3J’s krijgen het lied van hun voorkeur

30 01 2011

Een lied om depressies te verjagen. Geheel volgens de verwachting van de fans heeft Je vecht nooit alleen het Nationaal Songfestival gewonnen. De 3J’s krijgen daarmee het lied voor Düsseldorf dat ze graag wilden. Meerdere liedjes waren van hoge kwaliteit, maar de televisieshow was bedroevend.

Door Hendrik Kramer

Bekijk het winnende optreden “Je vecht nooit alleen” hier nog eens terug!

Zowel de vakjury als het publiek verkozen de uptempo songs boven de ballades. Juryleden serveerden de tragere liedjes één voor één af als ongeschikt voor het Songfestival, tot onvrede van met name Jaap de Witte. Uiteindelijk won Je vecht nooit alleen met afstand van De stroom, een lied waarvan het refrein niet door de 3J’s zelf was geschreven. Opnieuw bracht het Nationaal Songfestival weinig strijd.

De Show

De show moest in een uur klaar zijn en dus zat de vaart er flink in. Na een korte introductie van de juryleden en de 3J’s start het eerste lied, waarna de overige liedjes alleen worden onderbroken door korte aanmoedigingsfilmpjes. Onder andere Nick & Simon, Marco Borsato, Acda en de Munnik en Danny de Munk wensen de jongens veel succes.

De sfeer van de studio is gezellig en klein, maar helaas ademt de aankleding low budget uit. Met name het einde van de show gaat in sneltreinvaart. De uitslag staat al vast als Hind en Eric van Tijn hun commentaar hebben gegeven, en de reprise wordt zonder pardon afgekapt. In de korte tijd dat de kijkers hun stem kunnen uitbrengen komt een medley van songfestivaldeelnemers voorbij- allemaal moeten ze het doen met maximaal drie zinnen.

De Liedjes

Het eerste lied Ga dan niet schreven de 3J’s aanvankelijk voor de Amerikaanse band Venice, maar die namen het nooit op. Het nummer bleef altijd een favoriet van de jongens en werd speciaal voor het NSF voorzien van een Nederlandse tekst. Met die tekst is weinig mis en ook muzikaal gezien is het prima in orde. Wel vraagt jurylid Van Tijn zich terecht af of het lied niet teveel kabbelt. De titel Ga dan niet leidt bij Daniël Dekker tot vraagtekens.

De stroom is het enige lied dat de 3J’s zelf niet volledig af kregen. Pas na een derde poging met producer Gordon Groothedde was het refrein naar wens. Het lied is vrolijk, energiek en gemaakt voor het Songfestival. De uitvoering komt met achtergrondzangeressen wat rommelig over. Misschien beter geschikt voor Marco Borsato.

In Toen ik jou vergat smelten gitaarkunst en zangkunst samen. Het is een echte ballad. De stem van Jan Dulles komt extra tot zijn recht. Dat blues op het Songfestival kan scoren heeft het verleden uitgewezen. De vraag is echter of je dit niet beter kan vertalen naar het Engels. Voor de jury telt die vraag niet; de bluesmuziek wordt direct als kansloos omschreven. Van Tijn roept de clichébeelden over show en spektakel op, tot verontwaardiging van Jaap de Witte.

Met Weelderig waardeloos komen de 3J’s opnieuw met een ballade. Het begin van het liedje doet denken aan de stijl van Herman van Veen, maar ook Simon & Garfunkel. Het lied is klein en lieflijk, en zou ook best gezongen kunnen worden door een jong meisje met een gitaar. Tekstueel heel erg mooi, maar hoe komt dit over op Europa?

Annemieke Schollaardt denkt het antwoord al te weten. Ze noemt het lied een kruiper, iets dat je pas na meerdere keren gaat waarderen. Op het Songfestival moet iets direct knallen. Dat ook op het Songfestival een vakjury zich over de songs zal buigen, lijkt geen van de juryleden zich te beseffen. Weelderig waardeloos eindigt bij de jury’s op de laatste plaats.

Het laatste liedje is de uiteindelijke winnaar Je vecht nooit alleen. Als de 3J’s hun eigen favoriet bewust op de laatste plaats hebben gezet, dan heeft dat succes gehad. Na een rustig begin bouwt het lied op naar een knallend refrein. De lage noten passen minder bij de stem van Jan Dulles, maar in het refrein zelf zitten uithalen om dat te compenseren. Het publiek laat merken dat ze dit liedje het beste vinden en ook de jury is weinig subtiel in haar commentaar.

In het winnende lied kan zanger Jan Dulles laten horen wat hij kan

Uitslag

Alle vijf de liedjes waren muzikaal gezien een hele verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren. Opluchting dan ook bij de redactie van deze site, en een lichte voorkeur voor de laatste twee songs. Dat daaruit ook de winnaar zal komen, betwijfelt al niemand meer. De jury is terug en de lijnen worden gesloten. Eric betoogt nog een flitsende outfit en Jan Dulles vraagt geduld; “op het songfestival hebben we grote plannen”. Dan de punten:

Op nummer 5 Weelderig waardeloos

Op nummer 4 Toen ik jou vergat

Op nummer 3 Ga dan niet

Op nummer 2 De stroom

Op nummer 1 Je vecht nooit alleen

Na de jury kiest ook het publiek met duidelijke cijfers voor Je vecht nooit alleen. Weelderig waardeloos doet het hier iets beter op de derde plaats. Wij zijn tevreden met de uitslag maar hadden graag een jury gezien die kwaliteit verkoos boven commercialiteit. De vaklui leken meer bezig te zijn met een voorbarige kansberekening dan met de muzikale aspecten. Maar het belangrijkste is dat de 3J’s het lied hebben gekregen waarop ze hoopten. Wij staan er achter en hopen dat de rest van Nederland en Europa volgt.

Wat vonden jullie van de show, de liedjes, de winnaar? Laat het ons vooral weten!

Acties

Information

10 responses

31 01 2011
Robbert

Schandalige show, het enige positieve waren de 3J’s zelf met hun liedjes. De jury had niet helemaal begrepen wat haar taak was. Die is nl. om de kwaliteit te garanderen, niet om op de stoel van de televoters te gaan zitten en zeker niet met sterk verouderde opvattingen dat ballads niet geschikt zijn voor het songfestival. Dat maakt het publiek zelf wel uit, daar hebben we geen jury voor nodig. Beïnvloeding van de televoters door de jury vooraf kan niet de bedoeling zijn. Niet elke kijker heeft een IQ van onder de 80.
En wat een belachelijke pauze-act met artiesten die elk 10 seconden mochten invullen…. Had ze liever allen helemaal gehoord en bezuinigd op juryspreektijd. Het inbreken van Jolanthe in de reprise van het winnende nummer was ongekend onbeschoft. Wist niet dat de slogan ‘tijd is geld’ zo rigide moest worden doorgevoerd….Zit de TROS dan zo op zwart zaad? Absolute primeur ook dat kijkers bijna niets meer van de reprise meekrijgen.
En dan tenslotte over het resultaat: “Je vecht nooit alleen” was zonder meer éen van de beste nummers van deze finale. Hoever het komt zal o.m. afhangen of Jan Dulles in de komende 3 maanden een cameratraining krijgt aangeboden (heb hem werkelijk geen één keer in de camera zien kijken, deze eigenlijk alleen zien ontwijken), en of ze het nummer in het Engels gaan brengen. Ik zie het lied in het Nederlands in de anonimiteit verdwijnen, ondanks alle goede bedoelingen.

31 01 2011
Jolyn

Halverwege heb ik de tv uitgezet.
Pardon alvast, maar ik vond dat Jan Dulles in het eerste liedje een aantal keer vals zong (spanning waarschijnlijk) en regelmatig in liedjes met het middenstuk van zijn stem hoorbaar net te hoog probeerde te zingen. Ik vind hem geen echt goede zanger met een groot bereik.
Ik vind de De 3J’s erg weinig charismatisch. Laat staan het bruisende charisma dat iemand nodig heeft om een act voor heel Europa in een paar minuten te laten knallen. Kort door de bocht is Sieneke (die met haar uitschakeling Nederland officieel tot het slechtste songfestivalland ooit bombardeerde- kon zij ook niets aan doen dat zijn statistieken) nog een stuk stralender dan die ongewassen grijze muizen met matig stembereik. Ik voelde het in ieder geval niet.
Over de rest van de uitzending: Yolanthe is uiteraard bloedmooi, maar haar presentatie voelde een beetje neppig. Dat is het natuurlijk altijd, maar zij is geen natuurlijke tv-persoonlijkheid als Linda de Mol. Het viel me op. Ik vond het een wat vlakke uitzending en denk niet dat De 3J’s Nederland uit de neerwaartse songfestival teneur gaan trekken.
Ik hoop dat Nederland in de toekomst met iets echt bijzonders komt. Iets wat echt raakt. Een Paul Potts-figuur, een meisje of vrouw die zo mooi kan zingen dat je wil huilen (een Franse tactiek), een dansgroep en een briljant uitgevoerd duet, het kan allemaal en wij sturen ‘De drie Jees’. Alleen die naam al illustreert wat ik zie bij de mensen die zichzelf verantwoordelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse inzending. Een onuitsprekelijk gebrek aan creativiteit.

31 01 2011
Karin

De uptempo nummers vond ik ook inderdaad beter voor het songfestival. Ik was dan ook voor ‘Je Vecht Nooit Alleen’. Wel jammer dat de andere nummers meteen werden afgeserveerd. Vooral omdat de 3J’s wilden meedoen omdat het songfestival volgens hun weer draait om de ‘mooie liedjes’. Alle mooie liedjes werden ook door de jury prachtig gevonden, maar er werd meteen bij gezegd dat ze niets voor het songfestival waren. Ik ben bang dat we weer in de halve finale zullen stranden.

Ik was eigenlijk wel blij dat het programma binnen een uur klaar was. Meestal duurt het zo lang dat het je eigenlijk al niet meer kan schelen wat de uitslag is. En Yolanthe was niet zo slecht als iedereen zegt. Oke, ze las op van de autocue, maar er zijn zoveel presentatoren die dat doen. Wat maakt het uit? Ze zag er prachtig uit (beter dan op haar trouwdag 🙂 ) En het kan ook niet makkelijk zijn geweest dat ze een programma moest presenteren over Volendammers 🙂

En even voor de schrijver van dit artikel: de 3j’s hebben niet voor de band Vanish liedjes geschreven, maar voor de band Venice. Klein verschil.

31 01 2011
eurovisie

Bedankt voor de aanvulling Karin, we hebben het direct verbeterd!

31 01 2011
Els

Even voor de verbetering nog:

Bij het commentaar van “Toen ik jou vergat” staat Jan de Witte, dit moet daar ook Jaap de Witte zijn.

En ik begrijp het commentaar niet over Jan zijn stem. Hij kan erg goed zingen en heeft een groot bereik. Ben het er wel mee eens dat hij meer contact met publiek en camera moet maken en daardoor meer charisma zal krijgen.

31 01 2011
eurovisie

En zo werken we samen aan een beter verslag 😉 Dank, Els!

31 01 2011
Els

Mijn favoriet was en is “Je vecht nooit alleen” en ik ben heel blij dat dit nummer gewonnen heeft. De rustige nummers waren wel mooi, maar ik denk ook dat in dit geval de uptempo nummers van de 3JS meer zullen aanslaan bij het Eurovisie songfestival. Nou maar hopen dat het internationaal ook erkend en herkend wordt als prachtig nummer. En ik denk ook dat de 3JS wat meer glamour moeten tonen bij het Eurovisie songfestival (kleding).

Voor de duidelijkheid, ik ben wel een 3JS fan, dus zonder glamour vind ik het zelf ook al prachtig.

31 01 2011
Jacob

Ook ik heb gisteren (uiteraard) gekeken… ik heb, denk ik, nog nooit een tv-programma gezien dat zo snel ging!

Voor mij 2 hoogtepunten in de show:

1. DE STROOM –> een schitterend nummer dat vandaag heel de dag in mijn hoofd zat. De andere nummers vind ik eerlijk gezegd maar niks… “Je vecht nooit alleen” blijft totaal niet hangen bij mij.. heb het nummer net nog gehoord toen ik het artikel hierboven las, en ik ben het alweer vergeten. Net zoals Jolyn vind ik eigenlijk ook dat de 3J’s weinig charisma hebben. Ik vrees net als Karin dat Nederland niet naar de finale zal gaan, hoewel ik voor jullie uiteraard het tegendeel hoop 😉

2. De pauzeact met songfestivaldeelnemers en filmpjes van Nederlandse inzendingen. Zo’n medleys zijn gewoonweg super, maar schandalig dat het allemaal zo snel ging 😛

En Yolanthe zag er dan misschien wel goed uit, maar geef mij toch maar Nance of Linda de Mol van Nederlandse presentatrices 🙂

31 01 2011
Maarten

Mijn favoriet is ook Je vecht nooit alleen. Maar of het naar de finale gaat weet ik niet. Denk niet dat dit vertaald moet worden.

Het nummer de stroom vind ik niet echt goed. Ik wachtte daarbij op het hoogte punt maar die kwam maar niet. Song nummer 4 kwam bij mij op 2.

14 02 2011
Hebbuzz

De opmerkingen van Eric van Tijn over de aankleding worden hopelijk serieus genomen en niet met een Volendamse slag vanaf gemaakt.

De stem van Jan Dulles was niet helemaal in topvorm, maar dat moet ie wel zijn.

De jury was compleet uit vorm. Een vakjury is aangesteld om vaktechnisch te jureren, niet om vanuit hun vak de televote te voorspellen. Dan is de toegevoegde waarde van een jury 0,0

De TROS, ach alles al over gezegd, over Yolanthe ook. Laten we hopen dat dat snel over gaat.

De liedjes, stuk voor stuk kwaliteit, chapeau. Niet allemaal even goed gebracht, maar zeker het betere nationale voorronde werk qua composities. Het blues nummer vond ik persoonlijk uitermate geschikt in met een Engelse tekst. Uiteindelijk en daar ging het om, heeft het beste liedje gewonnen.

Wat ik wel jammer vind is dat Jan Dulles nog meer met de ogen dicht zingt dan Harel Ska’at dat deed en een uitstraling van een natte krant heeft. Die mag wel even wat opgefrist worden wil hij nog punten pakken. Vertrouwen op de stem en compositie alleen is niet voldoende, zo bleek ook nu, want niet alles was even zuiver en goed als we van de 3j”s gewend zijn. Iets teveel Vrienden met Amstel geweest ben ik bang.

Ik stel voor een streng regime voor Düsseldorf wat feestjes betreft voor de 3J’s.
Verplicht een restyling en camerafocus-training en een fatsoenelijke pakkende Engelse tekst. Dan moet het toch wel wat kunnen worden zou je zeggen.

Ik heb er vertouwen in, maar het is nog lang geen gelopen race om in de finale te geraken, laat staan een top 10 notering te behalen. Winnen zie ik Nederland niet. Maar een keertje je niet schamen voor de Nederlandse bijdrage, ik moet me schamen dat ik dit zeg, is tegenwoordig mij al winst genoeg.

Geef een reactie

