Het grootste vierletterwoord

20 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Verenigd Koninkrijk vs. Duitsland.

De link

Na een reeks aan matige resultaten was het voor de Big 4 landen tijd om uit een geheel ander vaatje te tappen. Die nieuw ingeslagen weg leidt dit jaar tot twee grote namen. Zowel boyband Blue als zangeres Lena zijn in eigen land en ook daarbuiten al mateloos populair. Lena scoorde in Duitsland al een aantal flinke hits. In Nederland is ze momenteel ook weer te zien in een autoreclame. Haar Songfestivalinzending is, evenals vorig jaar, een aparte en gewaagde bijdrage die zich lastig laat typeren.

De uiteenlopende stemmen van de jongens van Blue bezorgden de band enkele jaren terug ook de nodige hits. Onder andere het nummer Sorry seems to be the hardest word werd samen met Elton John een groot succes. Solo wisten enkele van de bandleden ook nog te scoren, maar voor het Songfestival bundelen ze nu de krachten in een krachtig popliedje.

De verschillen

Toch is de weg naar deze wellicht kansrijke inzendingen niet altijd over rozen gegaan. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland proberen al enkele jaren met vallen en opstaan te sleutelen aan hun songfestivalselecties. In Duitsland leidde dat lange tijd niet tot succes, tot vorig jaar een enorme Idolsachtige talentenjacht op poten werd gezet. Winnares Lena scoorde al voor het festival een enorme hit in eigen land en zette dat succes in Oslo moeiteloos voort. Dat ze nu terug is om haar titel te verdedigen is een interessant fenomeen, waarvan het resultaat nog zal moeten blijken. De vraag is sowieso waar Duitsland volgend jaar mee verder gaat.

Het Verenigd Koninkrijk gooide enkele jaren terug het roer om met hulp van Andrew Lloyd Webber. De bekende musicalcomponist kreeg carte blanche om met een kansrijke inzending te komen, en dit systeem wierp zijn vruchten af met een top vijf klassering voor Jade met My time. Het jaar daarna bleek een bekende componist toch geen eeuwig recept te zijn. De oubollige inzending van Pete Waterman werd genadeloos afgestraft. Dit jaar legt de BBC de nadruk weer op de artiest. Er is opnieuw een bekende naam gestrikt en de jongens schreven hun lied zelf.

De balans

De deelname van grote namen zal in beide landen de populariteit van het Songfestival hopelijk doen toenemen. Duitsland organiseert het festival, maar hoeft niet bang te zijn voor de hoge kosten van een nieuwe overwinning. Tegelijkertijd zou het voor de muzikale diversiteit op het festival goed zijn als Lena wel de top tien weer haalt. Blue kan meedoen voor de overwinning, maar de vraag aan jullie luidt: welk land zendt volgens jou de grootste naam in?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Duitsland, of toch Verenigd Koninkrijk?

Acties

Information

8 responses

21 04 2011
Tim

Nou Steef, voor mij was dit geen moeilijk keuze. Het nummer van onze Britse vrienden spreekt mij veel meer aan dan Lena’s inzending. Satellite is naar mijn mening beter dan Taken by a Stranger. Ik vraag me ook af of dit nummer wel gaat aanslaan bij het publiek. Je moet er maar van houden. Al kan dit wel zo’n nummer zijn dat beter wordt, naar mate je het meer luistert. I Can klinkt echter nu al lekker in de oren. De kater van vorig jaar zal dan ook snel weggespoeld worden. Ze kunnen wel eens mee gaan doen om de zege. Lena? Ik durf het niet te voorspellen.

21 04 2011
Pim

Ik ben met Tim eens en kies voor UK! Blue 🙂 het was ook leuk om sorry seems to be the hardest word weereens terug te horen!

21 04 2011
esfmagazine

UK,

Lena’s bijdrage is in toegankelijkheid alles NIET wat Blue’s bijdrage wel is. Instant behapbaar en prettig.

Het grote vierletterwoord is volgens mij LOVE btw, maar HOPE mag ook

Ik zeg BLUE op HOOP van ZEGE

21 04 2011
Jacob

Lena had het volgens mij voorlopig toch beter kunnen houden bij 1 deelname… op zich wel origineel en gedurfd natuurlijk om als titelverdediger het jaar nadien terug mee te doen.

Blue was veelbelovend en had geweldig kunnen zijn, maar dit liedje is toch vrij zwak vind ik (in ieder geval minder goed dan wat ik in het verleden van hen heb gehoord). Aangezien ik het wel beter vind dan Lena, gaat mijn keuze naar het VK.

22 04 2011
karin

Lena moet ik nog aan wennen; wel anders dan andere liedjes en dat is ok, maar niet echt pakkend. Blue vind ik echt goed. Volgend jaar the road to London?

22 04 2011
Jill

Honestly, I didn’t like UK the first time I heard it, you know 😉 But it does sound pretty cool now. The only thing about it is the guy with the higher voice I don’t much like. Germany is just strange but the more I’ve listened, the more I like it. So, I’m actually going to pick Germany here. I do think that UK probably have a better chance though.

25 04 2011
Adriaan

Een moeilijke keuze, het lied van lena vind ik dan wat gewaagder en daarom kies ik voor haar…

Overigens acht ik in tegenstelling tot andere hier de kans op een overwinning voor het Verenigd Koninkrijk niet zo heel groot, daarvoor is het niet origineel genoeg…

Ergens zou het wel grappig als de eeuwige tweede van weleer weereens tweede zou worden, in 2009 verbrak het Vereningd Koninkrijk hun persoonlijk record door voor de 11e jaar op rij niet 2e te worden, waarbij het record van 1978-1987 verbroken werd, dus het word wel eens tijd…

28 04 2011
Luuk

Een van de gasten van Blue heeft geen v-hals maar een hele diepe ronde hals… ik weet niet wat ik meer gay vind.. Allebei wat betere liedjes. Lena moet je inderdaad vaker horen (en misschien voor sommigen vaker zien 😉 ) om het te kunnen waarderen. Blue heeft juist wel een pakkend liedje. Eindelijk een moeilijke keus tussen 2 betere liedjes. Ik ga toch maar voor de coole getinte man dus BLUE. 😉

Geef een reactie

