We zitten er niet bij

28 05 2010

Vrijdag 28 mei om 16.00; dertiende live verslag vanuit de EBU werkplekken in Oslo.

De tiende envelop ging open, maar eigenlijk wist ik het al een tijdje. ‘We’ zitten er niet bij, net als onder andere de Zweden. Het festival gaat door, maar zonder ons. En dat terwijl die meiden het toch best goed deden. Het lijkt niet eerlijk; hier zit een luchtje aan.

De lichtshow van Zweden bracht meer enthousiasme in de zaal, dan op het scherm

Ik was er nochtans helemaal op gekleed. In een passende outfit in de kleuren van mijn land ging ik naar de zaal. Opnieuw wat later dan Hendrik, omdat er nog werk te doen was. Onderweg kwam ik een opvallende lading mensen in dezelfde kleuren tegen, en ik maakte me totaal geen zorgen dat we het zouden halen.

Op de stoelen voor ons zaten ook Kroaten- want daar heb ik het uiteraard over ;-). Geen twijfel over mogelijk dat Feminnem het zou gaan halen. Wel vrees dat Nederland het misschien zou gaan halen; de laatste dagen was het nummer toch weer wat gehyped. Je moet er toch niet aan denken.

Het rijtje Armenie, Israel, Denemarken was dusdanig overtuigend dat Zwitserland en Litouwen per definitie niet meer verder konden. En als ik heel eerlijk ben, gold dat ook wel voor de dromerige act van Anna Bergendahl, al waren de lichtstaven in de zaal een enorm succes.

Complot

Toch klopt er iets niet. Is het jullie ook opgevallen dat er opvallend veel verrassende landen doorgingen; allemaal uit West-Europa? Portugal bijvoorbeeld, of Ierland. Saai, en niet eens zo heel sterk gezongen. Kan iemand mij uitleggen waarom?

Nu ik er zo over nadenk is de verklaring eigenlijk wel logisch. In die eerste halve finale stemde Spanje mee. Daar stemmen ze natuurlijk voor Portugal, dat doen ze altijd. En Ierland in semi 2 kreeg steun van het VK. Tsja, zo kan ik het ook.

Zo maken wij natuurlijk helemaal geen kans meer. Kijk naar dit jaar, we sturen gevestigde namen naar het festival toe. Zeer populaire artiesten als Feminnem, en Miro uit Bulgarije. Maar we halen er niet eens de finale mee.

Waarom laten we die West-Europese landen eigenlijk nog toe? Voor veel vernieuwende muziek zorgen ze toch ook niet. Pete Waterman, Vader Abraham… Toch componisten die hun beste tijd wel gehad hebben. Eigenlijk lijkt het allemaal op elkaar, en verzieken West-Europese landen alleen maar de sfeer van het festival.

Landen uitsluiten is misschien niet haalbaar, maar er is ook een andere oplossing. We voeren gewoon een nieuw systeem voor de halve finale in, waarbij we die corrupte West-Europese bende allemaal bij elkaar gooien. Kunnen ze lekker op elkaar stemmen en zijn wij van het probleem af.

Nog een optie: we voeren de taalregel weer in. Is het iemand wel eens opgevallen hoe vaak ze daar in het westen in het Engels zingen? Niet voor niks is Servie het enige Eurovisieland dat nog nooit in een andere taal zong- zelfs niet gedeeltelijk. Als we toch bezig zijn kan ook meteen het orkest terugkeren. Niet dat daar enig argument voor te bedenken is, maar er moet toch wat te zeuren overblijven, niet waar?

Wat mij betreft zendt Kroatie volgend jaar gewoon weer een standaard girlgroup. Of het vocaal in orde is, doet er niet toe. We worden toch wel uitgeschakeld met al die vriendjespolitiek daar in het Westen. Zij zijn corrupt, en wij zijn klein. Da’s niet eerlijk.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

12 responses

28 05 2010
Luuk

Leuk stukje, goed de clichés in verwerkt. Kheb medelijden met je hoor:P.

28 05 2010
Jacob

Schitterend geschreven stukje inderdaad! Was inderdaad voor velen toch wel een verrassing dat Zweden en Kroatië niet doorgingen…. over beide landen heb ik op voorhand eigenlijk niet eens getwijfeld dat ze door zouden gaan (had dan meer twijfels over bijvoorbeeld Denemarken en Ierland).

Nu ja, Steef, je kan zaterdag dan volledig voor België gaan! 🙂

28 05 2010
Tim

Superstuk Steef. Was echt leuk om te lezen. Jammer dat ‘jouw’ landje niet door is. Had ze op voorhand ook zonder enige moeite door zien gaan naar de finale. Maar ik stel voor dat iedereen op Tom Dice gaat stemmen!!! Mijn dubbele nationaliteit heeft bij veel grote evenementen, als het Songfestival, wel altijd een voordeel. Als het het ene land niet doorgaat, is er altijd nog een ander land dat ik met de volle 100% kan aanmoedigen. Geen Sieneke, dus nu Tommeke gaan ondersteunen! Dus iedereen help samen met mij mijn ‘tweede’ land Belgie aan de overwinning.

28 05 2010
Brabo no.1

Sterke column! Er kwam vrij snel in het verhaal een punt waarop ik dacht “Hoe zou ik hierop nu eens een scherpe reactie kunnen geven.” maar bij het zien van deze zin “Zo maken wij natuurlijk helemaal geen kans meer.” viel bij mij direct het kwartje.

29 05 2010
Hebbuzz

poging tot ironie? of gewoon een mislukte column?

Als je wilt winnen moet je gewoon kwaliteit sturen, zoals Tom Dice dan kom je in de finale. Als je die vervolgens grandioos verliest omdat de diaspora het songfestival heeft overgenomen. Ach, als je maar een leuke avond hebt gehad. dat vind ik het belangrijkste. Zolang de EBU niets aan dat systeem wil veranderen dat werkt moet je je er maar neerleggen. of lobbyen voor een gewogen puntentelling waar kijkersaantallen belangrijk zijn inplaats van iedereen 58 punten laten weggeven.

29 05 2010
Pim

als je de ironie in dit stukje zelfs na de calimero foto nog mist, is er wel wat met je mis hoor haha.

Ik vind het een heel leuk stuk! Het moet maar eens afgelopen zijn met oostblok bashing en alles op anderen afschuiven. laten we zelf eerst maar eens iets sturen zo goed als tom dice idd!

29 05 2010
Adriaan

Dat van Spanje en Portugal is wel leuk bedacht hoor 😉

Ook ik was er bijna ingetrapt (bloos)

Aan Steefs verhaal te horen heb ik toch de indruk dat het live anders is overgekomen dan op tv, waar Denemarken helemaal niet sterk overkwam, totaal geen chemie tussen die mensen en Israel was gewoon niet altijd even zuiver.

Zelf denk ik dat Turkije en Roemenie weleens de nummers 1 en 2 van donderdag kunnen zijn…

29 05 2010
Pim

Hmm, ja ik heb ook op tv gekeken en kreeg de indruk dat die denen vooral heel goede vrienden van elkaar zijn- maar zeker geen stel 😉 was niet geloofwaardig idd. De zang van Israel vond ik dan weer opvallend goed, op de laatste noot na die niet eens zo moeilijk was. Misschien vermoeidheid of opluchting. benieuwd hoe het vanavond klinkt.

29 05 2010
Maarten

Ik had nog zo op Il pleut de l’or gehoopt

29 05 2010
Adriaan

Voor het orkest is trouwens wel een argument te vinden, Danijela was het laatste jaar met orkest en daarna is het alleen maar achteruit gegaan met Kroatie 😉

Overigens is het ook gewoon mooi 🙂

30 05 2010
Hendrik

Het was meer le pleu d oor!

1 06 2010
Hebbuzz

il pleut niet d oor

bedoel je

Geef een reactie

