De universele klankentaal

13 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Israël vs. Armenië.

De link

Het kan onmogelijk lang geduurd hebben om de liedjes van Israël en Armenië dit jaar te schrijven. Beide liedjes moeten het niet hebben van originaliteit maar des te meer van aanstekelijkheid. Met name voor Armenië is dat niet voor het eerst. Het land bewees in eerdere jaren ook al over catchy tunes en simpele melodieën te beschikken.

Ook Emmy brengt een nummer dat amper uit je hoofd te rammen is. Boom boom is een slim gekozen titel in de internationale language of sounds. Voor Ding dong, het Israëlische lied van Dana International, geldt natuurlijk hetzelfde. Maar er is nog iets dat de beide landen & songtitels bindt: ze doen sterk denken aan gouden oude hits in een vergelijkbaar genre.

De verschillen

Even speelde de redactie van deze site met de gedachte om Israël tegenover Duitsland te zetten als twee oud-winnaars die dit jaar terugkeren. Het verhaal van Dana International is dan ook bekend. De transseksuele zangeres won in 1998 de eerste editie van het Eurovisie Songfestival sinds de invoering van televoting. Meer dan tien jaar later wendt ze nu haar populariteit opnieuw aan voor songfestivaldeelname, en de pers zal daar opnieuw ruimschoots aandacht aan besteden.

Wat dat betreft kan de ruim tien jaar jongere Emmy Bejanyan (gisteren werd ze 27 jaar) meer vanuit de luwte opereren. Ze geniet in eigen land weliswaar enige bekendheid, maar trekt in veel mindere mate de internationale aandacht. Armenië heeft een goede serie top tien resultaten staan, en mocht het Emmy niet lukken, dan zal dat haar de carrière niet kosten. Haar lied is weliswaar erg vlak georkestreerd, maar heeft nog wel enkele ethno-elementen bewaard uit de vorige Armeense inzendingen.

De balans

Ook dit jaar zal Dana International het grotendeels van de televoting moeten hebben. Maar hoe populair ze daarbij misschien ook blijft, een nieuwe overwinning zit er niet in. Ook de Armeense inzending haalt het niet bij de voorgangers, maar de finale moet haalbaar zijn. Daarin is het hopen op flinke steun van het stempubliek om een nieuwe top tien klassering veilig te stellen. Maar aan jullie de vraag wiens tekst een plek verdient in de Eurovision soundbox!

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Armenië, of toch Israël?


Acties

Information

13 responses

14 04 2011
karin

Ik mag toch hopen dat beide liedjes niet ver komen. Ik vind het allebei niets. Armenie zal vanwege de diaspora uit Duitsland en Nederland (en ook Belgie?) veel televoterstemmen krijgen, maar mij doen deze liedjes niets.

14 04 2011
karin

He Steef, bij beluister hier de finalisten mis ik er nog 3, kan je dat bijvoegen? Dan kan deze digibeet met 1 druk op de knop deze liedjes makkelijk opzoeken.

14 04 2011
eurovisie

Vergeet dat mes niet, hè Karin 🙂 Al vind je het niets, je móét kiezen.

Wat de links betreft: UK staat er inmiddels bij. Het idee van deze site is dat rechts in beeld de links verschijnen van de liedjes die wij in onze stukken behandeld hebben. Als je álle liedjes in één klap wilt terugvinden, moet je iets meer naar beneden kijken. Onder het kopje Links over mijzelf vind je dan de link naar ‘Mijn favoriete Youtubekanaal’. Daar staan ze alle 43!

14 04 2011
karin

Okay, dat mes…..Dan toch Israel

14 04 2011
Jacob

Ik vind beide liedjes niet slecht, maar zeker ook niet “waaaaauuw”.

Ding Dong kan in de verste verte niet tippen aan Diva. De achtergrondzangeressen zijn wel leuk om bezig te zien vind ik 🙂

Boom Boom kan ook absoluut niet tippen aan Apricot Stone of Qele Qele, maar ik vind het toch wel aanstekelijk en niet slecht… één van de beteren die al gehoord heb in alle duels tot hiertoe. Dus mijn keuze gaat naar Armenië.

PS Karin, zet België inderdaad maar mooi mee in het rijtje 😉

15 04 2011
Erik

Armenië! Lekker vrolijk en catchy inderdaad.

15 04 2011
Adriaan

Israel zonder twijfel, Armenie is gewoon te dom al hoewel haar stem natuurlijk wel wat beter is…

Overigens denk ik wel dat Armenie helaas meer kans maakt, wel eens hoger kan eindigen als menigeen nu denkt…

“Met name voor Armenië is dat niet voor het eerst.” ben ik niet helemaal mee eens, Israel heeft namelijk ook een reputatie wat betreft simpele teksten: A-Ba-Ni-Bi, Hora, Chai, Ole, Ole, Kan, Ze rak Sport, Diva, Sameyach, word for Love en waarschijnlijk nog wel een paar waren ook niet echt hele originele liedjes 😉 Sommige van deze nummers zijn overigens wel echte toppers…

Als er 1 land die reputatie vroeger had, was het ook wel Israel, wat betreft de laatste jaren klopt het wel…

15 04 2011
Adriaan

Ojaa Karin, waarom noem je Duitsland zo stellig?

Voor de feiten, Armenie kreeg in de 5 finales waar ze zaten in totaal 18 punten uit Duitsland (bijv. 2 punten in 2007 en 0 punten in 2009) is dat schokkend?

1 Russia 51
2 Netherlands 49
3 Belgium 48
4 Turkey 44
5 France 44
6 Israel 41
7 Bulgaria 38
8 Spain 38
9 Cyprus 36
10 Greece 35
11 Czech Rep. 34
12 Georgia 34
13 Poland 34
14 Ukraine 28
15 Belarus 26
16 Romania 18
17 Germany 18
18 Moldova 17
19 San Marino 8
20 Slovakia 7
21 Sweden 6
22 Macedonia 6
23 Bosnia-Herz. 6
24 Serbia 6
25 Iceland 6
26 Slovenia 5
27 Austria 5
28 Portugal 4
29 Lithuania 2
30 Albania 2
31 Montenegro 1
32 Finland 1
33 Latvia 1

15 04 2011
karin

Nee idd, niet zo schokkend. Ik had dat zo in mijn hoofd. Maar ik zie dat het niet klopt. Rusland wist ik ook niet. Leuk om dat zo te zien. Dank je wel Adriaan!

15 04 2011
Jill

So, I don’t care much for either of these really. But if I have to choose I’ll go with Armenia. Because it’s catchy but doesn’t stick in my head as much as Israel does 😉

16 04 2011
hebbuzz

’t is dat ik moet kiezen, van mij mogen ze beide kinderliedjes voor zaterdag naar huis.
De Armeense zangeres kan tenminste nog live zingen. Dana niet. Dana’s populariteit is behoorlijk gedaald in Israel en Europa, dus ik vraag me werkelijk af of ze daar profijt van kan gaan trekken. de mensen die Dana nog kennen van Diva zullen mogelijk daarom hogere verwachtingen hebben, en vervolgens dubbel zo hard afknappen. Armenie dus, maar ajb geen top 10 notering.

16 04 2011
Sander

Dit is een lastige, beide liedjes hebben weinig om het lijf en beide zangeressen zijn slecht. Maar ik ga dan toch maar voor Dana, omdat ik haar lied iets aanstekelijker vind, en de combinatie Hebreeuws/Engels als enige pluspunt zie.

In de strijd tussen de 2 oud-winnaars, wint Lena Meyer het grandioos van Dana!

18 04 2011
Luuk

Ik vind het beide langdradige liedjes die maar steeds met hetzelfde door blijven gaan. Armenië vind ik dan ietsjes “leuker”

Geef een reactie

