De boodschap is duidelijk

12 06 2010

Vier opiniestukken, dat was wat de EBU van mij vroeg in de aanloop naar het Songfestival. De eerste twee werden met een enorm geweld aan (positieve en negatieve) reacties ontvangen, de andere twee door tijdsdruk niet meer geplaatst. Nu ik mijn eigen blogspot bij de EBU heb plaats ik ze alsnog, en de vertalingen verschijnen dan uiteraard weer hier.

Do you prefer reading this article in English? Or are you just curious how it looks on eurovision.tv? Then click http://www.eurovisionfamily.tv/user/steefsteef/blog/?id=45252 .

Het Eurovisie Songfestival staat niet alleen bekend om de leuke liedjes, maar ook om scherpe (politieke) statements door de jaren heen. Soms kwam dit tot uiting in de act (Diva!), maar meestal in de teksten. Denk aan pareltjes als Love shine a light, Ein bisschen frieden, maar bijvoorbeeld ook het recente vredeslied There must be another way. Een lied is niet zomaar een lied; het moet ook wel ergens over gaan.

Het jaar 2005 gaf hiervan twee perfecte voorbeelden. Letland overtrof alle verwachtingen met het maatschappijkritische The war is not over, en gastland Oekraine droeg haar inzending op aan de Oranjerevolutie en zond een lied over vrijheid (Razom nas bahato). Beide liedjes hadden een tekst met een duidelijke boodschap- en de uitvoering was hier goed op aangepast.

Het Songfestival staat op het punt van beginnen, en mijn vliegtuig naar Oslo vertrekt al bijna. Het is tijd om een laatste blik te werpen op de deelnemers van dit jaar, om ze nu eens niet op muzikaal, maar tekstueel vlak te beoordelen. Immers is het niet alleen het lied, maar ook de boodschap die telt.

Wat de tekst betreft, staat Israel dit jaar op eenzame hoogte. Het land heeft een geschiedenis van liedjes met een prachtige tekst. Dit jaar geen uitzondering met Milim, een sterk religieus lied dat het gevoel van verlatenheid zo goed omschrijft, dat je het zelf automatisch gaat meevoelen. Een pluim voor de schrijver; niet ieder land nam deze taak zo serieus.

Roemenie bijvoorbeeld, komt dit jaar met een slimme act met een dubbel bespeelbare piano. Maar als je beter luistert, kom je erachter dat de tekst net zo goed door je 4-jarige broertje geschreven had kunnen zijn. Compleet volgens het motto ‘Als het rijmt, dan is het waar’, komen zinnen als playing with fire, burning desire en zelfs can’t you see, what you do to me voorbij. Gelukkig voor de Roemenen zal niemand naar de tekst luisteren, omdat het liedje catchy genoeg is om de aandacht af te leiden.

Voor Albanie geldt precies hetzelfde. Het land verkeert in een flinke identiteitscrisis; niet alleen met de stijl, maar ook met de taal van het lied kan men nog alle kanten op. Het lijkt er echter op dat het oorspronkelijke Nuk mundem pa ty vertaald gaat worden naar het Engels. Die Engelse versie zit vol met driving me crazy’s en you complete me’s, en de meest irritante rijm van het jaar: It’s all about you, the things that you do. No further comment…

Israel is overigens niet het enige land met een religieus getint lied. Letland komt met een repetitief liedje getiteld ‘What for’, met min of meer dezelfde betekenis als het Israelische lied. God, waarom laat u ons achter met lege handen en twijfels? Waarom gebeuren er zulke vreselijke dingen? Only mister God knows why. Toch vrees ik dat Letland beter begrepen zal worden, omdat het woordje God nu eenmaal internationaler is dan Elohim.

Er zijn meerdere manieren waarop je de tekst van je liedje kunt gebruiken. Natuurlijk kun je proberen er echt iets mee te zeggen, maar je kunt ook een tekst kiezen die simpelweg niet meer uit je kop gaat. Safura uit Azerbeidzjan bijvoorbeeld, scoort dit jaar een wedkantorenhit met de woorden ‘Drip drop’. En één keer luisteren naar That sounds good to me, het lied uit de UK, zou genoeg moeten zijn om er de rest van de week mee in je kop te lopen.

De Azerbeidzjaanse zangeres Safura probeert ‘Drip drop’ in je hoofd te laten dreunen

Tot slot zijn er altijd nog landen, die erkennen dat het in hun lied niet gaat om een tekst of een diepere boodschap. Frankrijk bijvoorbeeld stuurt een verfrissend zomers liedje waar ik zelf enorm van houd- ook al gaat het werkelijk nergens over. Macedonie heeft natuurlijk al een taal die half Europa niet kan verstaan. Nu hebben ze ook nog een rapper ingehuurd om te garanderen dat niemand meer begrijpt waar het lied over gaat.

Toen www.eurovision.tv mij vroeg vier artikelen te schrijven over de deelnemers van dit jaar, zag ik direct een kans om ook wat uiteen te zetten over de factoren die een lied maken tot wat het is. Een mooi deuntje of een lekker ritme kan helpen, zeker wanneer je de liedjes voor het eerst luistert. Maar de liedjes die echt in mijn hoofd blijven zitten tot het eind van de avond, zijn vaak die liedjes die wat extra’s hebben. Een aparte factor, of een puur element. Iets wat typisch is of net afwijkt. Of natuurlijk, zoals vandaag omschreven, een fantastische songtekst.

Veel reageerders vroegen mij waarom ik de deelnemers zo flink afkraak. Natuurlijk vind ik veel liedjes ook ontzettend leuk; waarom zou ik anders dat hele eind naar Oslo afreizen? Maar het leukste deel van Eurovisie is juist dat je nooit alle liedjes leuk kunt vinden. En dat je dus hoopt dat juist jouw favorieten het goed doen. We kunnen niet precies dezelfde mening delen, maar we delen wel iets anders: de spannende puntentelling. Ik kijk ernaar uit.

Share the moment! (European Broadcasting Union, Oslo 2010)

Steef van Gorkum

Read this article in English at:
http://www.eurovisionfamily.tv/user/steefsteef/blog/?id=45252


Acties

Information

2 responses

12 06 2010
karin

De Engelse inzending bleef juist totaal NIET in mijn kop zitten, dat was wel het geval met Apricot Stone. Werd toch niet mijn favoriet. Dat was Israel. Ik ben eigenlijk wel beniewd naar de invloed (50% ! ) van de vakjury. Is daar al iets over bekend?

12 06 2010
karin

Trouwens, begrijp ik dat je een uitnodiging voor een avondje stappen kreeg? (Hanna zie reaktie op je euroclub stuk)

Geef een reactie

