‘Israel gaat Songfestival winnen’

28 05 2010

Vrijdag 28 mei om 23.45; veertiende live verslag vanuit de EBU werkplekken in Oslo.

Ik ben er eindelijk uit! Het zien van de tweede generale repetitie voor de finale, maakte alles duidelijk. Niet alleen denk ik de puzzel voor de einduitslag te hebben opgelost. Ook ben ik er eindelijk uit, wie mijn nummer 1 is.

Er mag dan heel veel verschillen tussen de inzendingen zitten, op het podium zitten vaak gelijke songs vlak bij elkaar. Daarmee zitten liedjes elkaar ook in de weg. Andere landen, zoals Israel of Armenie, hebben wel weer heel goed geloot. En ook Rusland, hoezeer het me ook spijt om te zeggen, springt er prima uit op de huidige positie.

Vanmiddag waren de laatste persconferenties. Voorafgaand aan de generale repetitie kwamen de vijf rechtstreeks geplaatste landen nog eenmaal aan bod. Ik hoopte nog altijd op een leuke foto met Lena, maar er was geen beginnen aan. De persconferentie van Duitsland was extreem drukbezocht, en ik snap nu ook waarom.

Ik had al een zwak voor Lena, maar vanmiddag wond ze werkelijk iedereen om haar vinger. Wat iedere artiest zou willen, maar niemand durft, doet Lena: alle brave, voorzichtige, saaie vragen met een ridicuul antwoord afstraffen. Journalist: ‘Will you change anything in the lights of your show?’ Lena: ‘I’m thinking about having no lights at all. You know, I am a very dark person…’

Of deze, ook hilarisch en een youtubehit in wording: Journalist wil Lena een kritische vraag stellen over haar Engelse accent, maar het Duitse team is voorbereid en neemt de regie over. Een begeleider pakt een gitaar en speelt Boyzone’s No matter what. Lena zingt met een overdreven Duitse tongval: ‘No matter what they tell you, no matter what they say. If you don’t like my accent, then this song I play’.

Lena mag dan de slechtst bereikbare artiest op het festival zijn; ze is naar mijn smaak ook de leukste. Ze is echt, zichzelf en buitengewoon grappig. Toch staat ze sinds vandaag definitief niet op mijn eerste plaats. Duitsland mag dan de leukste artiest hebben, Turkije heeft het beste lied. En Israel de beste tekst. En Griekenland de beste act; het blijft appels met peren vergelijken.

Het antwoord zit hem in de combinatie. En die heeft maar één land echt helemaal op orde. Belgie is mijn absolute favoriet, omdat zowel tekst, lied en act perfect bij de sympathieke Tom Dice pakken. Ik ben er dus helemaal uit: Stem op Belgie!

Pronostieken

Dan mijn voorspelling, waarbij ik meteen alle deelnemers aan de prijspole uitdaag om ook hun top tien hieronder te plaatsen. Om het contrast met mijn voorgaande woorden te verduidelijken: het gaat om mijn pronostiek, niet om mijn persoonlijke smaak.

Ik verwacht de volgende vijf landen onderaan: UK, Spanje, Portugal, Wit Rusland, en Cyprus.
Tussen 16 en 20 de volgende landen: Frankrijk, Ierland, Moldavie, Bosnie, Albanie.
In het midden eindigen dan: Roemenie, Rusland, IJsland, Georgie en Oekraine.

En dit is mijn top 10, meetellend voor de pole:

1. Israel
2. Griekenland
3. Azerbeidzjan
4. Duitsland
5. Turkije
6. Denemarken
7. Armenie
8. Noorwegen
9. Belgie
10. Servie

Ik ben eruit, nu is de puzzel aan jullie! Kom maar op met je top 10 en blijf kans maken op de cd van Chanee & Evergreen, inmiddels al aangevuld met een cd van Giorgios Alkaios!

Steef van Gorkum


Acties

Information

15 responses

28 05 2010
Maarten

Ik vind het erg moeilijk om te voorspellen. Moeten we geen top 25 maken?

Hier dan mijn voorspelling

1 Israël: Harel Ska’at – Milim
2 Azerbeidzjan: Safura – Drip Drop
3 Duitsland: Lena Meyer-Landrut – Satellite
4 Armenie: Eva Rivas – Apricot Stone
5 Noorwegen: Didrik Solli-Tangen – My heart is yours
6 Griekenland: George Alkaeos & Friends – Opa
7 Turkije: MaNga – We Could Be The Same
8 Denemarken: Chanée & N’Evergreen – In A Moment Like This
9 Oekraïne: Alyosha – Sweet people
10 België: Tom Dice – Me and My Guitar

29 05 2010
karin

50% van de uitslag wordt bepaald door de vakjury.Dat is dus voor het eerst zo veel.
Ik denk:
1 Israel
2 Azerbeidzjan
3 Armenie
4 Belgie
5 Rusland
6 Duitsland
7Turkije
8 Griekenland
9 Noorwegen
10 Georgie

29 05 2010
Tim

Was geen gemakkelijke opgave, maar hij is dan toch mijn top-10
Mijn voorspelling voor de finale:

1. Duitsland
2. Israël
3. Griekenland
4. Turkije
5. België (Al hoop ik op een overwinning!)
6. Azerbeidzjan
7. Denemarken
8. Armenië
9. Noorwegen
10. Rusland

29 05 2010
Luuk

1.Griekenland
2.Israël
3.Azerbeidzjan
4.Armenië
5.Noorwegen
6.België
7.Duitsland
8.Georgië
9.Turkije
10.Servië
Ik hoop Frankrijk vanavond in de top 10 te vinden! Het liefst op 1! ALLEZ OLA OLE!!!!!!!

29 05 2010
Jacob

1. Duitsland
2. Turkije
3. België
4. Israël
5. Denemarken
6. Azerbeidzjan
7. Armenië
8. Griekenland
9. Oekraïne
10. Noorwegen

29 05 2010
Hebbuzz

1. Duitsland
2. Azerbeidzjan
3. Armenie
4. Roemenie
5. Georgie
6. Noorwegen
7. Turkije
8. Rusland
9. Griekenland
10. Denemarken / Ierland

Liefst zou ik Israel of Portugal zien winnen,maar zie dat gewoon niet gebeuren. Van mij mogen Turkije, Griekenland en Rusland keihard onderuit gaan. Die hebben teveel diasporastemmers en de nummers worden slecht uitgevoerd. Denemarken vind ik ook niks, maar die hebben gewoon erg goed geloot. De vorige keer deden ze het na Israel ook goed. hou mn hart vast voor Noorwegen, die kan ook gewoon bij de laatste 5 eindigen.

29 05 2010
Hebbuzz

Belgie heeft slecht geloot na Cyprus en Bosnie en bovendien zullen mensen die Tom Dice goed vinden Alyosha uit Oekraine nog beter vinden.

29 05 2010
Pim

1. Denemarken
2. Israel
3. Belgie
4. Azerbeidzjan
5. Serbia
6. Turkije
7. Greece
8. Armenie
9. Rusland
10. Ierland

Let maar op, zo wordt ie!

29 05 2010
Adriaan

Mijn voorspelling, maar zeker niet het gene wat ik hoop:

01: Israël (167)
02: België (164)
03: Duitsland (161)
04: Turkije (152)
05: Armenië (145)
06: Roemenië (145)
07: Servië (144)
08: Griekenland (108)
09: Oekraine (98, verbaasde me dat dit in de top 10 kwam)
10: Moldavië (86, eveneens verrassend)
11: Azerbeidzjan (82, van 16 landen punten, toch wel de tegenvaller van de avond als dit uit zou komen)
12: Denemarken (82, van 13 landen punten, dankzij goede loting toch nog linkerrijtje)
13: Cyprus (80)
14: Noorwegen (79, zal ze toch tegen vallen)
15: Portugal (76, dankzij goede loting)
16: Rusland (68, van 14 landen punten maar met 12 van Wit-Rusland)
17: Frankrijk (68, van 14 landen punten maar zonder 12)
18: Albanië (63, van 12 landen punten)
19: Bosnië-H (63, van 10 landen punten, waarvan er toevallig 8 ook punten gaven aan Albanie)
20: Georgie (59, viel me toch tegen)
21: IJsland (52)
22: Wit-Rusland (38)
23: Spanje (33, wel heel erg teleurstellend, dus ik hoop erg dat ik hier naast zit, maar ik vrees van niet)
24: Ierland (31)
25: Verenigd Koninkrijk (18)

29 05 2010
Brabo no.1

01. Servië
02. Georgië
03. Azerbeidzjan
04. België
05. Armenië
06. Noorwegen
07. Turkije
08. Roemenië
09. Israël
10. IJsland

29 05 2010
James

Mijn chauvinisme doet me misschien de das om, maar dit is mijn top tien:

01. België
02. Roemenië
03. Servië
04. Israël
05. Azerbeidzjan
06. Griekenland
07. Turkije
08. Oekraïne
09. IJsland
10. Georgië

29 05 2010
Joëlle

Mijn lijstje:

1. Armenië
2. Israël
3. Azerbeidzjan
4. IJsland
5. Denemarken
6. België
7. Turkije
8. Georgië
9. Griekenland
10. Roemenië

29 05 2010
Adriaan

Ben zo blij dat ik er naast zat, heel veel mensen denken dat Israel zou winnen, worden ze 14e en blijken ze ook maar nipt de finale gehaalt te hebben…

Jacob lijkt er nu wel het dichtste bij te zitten en dat is toch ook al uniek?

30 05 2010
Hendrik

Israel is de grote teleurstelling ja. Aan Harel heeft het niet gelegen in elk geval.

30 05 2010
Maarten

Waar blijft een blog over de winnaar?

Geef een reactie

