The Belarussian Party

21 05 2010

Vrijdag 21 mei om 10.40; vijfde live verslag vanuit de EBU werkplekken in Oslo.

Gisteravond mijn eerste Euroclubavond! Yaron en ik arriveerden om ongeveer 20.30 bij de Belarussian Party. Alles was zo perfect mogelijk georganiseerd. Direct bij de ingang werden er al 3+2-badges uitgedeeld, en stond de champagne klaar.

Het feest was ter ere van twee bandleden van Wit Rusland dit jaar, die zich verloofd hebben. Een nogal romantisch en zwijmelig feest dus, maar ach, de drank was gratis- ook de alcoholvrije drank. Een flink aantal artiesten uit andere landen waren ook aanwezig om wat liedjes aan het aanstaand bruidspaar op te dragen. Polen, Letland, Oekraine en Azerbeidzjan verschenen even op het podium.

Het feest ging echter pas helemaal los, toen de Moldaven op het podium verschenen. Sowieso is me deze dagen opgevallen dat Moldavie de zaken heel slim aanpakt. Het land heeft geen geld voor veel promomateriaal, of een groot feest. Maar dat hoeft ook niet, als je maar zorgt dat je op alle andere feesten aanwezig bent. En hoe!

In mum van tijd namen de Moldaven het hele feest over. Ze zongen niet één of twee, maar wel zes nummers en het publiek ging er volledig in mee. Een hele slimme zet, en knap gedaan ook. Ik was er dusdanig van onder de indruk dat ik naar de zangeres liep om haar dat te zeggen.

‘Ooh, it was just a gift to the Belarussian delegation!’ riep ze ietwat verschrikt uit. ‘We’re only here to wish the happy couple good luck’. Een prachtig politiek correct antwoord, maar ik wist wel beter. Moldavie is voor mij uitgegroeid tot een bijna zekere finalist.

Israel koos voor een heel andere benadering, met meer divatrekjes. Vlak voordat ik terug moest naar mijn hotel, kwam er een dame op het podium die aankondigde dat er een special guest zou zijn, die aanvankelijk niet gepland had om te komen. Yaron naast me werd compleet gek toen het Harel Skaat bleek te zijn, die zijn lied overigens vol overgave en vocaal foutloos zong.

Om 23.00 moest ik helaas alweer de bus terug nemen om op tijd in het hotel te zijn, maar het was een toffe avond. Yaron kon het ook wel hebben, hij weet dat hij tegen deze tijd nog op bed zou liggen terwijl ik hier alweer zit te bloggen. Foto’s uit de Euroclub zijn helaas mislukt.

Steef van Gorkum

Acties

Information

One response

21 05 2010
Hebbuzz

Is de euroclub alleen toegankelijk voor de pers of mogen fans ook naar binnen?

Geef een reactie

