Road to Düsseldorf?

29 09 2010

De afgelopen dagen hebben we de vier kandidaat-steden voor het Eurovisie Songfestival 2011 grondig bekeken. Alle vier hadden zo hun plus- en minpunten, maar uiteindelijk zal er toch één gekozen moeten worden. Hoewel die beslissing aan de NRD is en niet aan ons, geven we toch ongevraagd onze mening: Düsseldorf moet het Songfestival toegewezen krijgen!

Door Hendrik Kramer

Tijdens het onderzoek viel me op dat de vier steden hun plannen allemaal goed op orde hebben. Het is dan ook uniek dat dit jaar maarliefst vier steden aan alle eisen kunnen voldoen en dus zolang met elkaar in strijd verwikkeld blijven. Met name op het gebied van infrastructuur scoren de kandidaat-steden, en Duitsland in het algemeen, zeer goed. Hierover hoeven fans en organisatie zich alvast geen zorgen te maken.

Als er dan toch gekozen moet worden, scoort Düsseldorf erg hoog voor mij. Lekker dichtbij en eenvoudig te bereiken voor Nederlanders. Dat betekent ook dat er waarschijnlijk veel Nederlandse en Belgische songfestivalfans zullen komen. Dat lijkt mij in elk geval erg gezellig. Nadeel kan zijn dat Düsseldorf een stuk kleiner is dan bijvoorbeeld Hamburg of Berlijn; aan de andere kant lijkt me dat ook wel erg gezellig. Verder twijfelde ik aanvankelijk over de locatie, ik ben niet zo’n voetbalfan. Tot ik me realiseerde dat afgelopen jaar het festival ook in een voetbalstadion plaatsvond zonder dat ik daar toen iets van heb gemerkt. Niets staat dus meer in de weg voor de twaalf punten: Düsseldorf!

Berlijn als hoofdstad van Duitsland trekt me ook wel aan. Deze stad was jarenlang een symbool van scheiding, Italië bezong dit in 1990 zelfs op het Eurovisie met hun lied Insieme (1992). Iedereen die in 1989 leefde en het bewust was kan nog vertellen waar hij of zij was toen de muur afgebroken werd. En vergeet niet dat de val van de muur het mogelijk maakte dat er nu zoveel landen mee kunnen doen aan het leukste liedjesfeest van Europa. Een nadeel is met name de onduidelijkheid over de locatie. Het idee achter een vliegtuighal klinkt spectaculair, maar er waren meer voor de hand liggende opties geweest. Ik geef Berlijn tien punten, omdat het de hoofdstad van Duitsland is en er veel te zien is. Vervelen kan dus gewoon niet!

Dan Hamburg, dé Songfestivalhoofdstad van Duitsland. Ik denk dat de sfeer uitzinnig zal zijn als het circus in Hamburg neer zou strijken. Het Songfestival krijgt hier wellicht meer dan waar ook een warm welkom. Ook als uitgaansstad lijkt Hamburg meer dan geschikt, en een goedkoop verblijf vinden vormt geen enkel probleem. Toch vrees ik dat het feest hier vooral midden op straat plaats zal gaan vinden; in de Messehallen is slechts plaats voor 9.000 toeschouwers en dat is toch wel erg weinig. Hamburg krijgt van mij de acht punten, het kan erg gezellig worden, maar over de beoogde locatie maak ik me zorgen.

Tot slot Hannover, de kleinste stad van de vier. De woonplaats van Lena en dat maakt het wel bijzonder voor haar. Ze zal Duitsland dan vertegenwoordigen in haar eigen stad. Helaas ook hier onduidelijkheid over de locatie en hoeveel toeschouwers er geherbergd kunnen worden. Wel ziet Hannover er erg gezellig uit en is de stad ook prima bereikbaar. Minpuntje is dat het geen stad is die bekend staat als een uitgaansstad, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan saai is. Hannover kan best een leuke stad zijn, maar legt het voor mij alvast af tegen de sterke concurrentie: zeven punten.

Wat ons betreft gaat het festival naar Düsseldorf

Maar nu jullie: zijn jullie het eens met onze keuzes en voorkeuren? Laat je mening horen en geef ook 12, 10, 8 en 7 punten aan de kandidaat-steden voor het Songfestival!

Acties

Information

6 responses

29 09 2010
Adriaan

Heb totaal geen verstand van deze 4 steden (Dusseldorf heb ik weleens op verkeersborden zien staan), ik weet alleen datgene wat andere vertellen en wat er over te lezen valt en op die gegevens gebasseerd zou ik zeggen:

Dusseldorf 12 punten, de hoofdstad van de belangrijkste deelstaat van Duitsland en natuurlijk ook eigen belang…
Hamburg 10 punten
Berlijn 8 punten
Hannover 7 punten

Verder is het voor het songfestival zelf natuurlijk eigenlijk maar bijzaak hoe de stad er uit ziet, als het festival er maar goed uit gaat zien…

29 09 2010
Pim

Nou lijkt me wel belangrijk want het Songfestival speelt zich vaak niet alleen op de locatie maar in de hele stad af, die twee wekne ervoor zijn ook belangrijk en hoe die steden zijn en zo. Waar de artiesten moeten verblijven en of het bereikbaar is, vind ik wel belangrijk.

Dusseldorf is leuk voor Nederlanders en Belgen maar ik vind de hoofdstad toch normaal gesproken het meeste geschikt. De rest eigenlijk allemaal niet, of te kleine stad OF te kleine locatie (Hamburg)

12 Berlijn
10 Hamburg
08 Dusseldorf
07 Hannover

30 09 2010
Adriaan

Waar boeit het nou waar de artiesten moeten slapen, als ze maar goed zingen toch?

Ze zijn er niet op vakantie…

Bereikbaarheid is idd wel belangrijk, maar goed dat zal voor geen van deze 4 steden een probleem zijn…

1 10 2010
Erik

Ze zijn er niet op vakantie, dus moeten ze maar tussen twee houten planken? Haha wat een onzin, klinkt wel een beetje egoistisch vind je niet? Ik vind t logisch dat de EBU naar alle omstandigheden kijkt het is toch belangijk dat alles goed geregelt is?

Moet verder zegggen dat ik er ook weinig verstand van heb hoor. Hannover voor Lena vind ik btje onzin, miss Hamburg?

8 10 2010
Robbert

Het is helemaal niet waar dat Düsseldorf voor DE Nederlanders het dichtste bij is en dus het geschiktst is. Misschien wel als je in het oosten van het land woont. Ik als westerling ben meer gebaat bij en sneller in bv. Berlijn. Even op het vliegtuig stappen en ben er binnen een uur. Hetzelfde geldt voor Hamburg.
Als ik langere tijd in de songfestivalstad verblijf vind ik het ook heel belangrijk dat er wat te doen is. Voor Düsseldorf heb ik een weekend nodig. Dan weet ik het wel. Hetzelfde geldt voor Hannover. Hamburg en Berlijn vind ik voor een langere tijd interessanter.
Mijn punten:
Berlijn 12 punten
Hamburg 10 punten
Hannover 8 punten
Düsseldorf 7 punten

Robbert

11 09 2013
European Union Sustainability Goals for 2020 | BuildDirect Green Blog

[…] (Source: eurovisie.wordpress.com via TNC on […]

Geef een reactie

