Čaro Emeralđ of Wouter Hamelzotti

8 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Servië vs. Italië.

De link

De terugkeer van Italië was één van de belangrijkste nieuwsfeiten in de aanloop naar het festival. Het land stond altijd bekend als leverancier van goede en pure kwaliteitsmuziek; een rol die Servië de laatste jaren misschien wel heeft overgenomen. Inzendingen als Lane Moje en Molitva zijn in rap tempo uitgegroeid tot klassiekers.

Dit jaar proberen beide landen het met een jazzy inzending. De Italiaanse zanger Raphael Gualazzi won de jongerencompetitie van het San Remo festival, hij is momenteel 29 jaar en speelt al een jaar of vijf op verschillende jazzfestivals. Aan Nina Radojčić de taak om het Servische imago weer wat op te frissen na de domper van showboy Milan Stanković vorig jaar. Dat ze hetzelfde kapsel heeft als Milan, lijkt niet te deren. Het is immers een vrouw.

De verschillen

De tegenstelling man/vrouw is snel gemaakt, evenals het feit dat Italië rechtstreeks in de finale zit terwijl Servië zich daar nog voor moet plaatsen. Veel interessanter is misschien wel de constatering dat Italië niet, zoals deze site een tijdje terug vreesde, mijlenver terug is gegaan in de tijd met haar lied. Servië wel, maar Čaroban is dusdanig retro dat ook Servië uiteindelijk de finale wel zal halen.

Het Italiaanse lied Follia d’amore is een stuk ruimer georkestreerd dan de Servische bijdrage. Het lied is ook gewaagder, echte jazz met bigbandinvloeden, een trompet en een flinke uithaal. De vocale kwaliteiten van Raphael Gualazzi zullen dan ook wel van invloed zijn op zijn eindresultaat. Hij zingt overigens wel tweetalig, terwijl Servië op het festival nog nooit één woord in het Engels zong.

De balans

Italië introduceert een nieuwe trend door haar videoclip op te rekken tot bijna vier minuten. Daarmee is het voorwerk bij de fans al gedaan, maar op het Eurovisiepodium is de achterstand op Servië nog steeds groot. Servië krijgt namelijk twee keer drie minuten als het inderdaad de finale haalt. Het Italiaanse lied horen de meeste kijkers dan pas voor het eerst. Levert dat Čaro de overwinning op tegen Wouter? Caro Emerald Wouter Hamel

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Italië, of toch Servië?

Acties

Information

10 responses

9 04 2011
Robbert-Rotterdam

Het lijkt nog niet helemaal tot de gemiddelde Eurovisiefan door te dringen, maar Italië lijkt dit jaar aanspraak te maken op de titel ‘juryfavoriet 2011’. Het heeft alles wat een muziekkenner zal doen likkebaarden: originaliteit, muzikaliteit en swing. En dat allemaal op een wijze die sophisticated is. Ouderwets? Tja, misschien voor diegenen die zijn blijven hangen in de nostalgie naar het Zweedse traditionele MF patroon van rustige intro van 10 seconden om daarna over te gaan naar boom-boom tot de allerlaatste seconde. Zij stellen de term ‘modern’ per abuis gelijk aan uptempo. Als niet ouderwets zal de Italiaanse bijdrage gelden voor de muziekliefhebber die meer in zijn cd kast heeft dan Eurovisierepertoire. Zij kennen naar alle waarschijnlijkheid Jamie Cullum en Wouter Hamel die beiden al miljoenen platen over de hele wereld hebben verkocht. Het stapje naar de muziek van Raphael Gualazzi is dan al gauw gemaakt en van ontoegankelijkheid is dan al helemaal geen sprake meer. Er kan één probleempje zijn voor de Italiaan : door het hoge ESF-circusgehalte vanaf het begin van deze eeuw, opgeroepen door een 100% televotingprocedure, zijn wellicht vele echte muziekliefhebbers als televisiekijker weggelopen. Zij zijn na het laatste jaar waarin een voorzichtige stap is gemaakt naar kwaliteitsterugkeer vast nog lang niet allemaal teruggekeerd naar de buis voor de 2011 editie. Mogelijk is het dus nog te vroeg voor een Gualazzi overwinning, maar een top 10 is voor mij eigenlijk een zekerheid, zoals het is aangetoond dat Cicero een dergelijke notering zou hebben behaald waren er jury’s van de partij geweest.
Wat betreft de Servische inzending: deze tovert zeker een glimlach op mijn mond. Het is grappig zoveel bewuste retro-elementen in maar 3 minuten. Ik zie jury’s er echter niet zo intens voor gaan als voor de Italiaanse inzending en de punten zullen toch vooral via de televoting-diaspora moeten komen.
Mijn keuze, het mag duidelijk zijn, gaat naar Italië.

9 04 2011
eurovisie

Mooi gesproken, Robbert! Ik hoop van harte dat je gelijk hebt wat die jury-favoriet betreft. Het moge duidelijk zijn dat deze site ook duidelijk oog heeft voor het juist moderne jazz-gehalte van de Italiaanse inzending.

Grappig trouwens, dat Raphael bijna letterlijk reageert op mijn verzoek aan Italië niet met iets te nostalgisch te komen (zie het artikel “Stervend van Nostalgie”):

“I know for certain I won’t bother you with nostalgia”

9 04 2011
Adriaan

Beide liedjes kan ik zeker waarderen, de Italiaanse versie vond ik toen ik het de eerste keer hoorde eigenlijk niet zo heel veel aan, maar de nieuwe 2 talige versie maakte het nummer in 1 klap 1 van mijn favorieten, prachtig gewoon…

Servie is dan net wat minder origineel, dus daarom kies ik voor Italie…

Nog steeds hoop ik dat Wouter Hamel een keer voor Nederland gaat (al heeft ie tot nu toe te kennen gegeven dat niet te willen), een goed resultaat voor Italie zou die kans mss vergroten…

10 04 2011
Jacob

Beide liedjes zijn niet zo mijn smaak, maar ik kies toch eerder voor Servië (hoewel er in de Servische voorronde nog een ander liedje was, wat ik wel leuk vond, Ring Ring Ring :-)).

11 04 2011
Jill

There are things, as said, that I like about both of these. Like the jazzy, dual language and then the retro, complete Serbian…

Choosing though, I like the jazz vibe best, so I pick Italy!

11 04 2011
hebbuzz

Ik wil eigenlijk niet kiezen omdat ik ze beiden in hun genre erg goed vind. OK knoop doorgehakt ga ik dan toch voor Italië. Beiden mogen van mij in de top 10 eindigen. Italie zal tot één van de Juryfavorieten behoren en bij de televote veel lager eindigen, omdat televoters gemiddeld genomen op andere zaken letten dan muzikaliteit. Helaas.

12 04 2011
karin

Als ik Servie zie, waan ik me terug in mijn jeugd. Helaas is de muziek ook totaal seventies . Niets origineels, of muzikaal bijzonder. Dus is de keus snel gemaakt . Italie dus.

12 04 2011
Luuk

Het doet mij allebei niet veel maar het is ook niet echt heel slecht. Ik geef het lichte voordeel aan Servië en mijn Servische vrienden!

Serbia dus

13 04 2011
Pim

Italië zonder enige twijfel 🙂

16 04 2011
Sander

Lastig…Vind ze allebei steengoed, en mooi gezongen. Ik kies toch voor Italië omdat ik dat een heel spannend lied vind, het houd je aandacht vast van begin tot einde, en is heel afwisselend. Caroban blijft een beetje van het zelfde.

Geef een reactie

