Het dilemma van de voorselecties

14 02 2011

De finale van het Noorse Melodi Grand Prix gisteravond was meer dan een voorronde alleen. De professionele show, de diversiteit in de songs, de mensenmassa in de zaal; voor even waande de kijker zich vast in Düsseldorf. Voor de fans iets om van te watertanden. Zo’n show wil ik in eigen land ook wel! Niets is immers saaier dan een intern gekozen artiest of lied.

Afrikaanse dancemuziek als winnaar van de Noorse voorronde Melodi Grand Prix

Super Saturday staat dit jaar gepland op 26 februari, maar gisteravond was het alvast stervensdruk in Eurovisieland. Vijf nationale finales stonden gepland, waaronder de Belgische die voor mij natuurlijk van extra belang was. Alles tegelijkertijd volgen was geen optie. Daarom koos ik naast België voor Melodi Grand Prix, de Noorse voorronde die ik ook vorig jaar op de voet had gevolgd.

Vanaf de eerste minuut trok die show de aandacht. Een humoristisch introfilmpje boordevol woordspelingen en referenties spreidde de Songfestivalkennis van de Noren ten toon. Op het podium zag alles er professioneel uit, van de presentatie tot de enorme massa mensen die kaarten hadden bemachtigd. Door de weken heen had de NRK bovendien steeds gezorgd voor een inventieve pauzeact.

In niets deed deze voorronde denken aan de show rondom de 3J’s enkele weken geleden. Ik had eerder het idee dat ik weer terug was in mei 2010. Zo moet een voorronde zijn. Diversiteit in de songs (in de Noorse finale bonden ballades de strijd aan met poprock, country en Afrikaanse dancemuziek) zodat we weer echt iets te kiezen hebben. Een spannende strijd, een puntentelling die ergens over gaat. Discussie over welk lied ons moet vertegenwoordigen.

Omdat ik wilde weten hoe het Nelza zou vergaan zapte ik terug naar België. De Walen hadden hun best gedaan om er ook iets moois van te maken, met een jury, een paars decor en een greenroom voor de veertien finalisten. Toch haalde de show het niet bij Noorwegen, en ook niet bij Eurosong- de voormalige selectieronde van de Vlaamse omroep VRT. Dat waren nog eens tijden, ik herinner me het jaar waarin ik wekenlang niets anders luisterde dan Peter Evrard, Belle Perez, Brahim en winnares Kate Ryan.

Vorig jaar sprak ik in Oslo met een medewerker van de VRT. Ik vroeg hem waarom ze van het Eurosongconcept waren afgestapt, en in zijn antwoord weerklonk zowel nostalgie als realisme. “Eurosong was een topper voor onze omroep. Iedereen keek, en iedereen praatte er de volgende dag over. Het was een harde keuze om zo’n kijkcijferkanon eruit te gooien, maar het was nodig. Als je wilt scoren moet je soms moeilijke keuzes maken”.

In enkele zinnen legde de man het dilemma van de voorrondes bloot. Voor de fans is het fantastisch. Voorrondes doorbreken de lange wachttijd tussen het ene Eurovisie Songfestival en het volgende. Ze brengen, mits goed georganiseerd, een voorproeve van alles waar fans reikhalzend naar uitkijken. Maar de voorselecties betekenen vaak ook televoting en stemmers nemen niet altijd zo klakkeloos het advies van de jury over als gisteravond in België gebeurde.

Het blijft dus te bezien of een voorronde ook leidt tot een sterkere inzending. Ik weet het nog zo net niet. De VRT werd met de zesde plaats van Tom Dice op haar wenken bediend. En misschien had Me and my guitar een voorronde inderdaad niet overleefd. Ook nu duurde het even voor de Vlamingen overtuigd waren. Maar Melodi Grand Prix, de show waar ik gisteravond zo van genoot, bracht nog niet zo heel lang geleden Alexander Rybak voort.

Als er een ideale selectiemethode bestond, zouden ruim veertig landen die waarschijnlijk allemaal adopteren. Maar we weten het niet, en we ploeteren maar wat voort. Zo ook het Verenigd Koninkrijk. Twee jaar op rij legde men daar de nadruk op de componist, met wisselend succes, en dus is nu de artiest weer terug in het middelpunt van de aandacht. Op 11 maart wordt bekend gemaakt met welk lied de populaire boyband Blue de Union Flag zal verdedigen.

In Düsseldorf zal moeten blijken wie het dit jaar bij het rechte eind heeft. Ik ben zeer benieuwd of de resultaten van Stella Mwangi en Witloof Bay beter zullen uitvallen dan die van Blue, de 3J’s of Tom Dice vorig jaar. Maar of de Walen Tom’s resultaat nu verbeteren of niet, het is volgend jaar weer aan de VRT om een nieuwe list te verzinnen. En dat blijft nattevingerwerk.

Steef van Gorkum


Acties

Information

4 responses

14 02 2011
Jan

Het is Melodi Grand Prix.
Noorwegen heeft het heel lang met een radiozender en een televisiekanaal moeten doen waardoor het songfestival een bepaalde status heeft gekregen.
Er was niets anders. In Zweden is Melodifestivalen daarom ook populair.
In landen een gevarieerder televisieaanbod overleeft het songfestival moeilijker omdat het songfestival de concurrentie moelijk aankan. Vlaanderen heeft ook een beperkt televiseaanbod (anders zou er geen dierenrubriek op de beste uitzendtijd op zaterdag zitten). Franstalig Belgie heeft ook nog behoorlijk veel concurrentie van de Franse zenders.

19 02 2011
Jacob

Ik vind het wel een goede keuze van Noorwegen! De andere finalisten heb ik niet gehoord, maar dit liedje is mijn ding wel 🙂

Ze lijkt qua uiterlijk wel wat op Joëlle Ursull (Frankijk 1990) vind ik. Ze werd toen 2de met een nummer dat ook heel erg Afrikaans klonk… dus hopelijk kan Noorwegen dat dit jaar evenaren!

19 02 2011
Jacob

En dan vergeet ik gewoon nog iets te zeggen over België 🙂

Eerst moet ik bekennen dat ik de voorronde totaal niet gevolgd heb. Het enige wat ik ervan meegekregen heb, was af en toe via deze site (waarvoor dank Steef ;-)). Om maar te zeggen dat de Waalse voorronde in Vlaanderen absoluut niet leeft.

En dan het liedje zelf: zelf vind ik het nog wel aanhoorbaar, maar een echte topper is het toch niet. Ik ben in ieder geval wel positiever over “onze” inzending dan de meeste reacties die ik al gelezen heb. Kans op finale is wel heel klein volgens mij, maar de hoop blijft er altijd natuurlijk 🙂

31 10 2011
Aansluiting met de actualiteit « Road to Baku 2012

[…] bovendien vaak per abuis toe dat vanaf dezelfde computer meerdere malen een stem wordt uitgebracht. Vorig jaar concludeerden we op deze site al dat geen enkele selectiemethode een garantie is voor succes- en dus ook het gebruik van internet […]

Geef een reactie

