Poprock die elkaar niet bijt

22 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Nederland vs. Denemarken.

De link

Eerder al behandelden we twee landen die met rockbands voor de dag komen. Toch is er een uitgesproken verschil met Denemarken en Nederland. Waar die landen uit het vorige stuk de uiterste hoeken van het genre opzochten en gitaren lieten vlammen zo hard als nodig is, vinden de 3J’s en A friend in London hun toevlucht in mainstream poprock. Vergelijkingen met U2, Coldplay en Kings of Leon zijn dan ook snel gemaakt.

De 3J’s bestaan uit zanger Jan Dulles en gitaristen Jaap Kwakman en Jaap de Witte. Het trio raakte onder meer bekend van hun populaire televisievakanties met Jan Smit en Nick & Simon. Met muziek maken waren ze echter al veel langer bezig; Jaap de Witte speelde bijvoorbeeld al de gitaarpartijen in van veel cd’s van Nederlandse artiesten. De Deense band A friend in London is buiten Europa veel bekender dan daarbinnen. Met name in Canada en de Verenigde Staten legde de groep al menig succesvolle tour af. De winst in Dansk Melodi Grand Prix moet nu de rest van het werk gaan doen.

De verschillen

Zowel Never alone als New tomorrow beginnen traag, maar het Nederlandse lied kent wel een opbouw naar een energiek einde. De gitaarloopjes worden dan feller en de backing vocals komen erbij. De Deense inzending is dan meer een soort bandballad, die niet alleen in de titel doet denken aan Maybe tomorrow (Behave, NSF 2006). De Denen zullen echter niet staan te springen om zo’n vergelijking. Eerder werden ze ook al van plagiaat beschuldigd.

De balans

De tweede halve finale is met name in de breedte een slagveld. Geen van beide landen kan dus met zekerheid op een finaleplaats rekenen. Doordat mensen vanaf het begin van de show direct kunnen stemmen ligt het ook niet voor de hand dat Denemarken en Nederland elkaar in de weg gaan zitten. Nederland treedt aan het begin van de show op, Denemarken op het einde.

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Denemarken, of toch Nederland?


Acties

Information

9 responses

23 04 2011
hebbuzz

Zonder twijfel stem ik op Denemarken en dat hoewel ik de compositie van de 3J’s muzikaler en beter vind. New Tomorrow heeft hetzelfde elan als “Love shione a light” ook al zo’n nummer dat ik niet hoogstaand vond, maar wel een enorme instant appeal had, door de simpelheid van d emelodie, tekst en krachtige uitstraling. Aan simpele toegankelijkheid en goede uitstraling ontbreekt het de 3J’s volkomen. De Denen zijn er al met een klein beetje bijschaven. Beide composities vind ik trouwens beter dan de gemiddelde inzending in 2011. verschil is wel dat ik Denemarken om de hoofdprijs zie meedingen en Nederland (ditmaal onterecht) weer in de semi blijft hangen.

23 04 2011
Jacob

Mijn keuze gaat ook naar Denemarken. Beide liedjes zijn (opnieuw) niet zo mijn smaak, maar DK spreekt me toch meer aan, mede dankzij de uitstraling van de groep.

De Nederlandse inzending heb ik minstens 5 keer moeten horen om daarna min of meer te herinneren hoe het juist ging… 🙂

23 04 2011
karin

Ik vind Denemarken net niet. Niet origineel genoeg, niet opzwepend genoeg, niet rocky genoeg. Eigenlijk vind ik Nederland beter, maar wsl ben ik te chauvinistisch. De Deense jongens krijgen vast meer gillende-meisjes-sms-jes.Ik heb al eerder gezegd dat ik hoop op een beetje cameratraining van de 3 Js. Jongens, maak contact met je publiek! Ik hoop echt dat Nederland de finale weer eens haalt, om van al dat negatieve gezeur af te zijn, maar ook omdat ik dit nummer wel goed genoeg vindt. Ik kies dus voor Nederland

24 04 2011
Robbert Rotterdam

Ik stem op Nederland. Ik vind de Nederlandse bijdrage veel beter, origineler, muzikaler en veel minder gelikt. Aan de andere kant associeer ik Nederland met ‘aardappelen zonder jus’. Alsof de J’s willen zeggen: “We hebben als muzikanten met alle vakkundigheid een product afgeleverd. We laten het zo, de rest is niet aan ons”. Een lied kan nog zo goed zijn, als je het niet smeuiig weet te presenteren zal niemand er van genieten.
Denemarken hoort bij mij bij de onderste 5 van dit festival. Ik vind de tekst nogal belerend in die zin dat het de kijker tot iets probeert op te roepen(come on girlz, come on boyz…). Ik ben allergisch voor dit soort bijdrages en krijg er spontaan pukkels van. Bovendien vind ik dit nummer i.t.t. dat van de 3J’s erg cliché. Ik mis oorspronkelijkheid en dat is voor mij een voorwaarde om een nummer te kunnen waarderen. Mijn keuze gaat dus duidelijk naar Nederland, maar met de bekende aantekeningen.

24 04 2011
Robbert Rotterdam

Ik vraag me trouwens ook af of de vergelijking Nederland-Denemarken dé vergelijking moet zijn tussen landen die qua bijdrage bij elkaar liggen.
Ik zou een vergelijking Roemenië-Denemarken veel meer voor de hand zien liggen. Dit zijn beide van die lichtvoetige ‘feel good’ nummers. Nederland vind ik veel meer op zich zelf staan. Dat er zowel bij Nederland als bij Denemarken gitaren in het arrangement zitten, zegt niet zoveel. Ze worden anders ingezet.

25 04 2011
Pim

Nederland is gewoon beter we gaan het doen dit jaar!

25 04 2011
Adriaan

Denemarken, omdat ik die minder vaak heb hoeven horen om hem te kunnen waarderen…

25 04 2011
Jill

Netherlands 🙂 …Love the song this year

28 04 2011
Luuk

Denemarken zou er een keer een stukje echt fel voor moeten gaan. Maar denk dat ze zo ook nog wel ergens kunnen komen. Het haar is wel een beetje afgekeken van de jongens van Ierland. Dat is in ieder geval wel gewaagd maar op dit tempo ken ik andere drummers die dit ook gemakkelijk aankunnen. Bij Nederland laat is naast het woord v-hals de rest van mijn mening over kleding wel zitten ;). Goed opgebouwd, maar het liefst heb ik een knallende afsluiting.. Ik wil nu Nederland eindelijk een wat betere inzending heeft gestuurd het voordeel geven. NL dus.

Geef een reactie

