Aan de bar met Jon Lilygreen

22 05 2010

Zaterdag 22 mei om 20.20; zevende live verslag vanuit mijn huiskamer in Bodegraven.

Na een vliegreis van anderhalf uur ben ik voor één nachtje terug in Bodegraven. Fijn om even thuis te zijn, en dan morgen weer terug naar Oslo. Dit keer samen met Hendrik. Vanuit mijn veilige huiskamertje vertel ik jullie graag over het Russische feest van gisteravond, waar ik (uiteraard weer samen met mijn Israelian buddy Yaron) heen ging.

Yaron was, net als alle Israeliers, uitgenodigd. ‘We are in the Russian block, you know, a lot of Russians are living in Israel’. Ik had geen uitnodiging, maar wist via de eetzaal van de Euroclub alsnog binnen te komen. Het feest was een stuk drukker bezocht dan de Wit Russische voorganger; ook waren er veel meer artiesten aanwezig. Grappig om te zien dat ze allemaal hun eigen stijl erop na houden. Eva Rivas komt als een volleerd diva binnen, compleet met zonnebril. Niamh Kavanagh daarentegen stort zich bijna overdreven amicaal tussen de fans.

De Ierse Niamh Kavanagh stortte zich tussen de fans. Op het achterhoofd gezien: Jon Lilygreen, met groene cap

En dan heb je nog de Welshman Jon Lilygreen, op dit songfestival uitkomend voor Cyprus. Tijdens de feestjes in de Euroclub stelt hij zich totaal niet als een artiest op. Hij voelt zich niet beter en gedraagt zich niet anders dan anderen. Yaron, die iets assertiever is dan ik, legde contact met Jon en zo kwam het dat we een avond met hem aan de bar hebben gezeten.

‘You want a beer mate, I’ll buy you one!’ Nee, dat wilde ik niet, aardig aangeboden maar ik drink geen alcohol. ‘You know, that’s a wise thing to do’, antwoorde Jon alvorens zelf zijn zesde pint te bestellen. Yaron en ik dronken geen alcohol, maar Jon dronk voor drie, tot hij op een gegeven moment niet meer wist welk land hij ook alweer vertegenwoordigde. Mijn suggestie, dat zijn lied beter Life looks better after eight pints had kunnen heten, omarmde hij met een bulderlach.

Uiteraard waren de Moldaven weer overduidelijk aanwezig, en zongen Oekraine en Polen hun lied. Aandoenlijk was ook de wat schuchtere Deense zangeres Chanee, die met open ogen toekeek naar de grootse entree van Eva Rivas en spontaan vroeg of ze met haar op de foto mocht. Niet alleen verschilt dus de houding van artiesten op zo’n feest, ook de onderlinge hierarchie is duidelijk aanwezig.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

One response

10 06 2010
Dansen in de Euroclub « Road to Oslo 2010

[…] tot gevolg, die jullie je hopelijk nog wel kunnen herinneren. Met name de Moldaafse zanger en Jon Lilygreen uit Cyprus waren sympathiek en […]

Geef een reactie

