Johnny who?

16 01 2011

Ik denk graag dat ik veel van het Songfestival weet. Jeugdige overmoed, maar ook onwetendheid in mijn omgeving houdt die illusie in stand. Afgelopen week kreeg het zelfvertrouwen echter een flinke knauw bij het maken van een internettestje. En nu is de zoektocht naar excuses begonnen…

Met Johnny Logan is het nog makkelijk punten scoren

Het was een bericht op Facebook dat me prikkelde. Een maat van me deelde mee dat hij bij een quiz 42 uit 58 songfestivalwinnaars had gescoord. ‘Best aardig toch?’ luidde zijn eigen commentaar. Dat valt mee, was mijn eerste gedachte. Alleen de winnaars, dat moet toch goed te doen zijn. Uitdaging geaccepteerd, ik klikte de link aan.

In het welkomstscherm verscheen een lijst met de songtitels van alle winnaars, compleet op volgorde met jaartallen erbij. De opgave was, zo stond er, om binnen tien minuten daar de namen van de artiesten aan toe te voegen. Ik schoot bijna in de lach. Zoveel gratis informatie, dat moest een inkopper zijn. Ik typte ‘Logan’ in en twee vakjes schoten direct vol.

Naar mate de tien minuten verstreken werden de gaten in mijn geheugen toch pijnlijk zichtbaar. Ik wist me van ieder jaar wel iets te herinneren; het bijbehorende land, of de melodie van het lied. Maar wie was toch die zanger? Zelfs van mijn eigen favoriet L’Oiseau Et L’Enfant kon ik de uitvoerend artiest niet binnen de tijd achterhalen. Ik versloeg mijn voorganger slechts nipt, doordat ik in de slotseconden op de Bobbysocks kon komen.

De vijftien artiesten die ik niet wist te raden, deden grotendeels mee in de festivals van voor 1970. Ik zal dan ook niet ontkennen dat mijn gebrek aan Songfestivalkennis deels te wijten is aan jeugd en gebrek aan veel historische bagage. Toch denk ik ook dat de testvorm er debet aan is. Songfestivalwinnaars zijn op Abba na vaak herkenbaarder aan de songtitel dan aan de artiestennaam, en dat is niet per se iets negatiefs. Het is immers ook een SONGfestival.

Steef van Gorkum

De uitdaging is nu aan jullie! Klik hier, maak de test zelf en evalueer vooral mee op deze site. Wat was jouw resultaat? En denk je dat je beter had gescoord als er gevraagd was naar de songtitels?

Acties

Information

10 responses

17 01 2011
Sander

Opzich weet ik ze allemaal…Maar nu nog de achternaam goed schrijven. Vooral bij Ierland 1994 en Frankrijk 1958 is dat lastig…

17 01 2011
Robbert

Ik had 45 uit 58 goed. Toch vind ik de uitslag niet helemaal valide daar de quiz zeer spellingsgevoelig is. Lenny met een y geschreven deed bij mij maar niets. Het systeem wilde persé Lennie hebben. Ook Serifovic werd bij mij fout gerekend. Het moest blijkbaar perse met de Servische S en c
Jörgen Ingmann werd fout gerekend. Jörgen moest geschreven worden met een knackebrod o. Dus met zo’n diagonaal streepje erdoor. Ik wist dus het antwoord, maar niet hoe ik die speciale o met diagonaal uit de computer moest halen. De test testte voor een klein deel dus ook computervaardigheden waar het kennis van de winnaars moest testen.

18 01 2011
Pim

Serifovic rekende ie bij mij dan wel weer goed! Maar ik had dus ook lenny kuhr fout en ook milk & honey pakte ie niet. Desondanks 40 goed, kan ermee door toch?

18 01 2011
Adriaan

Voor de lol ook gedaan, 6 fouten, 1958 (veel pogingen gedaan maar steeds net verkeerd geschreven, ik dacht dat dat het Andre Clervaux was), 1969 (kon toch ff niet op de naam van Frida Boccara komen, erg dom), 1994 (waarom zou ik die namen onthouden?), 2001 (vergeten dat er nog een groepje mee deed), 2002 (dacht echt dat ze Marija N. heette) en 2007 (die achternaam wist ik niet meer)

Met de eerlijke toegeving dat ik bij een stuk of 4/5 de naam heb gegoogled omdat ik niet meer helemaal wist hoe je het precies schrijft, Vickey Leandros, Toto Cotugno en Marie Miryam bleken namelijk vreemd genoeg fout,en bij Jørgen moest ik ff de ø copyeren want die lettercombi ken ik niet uit mijn hoofd, dat is toch niet erg hoop ik, want dan zou ik zakken op de taal en dat leek me de bedoeling niet van dit spelletje…

20 01 2011
Jacob

You got 45 out of 58 Eurovision Winners (Artists).

Ik heb het volledig zelfstandig gedaan, zonder te googlen.
“Kavanagh” wist ik maar kreeg ik niet geschreven 🙂
“Šerifović” en “Jürgens” had ik juist op 1 letter na, maar dus toch fout.
Alleen spijtig dat ik op “Salomé” niet kon komen… de rest die ik niet wist kwamen me uiteraard wel bekend voor, maar vind ik minder “erg” dat ik die niet wist 😛

Trouwens Robbert, je had gewoon Ingmann moeten typen… de achternamen zijn voldoende. Bij Milk & Honey diende je gewoon “Honey” in te typen.

22 01 2011
Adriaan

Had in die hint van jacob eerder geweten 😉 grappig dat zelf met alleen Man je al een deelnemer goed hebt, net als Fizz, Kim, Gall, Garden, Brothers, Waves, 2XL noem maar op (alleen N van Marie N is helaas nog nie nu had ik ze dan ook met nog 5 minuten te gaan alle 58 😀

Gek dat maar 5,9& van de deelnemers Isabelle Aubret wist te noemen en ook Jacqueline Boyer, Jean-Claude Pascal, Teddy Scholten, Corinne Hermes, Gigliola Cinquetti, Salome, Corry Brokken, Lena en Alexander Rybak maar door minder dan 10% goed werd geraden, terwijl deze toch allemaal bekend zouden moeten zijn?

22 01 2011
Adriaan

(Alleen N van Marie N is helaas nog niet voldoende) moest het zijn 😉

22 01 2011
Erik

Jacqueline Boyer, Jean-Claude Pascal en Corinne Hermes zijn toch niet de bekendste winnaars?. en Teddy scholten weten gewoon veel buitenlanders niet denk ik.

23 01 2011
Hebbuzz

Ik kon niet op Salome komen en de juiste volgorde van de letters in de achernaam van Serofovic, Andre Claveau deed pas achteraf een belletje rinkelen. Gigliola alleen pakte die niet omdat alleen op de achternaam geselecteerd werd. De Estlandse winnaar wist ik dat het iets in de trend van Tanel Padar moest zijn dus een paar probeerseltjes leverden uiteindelijk een hit op. 54 van 58 in de eerste ronde, was zeer tevreden en baalde dat ik Salome en Claveau niet wist en Serofovic niet goed kon spellen, haha.

Het verbaasde mij dat bijna niemand rybak of lena in wist te typen.

23 01 2011
Jacob

Misschien staat die test al online van voor 2009, wanneer Rybak en Lena nog niet eens bekend waren en deze dus nog niet ingevuld konden worden… en waarschijnlijk zijn die percentages berekend op het totaal aantal keer dat de test ooit is ingevuld (denk ik :-))

Geef een reactie

