Op de vlucht

18 05 2010

Dinsdag 18 mei om 19.30; eerste live verslag vanuit het perscentrum in Oslo

Ondanks vertragingen, achterdochtige douanes, vreemde busschema’s en mijn gebrekkige Noors ben ik inmiddels aangekomen bij de Telenor Arena! En hoe moeilijker de trip, hoe tevredener ik ben nu ik eindelijk ben aangekomen. Accreditatie hangt om m’n nek, en ik heb de arena vast van binnen bekeken.

Iedereen is zo ongelooflijk beleefd tegen je als je zo’n pas draagt! Dat was vanmorgen tijdens de vliegreis wel anders. Het toeval wilde dat ik vlak naast Sieneke stond bij het inchecken. Zij vloog met SAS, een kwartiertje later dan ik (helaas). Natuurlijk probeerde ik vast even een leuke foto te schieten, maar dat was duidelijk niet de bedoeling. Direct schoot een beveiligingsbeambte op me af.

‘Laat zien die foto’, riep ze me bits toe. ‘Het is niet de bedoeling dat je de beveiliging hier fotografeert’. Natuurlijk… Steef de terrorist. Al mijn informatie zou vanavond nog bij Al Qaeda op de mat liggen; hoe wist ze dat toch? Ook het detectiepoortje viste me er feilloos uit, en dat terwijl ik m’n riem had afgedaan en m’n tas bijna volledig had uitgepakt. Ik werd gefouilleerd als een misdadiger op de vlucht…

De aswolk bleef toch niet helemaal zonder gevolgen. Mijn vlucht vertrok bijna een uur later dan gepland, maar mij hoor je niet klagen: ik heb ‘de wolk’ nu met eigen ogen gezien. Het viel me niet tegen. Ik dacht dat Schiphol de vluchten uit hoogste voorzorg had afgelast, maar het was voorwaar niet eenvoudig om naar buiten te kijken door die zwarte deeltjes heen.

Ietwat laat kwam ik in Oslo Sandefjord aan. Met de bus naar Oslo S, dan met de metro naar Borgen en vandaar weer met de bus; geef mij maar de efficientie van Utrecht Centraal. Wel op Oslo S nog even tegen de meiden van Kuunkuiskaajat aangelopen. Maarja, de camera zat nog in de koffer, dus heb ik vrolijk gegroet en ben doorgelopen.

Eenmaal aangekomen bij mijn hotel blijkt dat ver uit het centrum zitten ook voordelen heeft. Het hotel ligt op hoogte en het uitzicht is dus prachtig. Bovendien ligt Telenor ook niet in het centrum; qua afstand maakt het dus niet zoveel uit.

Mijn afspraak om 16.00 met Sietse Bakker kon ik onmogelijk nog halen. Daarom liep ik rustig naar het accreditation center om mijn persspullen vast op te halen. Een Noors duo bood vriendelijk aan om me vast rond te leiden, tot Sietse uit een andere meeting kwam en de rest van het terrein liet zien.

Zijn rondleiding ging meteen ook even door de zaal (die eigenlijk al gesloten was sinds de laatste repetitie). Maarliefst 1200 lichten, soms handmatig aangestuurd, zullen volgende week de show aankleden. In het perscentrum werd nog druk teruggeblikt op de repetities. Met name topfavoriet Azerbeidzjan werd uitgebreid teruggeluisterd, ik kan het lied nu al niet meer horen.

De algemene mening was dat de Azerbeidzjaanse repetitie toch wel wat tegenviel. Ook over de vlinders van Belarus was men niet te spreken; Denemarken en Belgie daarentegen hadden indruk gemaakt. Zelf ben ik benieuwd naar mijn eerste repetities die ik morgen ga meemaken.

De EBU vlakt zelf voorlopig nog niemand uit en speculeert onderling al druk over mogelijke organiserende steden. Mocht het Bakoe worden, dan ben ik benieuwd hoe gecivilizeerd het daar allemaal is. Mijn collega-journalisten maken zich al flinke zorgen, er schijnt niet eens een Mc Donalds te zijn! In de tussentijd ga ik eens onderzoeken hoe gecivilizeerd Oslo eigenlijk is. Tijd voor een leuk restaurantje. Tot morgen!

Om 17.30 arriveerde ik dan eindelijk bij het perscentrum, vlakbij de Telenor Arena

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.

Acties

Information

4 responses

18 05 2010
Adriaan

Haha en ik maar denken dat je die asdeeltjes niet met blote ogen kon waarnemen (zeker gezien de reactie van deskundige die alle maatregelen overdreven noemde), wel grappig te lezen.

Dat restaurantje is toch niet de mcdonalds geworden? :p Nu wil ik gelijk dat Azerbeidzjan gaat winnen als dat echt zo is 😉

Zonder gekheid, het is nu al interessant zo te lezen wat je allemaal meemaakt, op zo’n eerste dag is dat toch best al veel.

PS. waarom staat Turkije rechts al bij de finalisten, heeft er iemand voorinformatie? :p

19 05 2010
eurovisie

Eindelijk iemand die het ziet! Al sinds de loting is natuurlijk duidelijk dat één land de finale niet meer kán mislopen, en dat is Turkije. Om met dat statement uit te komen heb ik ze ietwat provocerend toen alvast bij de finalisten gezet, maar het viel vooralsnog niemand op!

19 05 2010
Roel

Heb je al met Randi gesproken?? 😀 Dat vraag ik me echt af, hopelijk vind je het een prima verblijf!!! 😉

19 05 2010
Jacob

Al heel wat meegemaakt inderdaad op de eerste dag!

En dacht die beveiligingsbeamte nu écht dat je haar wou fotograferen in plaats van Sieneke? 🙂 Ook wel een beetje last van hoogheidswaanzin dan 😛

En van die aswolk schrik ik ook wel…

Geef een reactie

