Het draait om motivatie

19 09 2010

Het Songfestival is bij de inwoners van Nederland steeds minder populair. Maar ook veel bekende artiesten staan niet meer te springen om deelname. Met als gevolg dat de Nationale Songfestivals de afgelopen jaren gevuld waren met artiesten die je op de tennisbaan nog niet zou herkennen.

Een week geleden was het kermis in Bodegraven. Een heerlijk excuus om met vrienden en familie bij elkaar te komen en veel te veel geld uit te geven. En passent komt er nog wel eens wat Songfestivalmuziek voorbij. Madcon, Jessy Matador en Lena waren populair dit jaar. Maar ook Sieneke deed de Bodegraafse kermis aan- in levende lijve zowaar.

Behalve haar eigen ‘Ik ben verliefd’ bracht Sieneke meerdere covers van andere Songfestivalliedjes ten gehore. Het publiek vond het prachtig, van de kritiek voorafgaand aan het Songfestival was niets meer te merken. En toegegeven, het is ook een aandoenlijke meid. Ik heb haar in Nijmegen en in Oslo geïnterviewd en nu ik haar voor een enthousiaste menigte dorpsgenoten zag staan, gunde ik haar dat succes ook wel.

Wellicht ligt er voor Sieneke in haar genre nog een aardige toekomst in het verschiet. Ik zie haar best een duet met Frans Bauer doen en een leuk hitje scoren; ze heeft het voordeel van een uitgesproken doelgroep. Maar daarmee is ze in Nederland wel uitzondering. Het leeuwendeel van de artiesten die de afgelopen jaren aan de voorrondes deelnam, bleef voornamelijk ‘bekend’ van dat ene Songfestivalnummer.

Een treffend voorbeeld daarvan bemerkte ik afgelopen week. Songfestivalweblog meldde dat Sandy Kandau (NSF ’00) een nieuw nummer had gelanceerd, en bij het lezen van die naam fronste ik een wenkbrauw. Dat is ook toevallig! Afgelopen voorjaarscompetitie heb ik met mijn team tegen een Sandy Kandau getennist. Een blik op haar website nam de laatste twijfel weg: zonder het zelf te weten had ik tegen een songfestivalartieste gespeeld. Maar zelfs ik, als festivalfan, had destijds geen flauw idee wie ze was.

Wat bereiken Songfestivalartiesten doorgaans met hun inzendingen? Uiteraard wordt niet iedereen een Abba; vaak blijft de aandacht beperkt tot één hitje. Zeker in landen als Nederland, waar onbekende artiesten meedoen die rondom hun deelname plots gehypt worden. Dit staat in schril contrast met landen waar het gebruikelijker is gevestigde namen naar het festival te sturen, en het zorgt ook meteen voor een verschil in intentie waarmee artiesten naar het Songfestival gaan.

Het Songfestival is in Nederland bij de doorsnee inwoner al niet echt populair, maar bij de deelnemende artiesten is de passie ook vaak ver te zoeken. Treble hoopte in 2006 naar eigen zeggen vooral ‘de carrière nieuw leven in te blazen’. Als dat de belangrijkste motivatie is voor deelname, is het ook voor de hand liggend dat artiesten meer bezig zijn met publiciteit dan met een goed resultaat op het festival. Promotiecampagnes worden dan belangrijker dan het schrijven van een goed liedje, met alle gevolgen van dien.

Van de jonge talenten die überhaupt nog geen carrière hadden, is zo’n houding nog wel te begrijpen. Maar het gebrek aan enthousiasme bij de in 2009 vermeend kandidate Anouk zegt veel over de houding in Nederland ten opzichte van het Songfestival. Ook de 3J’s hebben aangegeven dat ze voorheen bewust nooit naar het Songfestival keken. Ik houd mijn hart vast.

Acties

Information

4 responses

20 09 2010
Lukas Kramer

Sienke die een hit scoort? Denk het niet. De grote radiostations (538, 3FM) zullen zulk soort muziek echt zelden of nooit draaien. Alleen 100%NL misschien, of dat digitale kanaal van de TROS. Ze zou het dus alleen maar moeten hebben van de verkoop, en die is ook niet al te best over de hele linie.

TROS-artiesten worden doorgaans alleen bekend in eigen kring, niet bij het grote publiek. En de echte knallers hoor je alleen in de kroeg.

20 09 2010
Pim

Verklaar mij dan maar eens dat al die muziek wel steeds op 1 staat? Nu de 3J’s weer, in het verleden ook Frans Bauer en Jan Smit. Dat is toch allemaal uit die TROS-hoek waar jij het nu steeds over hebt, en hebben allemaal hits gescoord… Ik ben er ook geen fan van, maar wen er maar aan: dit scoort in Nederland!

20 09 2010
Hendrik

Er was onlangs voor het eerst een groot onderzoek naar de muzieksmaak van de Nederlander en wat bleek? Juist de Nederlandstalige muziek doet het erg goed!

20 09 2010
karin

Volgens mij waren de Toppers wel echt fan en kijk wat voor een inzending we toen hadden! Gewoon ook bagger.

Geef een reactie

