Hard, harder, hardst

1 04 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Georgië vs. Turkije.

De link

Zowel Georgië als Turkije houdt vast aan de trend van steeds beter scorende bands op het Songfestival. Daar komt bij dat beide landen voor een stevigere rockvariant hebben gekozen. Grunten of monsterpakken komen er niet aan te pas. Het draait om de muziek, en de kracht die daar vanuit gaat.

Beide bands storen zich niet aan clichébeelden van wat een Songfestivallied zou moeten zijn. De liedjes liggen dichtbij henzelf en hun vertrouwde stijl. De Turkse band Yüksed Sadakat bestaat al veel langer dan de Georgische concurrent Eldrine, maar beiden verwierven in 2005 landelijke bekendheid.

De verschillen

Live it up wordt vaak vergeleken met de Turkse inzending van vorig jaar, We could be the same van MaNga. Dit ten onrechte; naast het feit dat het beide bands zijn hebben de liedjes qua stijl weinig met elkaar gemeen. Veel logischer is het om in Live it up een stevigere opvolger van Deli te zien, het lied waarmee Turkije in 2008 aan het Songfestival meedeed.

Eigenlijk lijkt de Georgische bijdrage One more day veel meer op MaNga. Beide songs maken de vreemde combinatie tussen rap en rock, en creëren een enigszins mystieke sfeer rondom hun inzending. De podiumuitvoering van MaNga sloot daarbij perfect aan, terwijl de vraag is of Georgië daar dit jaar ook in slaagt. Wat Eldrine van beide Turkse bands onderscheid is in ieder geval Sopho Toroshelidze, de zangeres van de band.

De balans

Georgië en Turkije nemen het tegen elkaar op in de sterke eerste halve finale. Het geluk was tijdens de loting aan hun zijde; onder andere de kalme Zwitserse inzending zit nog tussen hen in. Veel directe hinder zullen de twee landen dan ook niet van elkaar ondervinden. Wel is de concurrentie zwaar. Georgië zou daarom wel eens de boot kunnen missen, al vinden wij dat lied net een tikkeltje origineler. Maar welke band knalt volgens jou naar eeuwige Eurovisieroem?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Turkije, of toch Georgië?

Acties

Information

21 responses

2 04 2011
Maarten

Nog steeds snap ik niet dat Turkije vorig jaar 2e werd. Het was de act die het deed. Het was wel allemaal nep en daar trapte dus veel mensen in. Wat zou er gebeurt zijn als al die instrumenten werden weg gehaald? Blijft er dus niets over, dus betekend dat het nummer niets is, het bespelen van de instrumenten was nep.

Nu over dit jaar. Alle twee de nummers zijn niet boeiend. Dus ik hoop voor beide geen finale plaats. Als ik toch moet kiezen dan maar Turkije.

Dit is voor het eerst dat ik hoor dat dit een sterke halve finale is.

2 04 2011
Luuk

Bij het lied van MaNga horen instrumenten, natuurlijk dat het zonder niet klinkt. Het is een van de sterke punten van het lied. Als je bij andere liedjes ook de beste dingen zou weglaten zou het ook niks meer zijn toch..

2 04 2011
Jan

Je kunt deze blog ook “Geen Smaak” gaan noemen.

2 04 2011
Sander

Georgie, vind het liedje van Turkije wat voort kabbelen en wat oubollig. Georgie, vind ik een melodieus en origineel nummer. De rap past er uitstekend bij en de stem van de zangeres (wat overigens niet meer de genoemde uit het artikel is, maar is vervangen door een zuivere @redactie). Het behoort tot een van mijn favorieten van dit (naar mijn mening) nogal karige festival dit jaar.

2 04 2011
eurovisie

Bedankt voor de tip, Sander! De naam van de nieuwe zangeres is inmiddels in het artikel opgenomen.

2 04 2011
Erik

Waarom, Jan? Omdat deze liedjes in het engels zijn vertaald?

Ik kies ook voor georgie omdat het lekker vlot is.

2 04 2011
Luuk

De zanger van Turkije heeft er ook echt lol dat is leuk om te zien. De man van het licht zal het nog leuker hebben gevonden dat hij de lichten bij het Songfestival mag doen want die ging helemaal los met de lichten!! De aparte geluiden tussendoor zijn ook best grappig. Georgië start met een achterstand op Turkije dat er meteen in knalt. Deze zangeres heeft er niet zoveel zin in en laat soms maar wat zinnetjes lopen. Het refrein is wel erg sterk, de kleding moeten ze voortaan beter afspreken. Dit soort liedjes heb ik er toch wel best graag in. Maar ik moet kiezen..
Ik kies voor Turkije

2 04 2011
Hebbuzz

Georgie

In tegenstelling tot Turkije vind ik de bijdrage van Georgie erg sterk, aansprekend en origineel. Het gebeurt mij niet vaak dat ik dergelijke harde muziek leuk vindt, maar Edrine lukt het mij te boeien. De crossover met de rap lukt een keer. Normaal vind ik rap een lied om zeep helpen (Griekenland). Turkije heeft een geinig muzikaal themaatje gekozen, maar het nummer vind ik niet leuk.

2 04 2011
Jill

I like both of these actually… and I liked MaNga last year. All good songs! But I think Georgia has a slighter edge in appeal for me.

So as Eldrine was one of the first to make it on my mp3, I choose Georgia.

3 04 2011
karin

Helemaal niet moeilijk, deze keuze. Turkije vind ik achterhaald. Manga is een van mijn all-time-favorites, deze Turkse inzending heeft niks.
Georgie vind ik iets te weinig melodieus, maar wel ok. Georgie dus.

3 04 2011
Maarten

Van mij mag Manga een van jou all time favorieten zijn. Jij bent er kennelijk ook ingetrapt dat de act helemaal nep was, er kwam geen geluid uit die instrumenten.

Instrumenten moeten gewoon live zijn tijdens het songfestival. Ik besluit dit jammer genoeg niet.

3 04 2011
Jacob

Rustig Maarten 🙂

Trouwens… is het niet verplicht dat de muziek bij Eurovisie volledig op band staat? Volgens mij mag het gewoon niet live… enkel de zang wel uiteraard. Verbeter mij maar als het niet correct is! 😉

3 04 2011
karin

He Maarten, deze site vraagt keuzes. Die maakt ieder voor zich. En iedereen heeft recht op zijn eigen keuzes. Gelukkig zijn we het niet allemaal eens, het zou saai worden, ook tijdens het songfestival. Maar laten we niet geirriteerd doen over andermans keuzes. Ik weet dat Manga en alle andere bands al jaren niet live spelen op het songfestival.( Manga kan dat trouwens wel).Maar dat was hier niet de vraag, dacht ik. Ik zeg gewoon wat ik leuk vind en volgens mij verdien ik daar niet woorden als ingetrapt bij.

3 04 2011
Jacob

Sorry voor de fans, maar beide liedjes zijn totááááál mijn ding niet… voor mij is dit kiezen tussen slecht en slechter. Als ik zo’n liedjes hoor, dan vind ik het zeer spijtig dat ik geen 20 jaar eerder geboren ben, zodat ik jong was tijdens de eurovisie jaren 70 en 80 🙂

Nu ja, mijn stem gaat wel naar Georgië, wat op zich nog iets leuker is om naar te kijken, vind ik 😉

3 04 2011
Maarten

Ik zeg toch juist dat alleen de zang live is, dus dan betekend het dat het nummer van Turkije vorig jaar dus niets voorstelde, omdat alles wat op viel dus niet live was maar op een band stond, dus is de act ook maar nep.

3 04 2011
Jacob

Tja, maar daar konden ze zelf ook niet aan doen dat ze niet live mochten spelen 🙂

Trouwens, dan zijn er wel meer nummers die “niets voorstellen” hé…

3 04 2011
Maarten

ja weet ik. Daarom vind ik dat ze gewoon alles live moeten doen.

4 04 2011
Hendrik

Ik vond Manga ook erg goed. Een van de betere Turkse bijdragen. Het argument dat het nep is vind eerlijk gezegd flauwekul. Het mag nu eenmaal niet live zijn. Dat gold ook voor de violisten van Slovenie.

4 04 2011
Adriaan

Waarom mag je ook al weer niet live spelen?

Vind het zelf een beetje peren met appels vergelijken, maar goed ik kies dan uiteraard voor Turkije, omdat dat lied van Georgie mij te agressief is, de Turkse bijdrage vind ik eigenlijk wel vrolijk…

4 04 2011
Pim

Ik stem voor Georgië en volgens mij is het dan 7-3? Maar lastig tellen tussen al die comments! wat een discussie het is toch mes op de keel? Kiezen! 😛

Dit is ook mijn stijl niet. Maar dat heeft natuurlijk niks met wel of niet livespelen te maken! Dat vind ik een raar arument.

22 04 2011
Poprock die elkaar niet bijt « Road to Düsseldorf 2011

[…] al behandelden we twee landen die met rockbands voor de dag komen. Toch is er een uitgesproken verschil met Denemarken en […]

Geef een reactie

