Mijn eerste repetitie

19 05 2010

Woensdag 19 mei om 16.30; tweede live verslag vanuit de EBU werkplekken in Oslo.

Een Mc Donalds is het niet geworden. Wel een lekker makkelijk broodje kebab. De man die het me verkocht vond me volgens mij wel grappig met die ESF-passen om m’n nek, en gaf me een enorme portie. Ben lekker in een parkje gaan zitten, heb gegeten en daarna nog even door de haven van Oslo gelopen. Ik wil tenslotte ook nog wat van de stad zien.

Vanmorgen stond ik om 6.45 op om mijn eerste repetitie bij te wonen. Niet alleen voor mij was het de eerste keer; ook Sieneke maakte haar ‘Eurovisiedebuut’. Het was tevens mijn eerste filmmoment voor Nijmegen 1, maar ik kreeg het statief al direct niet aan de praat en liet het daarom in het hotel.

Just me and my hotel 😉

Eenmaal bij de repetities werd ik erop geattendeerd dat het gebruik van draadloze microfoons niet was toegestaan. Oeps! Ik had geen kabels bij me, dus was ik aangewezen op het omgevingsgeluid. Niet ideaal, maar het werkt. Ik baal er alleen van dat ik me dat niet tevoren gerealiseerd heb, moet ik wel toegeven.

Er is echter één confession die me nog meer moeite kost. Waar ik dus worstelde met mijn geluid, was er, ik kan er niks anders van maken, helemaal niets aan te merken op de zang van Sieneke. En dat nepdraaiorgel ziet er met de lichteffecten best leuk uit.

De achtergronden bij Nederland zijn groen-oranje, een beetje een bonte boel die mij doet denken aan Dustin the Turkey. Er kwamen veel mensen op de Nederlandse repetitie af, en ook op het persmoment na afloop. Alleen… daar was geen Sieneke.

Tijdens de repetities knalde haar stem nog feilloos door alle boxen, maar de persconferentie sloeg ze over. Twee delegatieleden kwamen uitleggen dat Sieneke alleen op de foto kon gaan, maar geen vragen kon beantwoorden. Deelname aan de halve finale komt niet in gevaar.

The other countries

Direct na Nederland komt Roemenie. Het lied doet me niet zoveel, maar het duo spat wel van het scherm af. De tweezijdige piano is mee, en de dame kan zowaar ook vrij goed zingen. De hoge noot op het einde haalt ze moeiteloos; hij daarentegen is vocaal en qua Engels niet zo sterk.

De repetitie van Roemenie leek me van belang voor Sieneke volgers, dus die heb ik ook maar op video vastgelegd. De Nederlandse persconferentie voorkwam helaas dat ik ook Slovenie kon zien. Daarna heen en weer gependeld tussen mijn laptop en de zaal, zodat ik kon inladen en repetities volgen tegelijkertijd.

Mijn www.eurovision.tv  werkplek helpt daar enorm bij; ik kan er mijn computer veilig aan laten staan en weglopen als ik iets anders wil doen. Dat was mijn redding vandaag, ik heb nog een flink aantal repetities mee kunnen maken. Bulgarije bijvoorbeeld, waar druk gediscussieerd werd over een mogelijke Engelse versie van het lied. Uitkomst is waarschijnlijk een 50-50 verdeling; half Bulgaars dus.

Met Ierland was het erger gesteld. Tijdens het repeteren zingt een artiest zijn liedje meerdere keren. Voordeel van pendelen tussen perscentrum en repetitiezaal is dus dat je om beurten een uitvoering live, en op tv-scherm ziet. In de zaal kreeg ik kippenvel van de Ierse uitvoering, en de rest van de journalisten met mij. In het perscentrum kon je beter het geluid afzetten.

Tijdens de persconferentie durfde niemand ernaar te vragen (ik werd overgeslagen tijdens het vragenrondje), en Niamh brulde enthousiast toen iemand vroeg of ze haar winnende liedje wilde zingen: ‘Which winning song? Ooh, you mean the old one…’ Ik laat in het midden welk van de twee uitvoeringen het bij het rechte eind had, maar ik kan me voorstellen dat tv-kijkers volgende week vinden dat Niamh de finale niet verdient.

Georgie zong wel verrassend goed. Het lied blijft verder wat saai, en daarom is er een nogal uitbundige choreografie omheen bedacht. Nergens voor nodig; de stem op zich is goed en een matig lied fleur je niet op met een act die er niet bij past. Kroatie, ook met een ballad het podium op, hield het rustiger. De zang was ook hier prima, en buiten wat technische probleempjes met de monitor ging het daar allemaal prima.

De echte knaller kwam echter pas op het einde: de Turkse repetitie. Tijdens het verzenden van de filmpjes naar Nijmegen 1 vond ik tijd om erheen te gaan, maar ik was niet de enige. Een menigte had zich verzameld, om maar ook op het podium. MaNga heeft by far het meest professionele productieteam rondom zich. Ook de persconferentie zat goed in elkaar.

Ik was al fan van MaNga, maar van hun presentatie hier kun je alleen maar onder de indruk zijn. De persconferentie was voor mij het moment om de schroom van me af te gooien. Tijdens de vragenronde kwam ik er nu wél tussen met ‘by which bands or music have you been influenced?’ Antwoord was de metalmuziek van na ’94 (onder andere Linkin Park dus, een vergelijking die ik zelf snel maak). Na afloop van de persconferentie ook nog maar even met mijn helden op de foto.

MaNga en ik na de Turkse persconferentie

Al met al een drukke maar heerlijke dag. Veel gedaan, veel gezien en ik heb eindelijk het idee dat ik een beetje doorheb hoe het hier allemaal werkt. Ben erg benieuwd naar de repetities van morgen. Weet nog niet waar ik vanavond ga eten, en of ik nog naar de Euroclub ga. Ben eigenlijk best wel moe. Maar minstens zo voldaan over wat ik tot nu toe al heb mogen meemaken.

Tot slot nog de repetitiebarometer, waarin ik NIET aangeef hoe goed ik een lied vind, maar hoe mijn mening eventueel is veranderd na het zien van de repetitie:

Nederland +
Roemenie =
Bulgarije =
Georgie +
Ierland –
Kroatie +
Turkije ++

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

4 responses

19 05 2010
Jacob

Aha, Sieneke doet het dus blijkbaar goed in Oslo! Ik zeg toch al vanaf het begin dat ze super is 😛

Jouw hotel ziet er ook wel tof uit. En precies wel goed beveiligd… want voorbij die bareel geraak je nooit!? 🙂

19 05 2010
Joëlle

Hee Steef! Deze blogs zijn super leuk om te volgen. Gelukkig heb ik me al ingeschreven voor de e-mail notificatie’s!
Maar waar op eurovision.tv kan je jouw blogs vinden?

20 05 2010
eurovisie

Heey Joelle,

Leuk om te horen dat je het met plezier leest. Op http://www.eurovision.tv is vooralsnog pas één blog van mij te vinden:

http://www.eurovision.tv/page/news?id=12523

De andere stukken lopen wat achter. Dat is jammer omdat ik nu ook niet verder kan met schrijven. Ik zal vandaag eens kijken of ik mijn tweede stuk geplaatst kan krijgen.

19 05 2010
Brabo no.1

Ik heb vanmiddag gekeken naar de beelden van de eerste repetitie van Sieneke van vanmorgen en ik moet bekennen dat ik het zowaar amusant vond. De uitvoering van ‘Ik ben verliefd (Sha-la-lie)’ van vanmorgen heeft mij zelfs even aan het lachen gemaakt.

In de uitvoering van dit lied tijdens het ‘Nationaal Songfestival `10’ droop de tuttigheid er nog van af. Dat zat hem in een aantal dingen: Sieneke die eruit zag alsof ze een vrouw van 36 was, de manier waarop zij zwaaide toen ze opkwam en de draaimolenpaarden in het decor, dat vond ik allemaal erg plat. Het totaalplaatje maakte mij dan ook echt huiverig voor wat betreft de gang van Sieneke naar het Eurovisiepodium is Oslo… Ik was bang dat de onervarenheid van Sieneke er voor zou zorgen dat ze vocaal geen stand zou kunnen houden op het Eurovisie Songfestival.

Om al direct maar in te gaan op dat laatste: Bij haar eerste repetitie bracht Sieneke het er zeker niet slecht van af. Ik vond dat haar zang echt wel naar behoren was. Daarnaast zag ze er zelf helemaal anders uit dan op het Nationaal Songfestival –Het was alsof de Sieneke van toen haar vijftien jaar jongere alter ego naar Oslo gestuurd heeft!– en daarnaast bezat het optreden van Sieneke eenzekere pretentieloosheid.
Ik zou het optreden van Sieneke dus in twee woorden samenvatten als: amusant en pretentieloos. Dat zijn natuurlijk geen superlatieven en ik heb altijd nog glasharde kritiek op de compositie van Pierre Kartner, maar anderzijds was ik ook wel opgelucht. Tot nu toe heb ik ‘Ik ben verliefd (Sha-la-lie)’ altijd een inzending gevonden om jezelf rot voor te schamen. Op dat punt heeft de eerste repetitiedag van Sieneke al winst opgeleverd: In mijn ogen is ‘Ik ben verliefd (Sha-la-lie)’ voor ons Nederlanders niet nóg beschamender dan ‘Shine’ uit 2009!

Geef een reactie

