ogen dicht heeft gehouden, al dan niet zich richtend naar het plafond. Een paar van die sleutelmomenten zijn bv. de passage: “I’ll be by your side” of “Take my hands, don’t stall, have faith”. Hier MOET je gewoon recht de camera inkijken, want dat is de essentie van de boodschap van het lied. Het lijkt erop dat Dulles in al de jaren van zijn carrière een soort illusie heeft opgebouwd dat hij zich beter kan concentreren op de noten als de ogen gesloten zijn. Eigenlijk een soort ritueel. Het zal al moeilijk genoeg zijn om binnen een paar weken van dit foutieve idee af te komen. De noten zal hij vast met ogen open ook halen. Technisch gezien hebben de ogen geen functie bij het voorbereiden en zingen van noten, maar hoe leer je mensen rituelen af?
2) Het sterke van het lied is onder meer dat het opbouwt naar het einde toe. In de totale productie(auditief)wordt dit al heel vakkundig gestalte gegeven: de intensiteit van de instrumentatie neemt toe en de rol van het koor neemt toe.

Wat zou ik doen/niet doen w.b. de act:

-Het is af en toe wel gesuggereerd om het te doen, maar ik zou auditief niets meer veranderen, ook niet het koor nog meer volume geven in verhouding met de lead. Het koor is uitstekend te horen. We krijgen nu een koorlid meer, wat betekent wat meer lijntjes en dus meer variatie. De rol van het koor moet m.i. nu op een andere manier vergroot worden, visueel op het tv scherm. Vanaf de o-di-oo momenten, moet de camera regelmatig inzoomen op de achtergrondvocalen en moet de regie regelmatig voor deze beelden kiezen. Ik denk dan dat je een extra auditieve versterking van het koor qua volume niet meer nodig hebt, omdat de kijker die versterking dan al door het visuele ervaart. De moderne mens ervaart prikkels vooral als ze visueel gegeven worden.
-Ik zou heel goed opletten op kleurgebruik in belichting/decor. Juiste kleuren kunnen de sterke kanten van het lied versterken en misschien nog belangrijker, de matige uitstraling van de J’s compenseren. Thema’s van het lied hoop/levensmoed/hernieuwde energie worden naar mijn mening het beste tot uitdrukking gebracht met de kleuren groen/geel/oranje, al dan niet gecombineerd met wat pyrotechnics als de kracht naar het einde toe in het lied aanzwelt. Het begin van het lied zou ik met grijs beginnen, waarmee de moeilijke situatie(clouds full of rain) gesymboliseerd wordt. Door over te gaan naar groen/geel/oranje gaat de belichting/achtergrond met de inhoud van het lied mee.

Verder heb ik me ook nog een paar vragen gesteld en antwoorden gezocht over podiumzaken en podiumgebruik tijdens de act:
Moet er meer actie op het toneel komen tijdens het optreden door middel van beweging?
Mijn uiteindelijke conclusie is niet. Ik denk dat de J”s het moeten zoeken in indruk maken door kracht en door juiste kleur. Indruk maken door kracht bereik je door contact met de camera en door meer de koorleden naar het einde toe in beeld te brengen. Ik zou de koorleden niet letterlijk van hun plaats halen door ze tussen de J’s in te zetten of ze naar voren te laten lopen e.d. De act is de 3JS + versterking door middel van koor. Camera’s zijn mobiel en laat je het koor op zijn plaats dan kunnen ze toch naar het einde toe een belangrijkere rol krijgen.

Moet je decor/belichting/regie volledig aan de Duitsers overlaten?
Als het aan de 3JS ligt wel. Zij zijn muzikanten en denken dat anderen wel het beste weten wat goed is op andere terreinen, tenminste dat hebben ze enige weken geleden via de radio en tv laten weten.
Ik denk dat het in het geval van de J’s heel belangrijk is dat er een eigen regisseur meegaat (weet iemand of dit ook het geval is?) die erop toeziet dat de juiste beelden op de Europese televisieschermen verschijnen. Hoe dan ook, de 3JS hebben tot nu toe van weinig talent blijk gegeven als het gaat om spelen met de camera’s. Integendeel, er is zelfs sprake van cameraontwijkend gedrag en dat kan een funeste uitwerking hebben op de kansen van Nederland op een finaleplaats. Iemand moet hen daar ook in Düsseldorf nog in begeleiden en tevens bij de Duitsers het beste afdwingen.

Moeten er stylisten mee met de Nederlandse afvaardiging?
Graag! Door alleen maar ‘zichzelf te zijn’ bereiken de 3JS niet hun doel, want dat zou ook betekenen dat het kapsel van Dulles weer in de sliertenstand mag. Een goede kapper in het team die van wanten weet met futloos haar lijkt me onontbeerlijk:)

25 04 2011
Adriaan

“De Europese machtsverhoudingen zijn daarmee terug als in de situatie vlak voor de Eerste Wereldoorlog” mss een domme vraag, maar wat word er met deze zin precies bedoeld?

“De Europese landen die ooit met het Songfestival begonnen, moesten er even aan wennen.” en dan heeft men het over de big 4, terwijl 2 van de 4 big 4 landen niet vanaf het begin mee doen 😉

Joegoslavie debuteerde trouwens in hetzelfde jaar als Spanje, ziet voormalig Joegoslavie ook nu pas het licht of hebben die ook nog nooit het licht gezien?

“Slechts één relatief nieuw deelnemend land lijkt echt in aanmerking te komen voor de overwinning: Estland. Rockefeller street is een typisch modern popliedje in de stijl van Katy Perry en vrij van welke oubollige Songfestivalinmenging dan ook. ”
Dit nummer is toch juist 1 en al cliche, is toch veel van hetzelfde en totaal overschat?

“Maar als het wint doorbreekt het Eurovisie Songfestival wel een vijftien jaar durende reeks van verschillende winnaars.” 10 jaar is ook nog best lang toch?

“En laten we in ieder geval gebruik maken van het populairste shottype van vorig jaar, dat met name IJsland zeer succesvol toepaste.” hoezo succesvol, IJsland eindigde toch vrij laag?

Maar goed dan over de Nederlandse inzending, ik denk dat het nummer het beste zo gebracht kan worden als waar de 3js zich het beste bij voelen, dat ziet de kijker ook en dan waarderen ze het ook het meest…

25 04 2011
Robbert Rotterdam

“Maar goed dan over de Nederlandse inzending, ik denk dat het nummer het beste zo gebracht kan worden als waar de 3js zich het beste bij voelen, dat ziet de kijker ook en dan waarderen ze het ook het meest”

Hier ben ik het ook mee eens. Dit betreft de opstelling op het podium. Is ter keuze aan de 3JS en mag van mij precies zo blijven als tijdens de nationale finale.

Er is m.i. echter wel een verschil hoe je het nummer op het podium brengt en hoe het de huiskamers ingezonden wordt. Het eerste betreft hoe/waar iedereen staat op het podium), het tweede betreft al het camerawerk, keuzes regie, belichting. Daar valt in onze tijd waarin mensen zo visueel ingesteld zijn wel 50% van het succes mee te behalen.

25 04 2011
Pim

Lappen tekst om door te werken hoor ook die reactie shaha!

Ik vind ook dat de 3js bij zichzelf moeten blijven maar gewoon zoiets als tom dice, simpel wat bij het lied past maar niet slordig en lelijk of zo zoals tijdens de nationale finale. Geen gekke dingen, wel goerd verzorgd.

25 04 2011
Hendrik

Robbert, ben jij soms iemand die werkzaam is als regisseur?

27 04 2011
esfmagazine

Nederland doet de inhaalslag meestal te laat.
Als Nederland als eens slaat, dan is het ook nog eens een deukje in een homp warme boter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: