Jong en ouderwets

6 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Litouwen vs. Oostenrijk.

De link

De klassieke ballades keerden vorig jaar al in volle glorie terug op het festival. Dit jaar blinken Litouwen en Oostenrijk erin uit. Origineel zijn de beide inzendingen niet, maar daar draait het bij deze bijdragen ook niet om. De stemmen van de jonge zangeressen, Evelina Sašenko en Nadine Beiler, moeten het doen.

Zowel Litouwen als Oostenrijk gokken met hun vocaal goed gebrachte liedjes op de steun van de vakjuries, en uiteraard die fans die vinden dat het festival weer om lied en zangprestaties zou moeten draaien.

De verschillen

De 23-jarige Litouwse zangeres Evelina Sašenko volgt haar muzikale opleiding aan de Academie voor Muziek en Theater in Vilnius. Haar stemgebruik komt wat meer uit de klassieke school; het optreden is daarmee wel wat stijfjes geworden. C’est ma vie, een engelstalig lied met een Franse titel, roept vooral winterse taferelen op.

Haar tegenstreefster Nadine Beiler is drie jaar jonger en niet muzikaal opgeleid. Ze brak vier jaar geleden op zestienjarige leeftijd door in de talentenjacht Starmania. Die moderniteit klinkt ook enigszins terug in haar bijdrage The secret is love, die door het achtergrondkoor en het afwisselende stemgebruik ook wat R’n B invloeden heeft. Het eenvoudige acapellabegin maakt indruk.

De balans

Litouwen mag het proberen in het einde van de eerste halve finale. Daarin maakt het kans, al was het maar door de loting en de invoering van vakjuries die vorig jaar ook Portugal flink steunden. Daarmee is zeker niet gezegd dat de Baltische republiek ook een kans maakt op een hoge klassering in die finale.

De Oostenrijkse bijdrage is wellicht net iets origineler. Toch is een geslaagde comeback van het Alpenland niet gegarandeerd. Met de loting vlak voor Nederland moeten we misschien niet eens hopen dat Nadine Beiler de finale haalt. Immers is de concurrentie al hoog genoeg. Welke uithaal blaast volgens jullie door naar de finale?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Oostenrijk, of toch Litouwen?

Acties

Information

13 responses

7 04 2011
Sander

Persoonlijk vind ik Litouwen het mooiste. Jammer alleen dat arrangement en met name de violen niet zijn opgenomen, maar gewoon uit de computer komen.

Ondanks dat beide dames mooi zingen en ook wel goed bij stem zullen zijn, denk ik dat beide landen niet in de finale terecht zullen komen. Overigens vermoed ik dat Litouwen, mede door de opsmeuk die het lied op het podium waarschijnlijk krijgt en door het “Franse refrein” dan nog de meeste kans zal maken.

7 04 2011
Pim

Yihaa dit vind ik echt top mooie nummers 🙂 en ik kies voor oostenrijk.

7 04 2011
Michael

Ik kies voor Oostenrijk. Mooi opgebouwde ballade!

7 04 2011
Adriaan

Litouwen

7 04 2011
Luuk

Ik dacht dat Lena alleen voor Duitsland meedeed met het Songfestival. Litouwen vind ik erg saai. Oostenrijk is ook al bagger.. moeilijke keus dus tussen twee baggerliedjes. Het is wel moeilijk om zonder muziek te zingen maar het maakt het liedje ook saai. Ik kies voor Litouwen.

7 04 2011
karin

Lithouwen is een afgeleide van vroegere franse inzendingen. Ze zingt goed, maar het doet me niets. Oostenrijk is wel beter. Ik hoop alleen dat ze nog wat cameratraining krijgt en niet alleen maar andere zangeressen nadoet met haar stem. Nu is het nog te veel een kunstje. Maar ook Yohanna was de eerste uitvoering nog niet zo overtuigend(alhoewel beter dan deze Nadine) en hoe goed was ze in de (halve) finales! Zo hoort een ballad te zijn! Voor nu dan toch Oostenrijk.

9 04 2011
Robbert-Rotterdam

Ik vind de cliché Oostenrijkse totaal niet te vergelijken met Johanna. Johanna had iets 100% eigens, een eigen persoonlijkheid. Ik had geen moment het idee dat ik naar een imitatie van een imitatie zat te luisteren/kijken. Ook niet dat het nummer een kopie was van iets anders. De tekst was ook niet cliché en ook niet het 337e nummer over peace in the world of over de bescherming van het milieu waar toch geen woord over gemeend is.
Johanna was écht puur en dat voelde ik en dat voelden de mensen. Die Oostenrijkse geloof je gewoon niet.

13 04 2011
karin

Nou Robbert, dan zijn we het hierin eens denk ik. Ik noemde de Oostenrijkse ook iemand die andere zangeressen nadoet en dat het een kunstje is dat ze doet. Ik heb alleen willen hopen (voor haar) , dat het nog wat verbetert en daar Yohanna bij genoemd, omdat zij ook steeds beter werd. Ook al was haar liedje het 294e nummer over een liefde die over gaat, was het prachtig en dat heeft idd ook met overtuigingskracht te maken. Maar je weet nooit wie van alle deelnemers nog veel bijleert op dat gebied. Dat maakt het straks ook leuk: om de definitieve versies te zien!

7 04 2011
Jill

I’m not really sure on this one. I’m not a huge fan of the traditional climax of a ballad – where singing turns to almost yelling. Austria has nice lyrics though.

I think Lithuania. But it does remind me a bit of a disney song in the chorus 🙂 It’s nice though…

8 04 2011
Maarten

Ik kies voor Oostenrijk. Dit vind ik dus wel een mooi nummer.

8 04 2011
Adriaan

@Karin, welke vroegere franse inzendingen dan?

Er is toch behalve de titel niks Frans aan dat lied?

9 04 2011
Robbert-Rotterdam

Ik vind beide nummers totaal niets. En dit komt niet omdat ik niet van ballads hou. Integendeel. Alleen, als een ballad bij mij in de smaak moet vallen is het wel nodig dat er aan bepaalde eisen beantwoordt wordt:
1) Ballads vragen om puurheid en kwaliteit. Nepviooltjes zijn voor mij de ultieme doodssteek. Dat kan gewoon niet als je een ballade cachet wil meegeven. Litouwen valt dus voor mij al vreselijk door de mand, ondanks de vocale kwaliteiten van de mevrouw die er niet om liegen.
2) Bij ballads let ik meer op tekst dan bij uptempo’s. De tekst van de Oostenrijkse bijdrage vind ik walgelijk. Weer zo’n peace ding en dan nog heel erg cliché naar voren gebracht. Als je dan over vrede wilt zingen, doe het dan op de Ruth Jacott manier. De inhoud van haar tekst had in elk geval nog iets om over na te denken. De Oostenrijkse beperkt zich tot cliché rijmelarij.
3) Zing ballads met je eigen stem en zonder maniertjes. De Oostenrijkse, dat kun je horen, heeft van nature een goede stem. Helaas gebruikt ze het op een manier dat je kunt horen dat ze bepaalde wereldsterren wil imiteren. Het komt over als totale nep en ik krijg hier spontaan uitslag van.

Het is moeilijk om een keuze te maken, maar als het persé moet dan Litouwen. Het is en blijft voor mij echter een keuze uit het land der blinden.

9 04 2011
Jacob

Toen ik de link hierboven naar het liedje van Litouwen opende, vond ik de eerste 4 seconden geweldig… maar toen pas begon het liedje, wat toch een pak minder was :-). Het deed me wel denken aan een Disney-lied.

Beide liedjes zijn totaal mijn ding niet en dan is het moeilijk om te kiezen…. maar het moet, dus kies ik voor Litouwen.

Geef een reactie

