Wie het laatst lacht

20 05 2010

Donderdag 20 mei om 17.30; vierde live verslag vanuit de EBU werkplekken in Oslo.

Opnieuw een lange dag repetities. Ik heb het idee dat ik mijn draai wel begin te vinden hier. Ik weet wanneer de tijden en de schema’s op elkaar aansluiten, en hoe ik snel van de ene repetitie naar de andere persconferentie kan komen. Die twee dingen goed combineren is min of meer de kunst hier.

De pers stroomt langzaam toe hier in Oslo. Het begint nu echt druk te worden en dus zijn ook de promotiecampagnes goed op gang gekomen. Uiteraard zijn de grotere artiesten, zoals MaNga en met name Miro, hier de uitblinkers in. De promotas van Miro is vooralsnog het meest professionele wat ik heb gezien.

Het is dus drukker geworden, en ik heb ook iemand gevonden om mee op te trekken. Een Israelische journalist met compleet andere favorieten dan ik, maar één zelfde hobby: praten! Ik kwam hem tegen bij de repetitie van Estland, een lied waar hij enorm fan van is.

En truth be told: Estland viel vandaag niet tegen. De zang is sterk verbeterd, maar nog altijd niet zuiver. Toch begin ik wel sympathie voor Malcolm te krijgen. Op het podium heeft hij wel wat weg van mijn grote favoriet Lena. Hij is compleet zichzelf, komt met zijn dansen zelfs wat wereldvreemd over. But for the record: als ik zoiets zeg is het bedoeld als een compliment.

De beste repetitie was meteen ook de eerste van vandaag: Moldavie. Het lied wordt energiek gebracht, de act zit perfect in elkaar en de stemmen zijn veel beter op orde dan tijdens de nationale finale. In de matige eerste semi zou dit lied toch wel moeten doorgaan. En dat ondanks de aanvankelijk slechte voorspellingen.

Sowieso is er een nivellering gaande in het deelnemersveld. Aan de reacties in de pers is te merken dat bijvoorbeeld Thea uit Malta, en ook Sieneke een inhaalslag aan het maken zijn. Azerbeidzjan en Ierland vielen juist weer tegen. Zelf vond ik ook Bosnie overtuigend overkomen op zowel het podium als de persconferentie.

Zelfs Rusland is live minder afgrijselijk dan ik vooraf had gedacht. Toch kan ik het niet betreuren dat ze als tweede moeten optreden en er dus waarschijnlijk uitvliegen. Des te meer plekken blijven open voor bijvoorbeeld Belgie, mijn favoriet die als één van de laatsten repeteerde vandaag.

Tom Dice maakt als één van de weinigen gebruik van de catwalk, maar hij doet dat wel vrij goed. De cameravoering is rustig en strak. Op de kleding valt nog wel wat aan te merken, maar Tom doet het leuk en het lied komt over zoals dat volgens mij ook zou moeten.

Favoriet Slowakije tot slot, viel niet door de mand. Maar heel bijzonder was het ook niet. Tijdens de persconferentie had ik het er met mijn Israelische maat (Yaron) over dat Kristina toch wel een erg knap meisje is. Na afloop probeerden we natuurlijk allebei met haar op de foto te gaan; hij zou mijn foto maken en andersom.

Ik kon mijn lachen amper inhouden toen Kristina tijdens het nemen van de foto’s haar hoofd op mijn schouder legde… en bij Yaron niet. Maar wat blijkt! Hij heeft de foto te laat genomen, en nu is mijn moment van eeuwige glorie plots helemaal niet vereeuwigd. Wie het laatst lacht…

Ik stond toch net niet zo close op de foto met Kristina als ik had gehoopt…

Omdat ik ook nog voor de NSK wil schrijven, en mijn filmmateriaal in wil laden, ga ik zodadelijk weer afsluiten. Mijn tweede EBU blog komt zodadelijk online, dus kijk vooral op www.eurovision.tv . Ik ga met Yaron wat te eten regelen en vanavond dan eindelijk naar de Euroclub. Tot morgen!

Steef van Gorkum

Acties

Information

6 responses

20 05 2010
Jacob

Ik ben wel benieuwd hoe het straks zal zijn in de Euroclub! Is dat dan een soort van fuifzaal waar elke avond feestjes worden gegeven met enkel en alleen eurovisieliedjes van vroeger en nu, waar dan hevig gefeest, gedanst, gedronken,… wordt? En zijn daar dan ook deelnemers aanwezig?

21 05 2010
Tim

Vandaag is het onder andere de beurt aan twee van mijn favorieten: Armenie en Zweden om hun song te repeteren. Zou je misschien mij (en de anderen) na afloop jouw mening kunnen laten weten, of zij positiever of negatiever voor de dag kwamen als jij van tevoren had verwacht?

21 05 2010
eurovisie

Komt in orde, Tim! Ik sta standby om het te volgen. Met name ook omdat Armenie, Israel, Denemarken een probleemtrio is in die tweede semi. Drie favorieten zo kort achter elkaar!

21 05 2010
Brabo no.1

De eerste repetitie van Zweden, op dinsdag, vond ik al erg goed. Ik vond dat optreden er beter uitzag dan dat tijdens de finale van het Melodifestivalen. Wat mij betreft hoeft er niet veel meer veranderd te worden ten opzichte van de eerste repetitie van Bergendahl.

21 05 2010
Hebbuzz

Kun je aan zweden vragen waarom de backings niet meer oplopen op het einde van het nummer naar Anna toe? Dat gaf iets moois van ‘togetherness’, wat nu het nummer minder dynamiasch maakt.

21 05 2010
eurovisie

Anna zei dat er twee redenen voor waren. Allereerst is dit podium veel groter dan bij Melodifestivallen, waardoor de Zweedse choreograaf bang was een grote leegte achter te laten (ruimte moet gevuld worden). Ten tweede omdat het de tekst beter onderstreept: Anna staat er nu alleen voor en moet zichzelf zien te redden.

Goed idee dit trouwens! Ik raad andere lezers aan ook vragen te sturen, ik zit hier nu toch om ze te stellen!

Geef een reactie

