De femme fatale van het Eurovisie

26 05 2010

Woensdag 26 mei om 17.10; twaalfde live verslag vanuit de EBU werkplekken in Oslo.

Zojuist heb ik met Yaron en wat andere Israeliers de generale repetitie van de tweede halve finale bijgewoond. Ze hadden een plek helemaal vooraan voor me vrij gehouden, waardoor ik middenin de blauwwitte meute werd opgenomen. Na het zien van deze rehearsal ben ik klaar om weer de uitdaging aan te gaan.

Litouwen kwam bijzonder slecht over op beeld. Alsof er opzet in het spel is, schiet de camera op het moment dat de broeken uitgaan weg naar een shot van het publiek. Geen gimmick, geen punten als je het mij vraagt.

Eva Rivas heeft de camera’s onder controle gekregen. Haar act komt nu powerfull over en ze zal zeker kwalificeren. Let morgenavond nog eens op haar fanatieke zegegebaar dat ze maakt (arm omhoog met gebalde vuist). Afgelopen week vertelde ze me in de Euroclub dat als je wilt winnen, je er als een winnaar uit moet zien. Zodoende.

Israel was dit keer het meest teleurstellend; althans op beeld. Harel Skaat zong opnieuw verbluffend goed, maar het scherm springt op het einde van de show een aantal keren op wit wegens een overschot aan licht. De groep om mij heen ging uit z’n dak en de finale zal Israel zeker halen, maar er valt nog genoeg te verbeteren.

Op de repetities van de Denen werd afgelopen week wat lauw gereageerd. Vandaag stond de act echter weer als een huis en was de vreemde rode achtergrond weer verdwenen. Ondanks de matige loting lijkt het er toch op dat het rijtje favorieten in zijn geheel door gaat.

Met Zwitserland heb ik vooral medelijden. De vreemde vogel Michael is niet eens zo’n slechte artiest; hij pakt als één van de weinigen telkens feilloos de camera. Zijn backings laten het echter vocaal liggen en in tegenstelling tot voorgaande jaren, zijn de Zwitsers ook niet gezegend met een goed nummer.

Bij Zweden viel me weinig nieuws op, het lied is geen zekerheid maar zou zomaar door kunnen gaan. Mooi rustpunt na het misplaatste spektakel uit Zwitserland. Azerbeidzjan oogde nog altijd onzeker, maar kan door de hype (nog) niet falen.

Oekraine maakte veel indruk op me. Ik had een deja vu van de eerste halve finale, waar Bosnie plots uitgroeide tot één van mijn favorieten. Een sterk gezongen en mooi opgebouwd rocknummer, al blijft Alyosha een typisch Oekrainse del. Nederland heb ik al zovaak gezien dat er niks nieuws of zinnigs meer over te zeggen is.

Na Roemenie is het dan de beurt aan Slovenie. Hierover hoorde ik een zeer interessant verhaal uit het Israelische kamp, dat ik jullie niet wil onthouden. Één van de Israelische journalistes heeft het al drie jaar op rij aangelegd met één van de artiesten. Eerst met die van San Marino, vorig jaar dan met de Letse zanger. Overeenkomst? Ze werden allebei laatste. Dit jaar is de Sloveense zanger het slachtoffer.

Zelf is hij zich er terdege van bewust. ‘Three minutes on thursday and then it’s over’, liet hij zich van de week ontvallen. De femme fatale van Eurovisie slaat donderdag weer toe. Ierland daarna is ook geen zekerheid, al zijn de fans lyrisch over ‘hun’ Niamh.

Naar de polls kijkend, is zelfs de Bulgaarse Miro niet zeker van een finaleplaats. De act is wel wat verbeterd, maar nog altijd ontbreekt een echt flashy dans. Miro zingt half in Engels, en ook dat komt het lied niet ten goede. Cyprus groeit na het festival waarschijnlijk uit tot evergreen, maar zal de finale niet halen.

De laatste drie landen staan er allemaal goed voor in de voorspellingen. De act van Georgie blijft onbegrijpelijk, maar haar stem is goed en de promocampagne nog beter. Kroatie heeft een originele, alledaagse act met het rode hart tot besluit. MaNga knipoogt met het lied over verbroedering naar de Turkse toetreding tot de EU, al wil de band dit natuurlijk officieel niet bevestigen. Wel is de finaleplaats een zekerheid.

MaNga ontkent stellig dat het Turkse lied met de EU van doen heeft

Tijd voor jullie om ook je conclusies te gaan trekken! Iedereen die kans wil blijven maken op het promopakketje (waar inmiddels wat Grieks materiaal is bijgekomen), levert hieronder zijn top 10 in. Ik doe zelf ook mee, en dit is mijn verdict. De enters staan symbool voor de zekerheidjes/twijfelgevallen:

1. Turkije
2. Azerbeidzjan
3. Israel
4. Denemarken
5. Armenie
6. Kroatie

7. Oekraine
8. Georgie
9. Bulgarije
10. Zweden
11. Roemenie
12. Ierland

13. Cyprus
14. Litouwen
15. Nederland
16. Zwitserland
17. Slovenie

It’s up to you now!

Steef van Gorkum

Acties

Information

12 responses

26 05 2010
Pim

Hahahaha is het een knap Israelisch meisje, of niet? Jij gaat toch niet aan het songfestival meedoen dus misschien iets voor jou?

Ik ga voor deze top 10:

1. Azerbeidzjan
2. Israel (de twee favo’s voor de finale ook, lijkt me duidelijk)
3. dus hier pas Turkije
4. Ierland
5. Zweden
6. Denemarken
7. Kroatie
8. Armenie
9. Roemenie
10. Georgie

ben benieuwd!

26 05 2010
Jacob

Bij mij wordt het dit:

1. Turkije
2. Israel
3. Kroatië
4. Azerbeidzjan
5. Georgië
6. Armenië
7. Zweden
8. Ierland
9. Oekraïne
10. Denemarken

26 05 2010
Joëlle

Haha, mijn top 10, voornamelijk gebaseerd op een recap van studioversies en verslagen hoe de repetities waren gegaan:

1. Turkije
2. Armenië
3. israël
4. Azerbeidzjan
5. Georgië
6. kroatië
7. bulgarije
8. Zweden
9. Denemarken
10. Cyprus (maar dan gered door de jury’s)

nou, ik mag blij zijn als ik überhaupt een land op de goede plaats voorspeld heb (:

26 05 2010
karin

1 Turtije
2 Israel
3 Armenie
4Zweden
5 Georgie
6Oekraine
7 Cyprus
8 Ierland
9 Roemenie
10 Zwitserland

26 05 2010
karin

O, stom ik heb Bulgarije niet. Ik haal Oekraine eruit( wishfull thinking), tegen beter weten in, want ze gaan altijd door. Stop Bulgarije op plaats 8 en zet 5 jokers in. Stop de tijd.

27 05 2010
Brabo no.1

01. Kroatië (Lako Je Sve)
02. Georgië (Shine)
03. Azerbeidzjan (Drip Drop)
04. Israël (Milim)
05. Turkije (We Could Be The Same)
06. Zweden (It’s My Life)
07. Armenië (Apricot Stone)
08. Bulgarije (Angel Si Ti)
09. Denemarken (In A Moment Like This)
10. Ierland (It’s For You)

27 05 2010
Maarten

Hier de lijst wat ik denk

1 Israël
2 Turkije
3 Kroatië
4 Azerbeidzjaan
5 Armenië
6 Zweden
7 Denemarken
8 Roemenië
9 Cyprus
10 Oekraïne

27 05 2010
Luuk

1. Armenie
2. Azerbeidzjan
3. Kroatië
4. Roemenie
5. Turkije
6. Oekraine
7. Israël
8. Georgie
9. Bulgarije
10. Zweden

27 05 2010
Tim

Mijn voorspelling voor semi 2:

1. Turkije (met stip)
2. Kroatië
3. Israël
4. Azerbeidzjan
5. Georgië
6. Zweden
7. Armenië
8. Denemarken
9. Oekraïne
10. Nederland (grotendeels op basis van positieve geluiden uit verschilende (inter)nationale media en andere deel uit chauvinistische hoop.)
Wie weet worden wij de verrassing uit semi 2, net als Portugal in semi 1.
Je weet immers maar nooit…

27 05 2010
James

Mijn voorspelling:

01 Israel
02 Turkije
03 Armenië
04. Roemenië
05. Azerbeidzjan
06. Georgië
07. Kroatië
08. Zweden (al hoop ik van niet)
09. Oekraine (ook hier hoop ik van niet)
10. Denemarken

27 05 2010
Joëlle

Steef! Je was net heel even te zien in ‘Sieneke op weg naar Oslo’ haha

28 05 2010
eurovisie

Ja tof hè Joelle! Ben ook al bij 1 Vandaag te zien geweest en een aantal keren bij Coen en Sander op 3FM. Heel grappig allemaal, die aandacht.

Graag plaats ik trouwens nog ff Hendriks pronostiek, die hij deed voor semi 2:

1. Turkije
2. Israel
3. Kroatie
4. Oekraine
5. Armenie
6. Zweden
7. Ierland
8. Denemarken
9. Azerbeidzjan
10. Roemenie

Geef een reactie

