Onbegrepen of onzinnig?

15 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Moldavië vs. Portugal.

De link

Wie naar de optredens van Portugal en Moldavië kijkt, ziet in eerste instantie teveel om ook nog goed te kunnen horen. Het is één grote chaos op het podium, waardoor de uitvoerende artiesten overkomen als een zooitje ongeregeld. Beide acts lopen dan ook het risico om door de niet-fans en de liefhebbers van pure muziek al na dertig seconden afgeschreven te worden. De Portugese nepinstrumenten van Homens da Luta kunnen daarbij ook al niet teren op een gunstige historie; vorig jaar nog werd Litouwen daarop hard afgestraft.

De Moldaafse punkrockband Zdob si Zdub heeft zelf al enige Eurovisie-ervaring. In 2005 trad de band samen met Oma aan als de eerste songfestivalinzending ooit voor Moldavië. Het werd direct een doorslaand succes. Dit jaar leidt de act minder eenduidig richting een middelpunt. Zdob si Zdub zou hun mascotte nog wel eens kunnen gaan missen.

De verschillen

De hamvraag bij vreemde (kermis)acts is altijd of er wellicht een bedoeling achter zit die wij niet direct begrijpen. Het duurde lang voordat ik vorig jaar de ironie in de Russische inzending ontdekte. De Portugese bevolking was er dit jaar vroeg bij; tijdens de protesten aldaar tegen de forse bezuinigingen werd Luta é Alegria het strijdlied. Politiek getinte inzendingen zijn dan wellicht verboden; een nummer kan wel politiek worden ingezet. Denk aan de Oekraïense inzending van 2005.

Het Moldaafse lied So Lucky heeft zeker meer om het lijf dan wat gerommel. Het is pure en energieke punkrockmuziek, met opnieuw een enorm scala aan vreemde instrumenten. Daarmee voel je vrijwel direct dat de jongens muziek maken die dichtbij hen ligt. So Lucky is opzwepend, eigenzinnig en zo nu en dan ook erg vrolijk.

De balans

Hoe goed bedoeld ook, de Portugese bijdrage heeft weinig te maken met muziek, dans of zang. Het arrangement is weliswaar versterkt met enkele typisch volkse instrumenten, veel meer dan een vrolijk deuntje is het niet. Na de verrassing van vorig jaar lijkt de finale dit jaar onhaalbaar. Moldavië zou wel eens opnieuw kunnen stunten. So Lucky is een inzending die hoger kan eindigen dan wie dan ook vermoedt. Maar welk vreemd allegaartje kunnen jullie het beste begrijpen?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Portugal, of toch Moldavië?


Acties

Information

9 responses

16 04 2011
hebbuzz

Het artikel stuurt in de richting van Moldavie. Jullie vragen mij hier wel even te kiezen voor de beste van twee kwaden, want ik vind deze twee de slechtste inzendingen van 2011. Muzikaal gezien zou Portugal nog aangenaam uitgevoerd kunnen worden als het niet door zo’n zootje ongeregeld zonder talent werd gepresenteerd, maar door een prettige fado zangeres. De Moldavische zie ik weinig punten waarop de compositie prettiger zou kunnen worden, dat blijft dus bagger.

Ik stem voor Portugal (met tegenzin)

16 04 2011
Sander

Het nummer van Portugal is nog wel melodieus en de boodschap eruit spreekt me wel aan. Ik kies dus voor Portugal. Moldavië zal wellicht hoger eindigen, maar ik vind dit nummer veel minder dan het lied uit 2005.

16 04 2011
karin

Ik voor Moldavie, met evenveel tegenzin. Portugal snap ik helemaal niets van.

16 04 2011
Adriaan

Ben het met Hebbuzzz eens dat dit artikel je wel duidelijk 1 kant op probeert te sturen. Om antwoord te geven op de vraag, ik denk dat beide liedjes onbegrepen zijn, alleen is het Portugeze liedje naar het ESF sturen daarbij ook nog onzinnig, wat heeft Portugal er nou aan dat ze zo’n actie lied europa in sturen?

Daarom kies ik dus voor Moldavië omdat ik dat persoonlijk best een vrolijk en leuk nummer vind en in de rustigere stukken zelfs bijna mooi, beter dan hun inzending in 2005.
Toch denk ik dat beide landen (al was het dankzij de jury) de finale niet gaan halen…

17 04 2011
Jacob

Ik kies voor Portugal. Het is best wel melodieus en aangezien ik geen Portugees versta, maakt het mij weinig uit waarover het gaat… 🙂

17 04 2011
Jill

Now that I listen again, these aren’t as bad as I first thought. But I’m still not a fan. Portugal is definitely the harder to understand, but I can see where it makes sense. Moldova, I find easier to listen and also the variations in the actual instrumentals I like better. Portugal have a nice folk sound though… Nevertheless, I choose Moldova.

18 04 2011
Luuk

Portugal vind ik echt niks aan. De vorige keer dat ze Moldavië meededen was het veel beter! Maar omdat Portugal saai is kies ik voor Moldavië.

18 04 2011
Pim

Ik ga duidelijk voor Portyugal!

21 04 2011
Tim

Hier springen de tranen spontaan van in mijn ogen. Te droevig voor woorden. Die Portugezen vallen gewoon niet serieus te nemen en Moldavie is al niet veel beter. Omdat het moet: Moldavie.

Geef een reactie

