Jongens tegen de meisjes

25 03 2011

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Düsseldorf elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen. Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Slowakije vs. Ierland.

De link

Met Slowakije en Ierland staan er dit jaar twee eeneiige tweelingen op het Eurovisiepodium. De Slowaakse zusjes Nízlová zijn wel wat ouder; vijf jaar om precies te zijn. Hun verjaardag valt dit jaar precies op de zondag na de finale van het Songfestival. John en Edward Grimes, beter bekend als Jedward, zijn beiden negentien jaar oud. Het glamourduo brak vorig jaar door in de Britse versie van X-factor. Hun optredens vielen meer op door de hoge kuiven dan door de zangkwaliteiten.

De meiden van Twiins, Daniela en Veronika, zitten al sinds hun veertiende in de showbizzwereld. Direct na hun middelbare school werden ze ontdekt, er volgde een eigen televisieshow en sinds 2008 ook muziekhits. In dat jaar stonden de zussen ook als achtergrondzangeressen op het podium bij het Tsjechische songfestivaloptreden. Jedward versloeg in de voorronde Nikki Kavanagh; geen familie, maar wel de achtergrondzangeres van Niamh.

De verschillen

Beide songs hebben wel wat commercieels. Toch mikken beide landen op een totaal ander stempubliek. De Slowaken varen mee op de trend van hippe r ’n b die vorig jaar door Safura werd ingezet. Het lied I’m still alive heeft een traag ritme, is meeslepend en moeilijk uit je hoofd te krijgen als het daar eenmaal zit. De ietwat dramatische tekst is gemakkelijk te onthouden en mee te zingen, en voor wie liever niet mee zingt staan de aanstekers al klaar.

Ierland stuurt met Lipstick een Euroclubkraker eerste klas. De kreet ‘Da da dum’ klinkt niet alleen catchy, maar blijft ook hangen. Hoewel de jongens duidelijk veel aandacht aan hun uiterlijk besteden, is de lippenstift niet bedoeld voor henzelf. De tekst gaat over het spel van het versieren en is deels vanuit de vrouwelijke tegenspeelster geschreven.

De balans

Lipstick valt weliswaar in een bekend genre, maar is origineel in zijn uitvoering. Vakjury’s zullen er terecht niet voor vallen, daarvoor mist het lied de echte muzikale kwaliteit. Maar met de gunstige loting kunnen de jongens wel genoeg televoters aanspreken om alsnog de finale te halen.

Dat geldt zeker ook voor de Slowaakse bijdrage, mits zuiver gezongen. Na het onbegrijpelijke falen van Horehronie vorig jaar snakken de Slowaken naar een goede eindklassering, en die is zeker niet ondenkbaar. Maar winnen de meisjes het nou eindelijk van de jongens?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Ierland, of toch Slowakije?

Acties

Information

11 responses

25 03 2011
Maarten

Dit is niet moeilijk. Ik kies voor slowakije.

Het nummer van Ierland vind ik helemaal niets. Van Slowakije vind ik dit jaar het nummer weer goed. Ik hoop op een finale plaats.

26 03 2011
Hebbuzz

Ik vind de Ierse meisjes irritant. Geen idee of de Slowaakse meisjes wel goed live kunnen zingen boeit me dan al niet eens meer.

Slowakije voor mij, al denk ik dat Ierland de finale wel en Slowakije de finale niet zal halen.

26 03 2011
Luuk

Slowakije heeft naast de clip die leuk gemaakt is door de sportmomenten niks. Nu houden de sportmomenten je bij het lied maar straks niet meer.
Ierland dus voor mij, maar ik vraag mij wel af of de kapper dit kapsel zo bedoeld heeft??

26 03 2011
Jill

Slovakia’s entry is good, but it’s Ireland for me also.

27 03 2011
karin

Het Slowaakse nummer komt maar niet op gang. Ik heb gezocht op you tube; nergens een live gezongen stuk van hen te vinden. Kunnen ze wel zingen?
Ierland is alleen maar een act. Zang klinkt voor geen meter en de act met het haar hebben we in de seventies al gehad( waarom kom ik niet op de naam van die band?). Ze bewegen leuk( maar Zweden beter), en hé, is het niet een SONGfestival? Dan toch maar Slowakije, maar z gaan het niet halen. En dat hoop ik ook van Ierland

27 03 2011
Erik

Dan trek ik met alle liefde de stand weer gelijk op 3-3. Ierland, dat nummer heeft veel meer power dan die kabelende slowaakse tutjes!

27 03 2011
Sander

Vind ze eigenlijk beiden niks! De tweelingen mogen van wij direct weer huiswaarts keren zonder finale plaatsen.

Maar je moet kiezen. Dan maar Ierland, omdat ik dat nog ergens origineel vind. De Slowaakse dames hebben echt een weinig inspirerend stukje muziek gemaakt, met 2 zangeressen die niet zouden misstaan bij een missverkiezing. Volgens mij hebben ze ook geen idee waar ze over zingen!

28 03 2011
Pim

Slowakije voor mij sowieso! die ierse jochies kunnen niet zingen en ik hop de slowaakse dames wel, want dat lied vind ik echt te mooi 🙂

30 03 2011
Maarten

Op het songfestival forum kan ook weer worden gestemd in de big brother poll.

30 03 2011
Jacob

Mijn keuze gaat naar de gay twins… Ierland dus!

De liedjes van zowel Ierland als Slovakije van vorig jaar vond ik beter, maar als ik nu moet kiezen tussen Lipstick en I’m still alive… dan is de keuze toch makkelijk 😉

31 03 2011
Adriaan

Nouja Ierland dan maar, maar kapot ben ik er ook niet van…

Zijn Niamh en Nikki Kavanagh trouwens geen nichtjes, dat heb ik wel ergens gelezen?

En bij “Da da dum” moet ik persoonlijk eerder aan de Finse dan aan de Ierse inzending denken, maar goed dat nummer is dan ook vele malen beter…

Ierland zou er trouwens vanaf de laatste plaats ook prima kunnen uitvliegen, juist nu ligt het nog vers in het geheugen hoe slecht het was…

Geef een reactie

