Verwachtingen

16 05 2010

Vandaag de eerste repetities. Morgen de laatste spullen inpakken. Overmorgen middenin het gedrang. Flashbacks in mijn hoofd, ineens is het weer december. Buiten sneeuwt het en veel songfestivalnieuws is er niet, maar ik probeer er toch een blog van te maken. One two three, you’re back in the room. Oslo staat voor de deur.

Tijd om de kat uit de boom te kijken zal er niet zijn. Vanaf het eerste moment dat ik in Oslo ben, wordt er geblogd, gefilmd en geschreven. Daarom probeer ik soms al te dagdromen over hoe het er aan toe zal gaan. Ik wil zoveel mogelijk het idee hebben dat ik weet hoe mijn dagen eruit gaan zien. Ook al wordt het natuurlijk een verrassing vanaf minuut 1.

Mijn verwachtingen voor twee weken Oslo 2010? Wisselachtig weer, dikke vesten en een regenjas. Een bomvol perscentrum, boeiende repetities. Veel mensen ontmoeten, zoveel mogelijk artiesten spreken. Feestjes meemaken en artikelen schrijven. Stressvolle deadlines en prachtige shows. Duur eten, goedkoop openbaar vervoer. Een mindere eerste halve finale, een sterke tweede halve finale. Een finaleplaats voor Belgie, maar niet voor Nederland.

In ieder geval hoop ik op een geslaagde periode. Wanneer ik het geslaagd vind, weet ik eigenlijk niet eens. Als ik er achteraf maar tevreden op kan terugkijken. Hier heb ik zo lang naar uitgekeken… Maar ik heb zo’n vermoeden dat het niet gaat tegenvallen. Ik hoop dat het voor niemand tegen gaat vallen; ook voor mijn stageadres niet, voor mijn andere opdrachtgevers niet.

Vanaf dinsdagavond zijn er op deze website Oslo live-blogs te volgen. Mijn Road to Oslo sluit ik daarom deze twee dagen af. Ik doe dat met dat wat ik nooit heb verborgen, maar ook nooit expliciet heb genoemd: mijn lijstje voor het Eurovisie Songfestival van 2010. In het afgelopen halfjaar hebben jullie altijd alles van mij mogen weten. Aan de vooravond van het festival leek me de tijd hiervoor ook wel rijp.

Als het aan mij ligt wint één van onze buren het festival. Duitsland en Belgie zijn met afstand mijn favorieten. Daarnaast is Turkije natuurlijk geweldig, ik was al MaNgafan voor ze meededen en nu misschien nog wel meer. Mijn eigen landje Kroatie staat ook in de top 5, samen met Slowakije. In totaal vind ik ongeveer de helft van de liedjes minstens redelijk, en acht echt top.

  1. Duitsland/Belgie
  2. .
  3. Turkije
  4. Kroatie
  5. Slowakije
  6. Frankrijk
  7. Israel
  8. Bulgarije

Na alles wat er de afgelopen maanden is gebeurd is het soms lastig te geloven, maar: je krijgt niet altijd wat je wilt. Daarom heb ik ook eens serieus nagedacht over hoe ik verwacht dat het festival zal aflopen. Ik denk dat met name de liedjes uit semi 2 zullen gaan uitmaken wie er wint, met Azerbeidzjan als topfavoriet. Uit semi 1 kan Slowakije wellicht nog meedoen, en van de finalisten hopelijk Duitsland. Daar houdt het verder wel mee op. Maar uiteraard is slechts één ding echt zeker, en dat is dat er niks zeker is. We gaan het meemaken.

Tom Dice mag van mij het festival winnen!

Steef van Gorkum

Acties

Information

4 responses

17 05 2010
Jacob

Met een Belgische of desnoods Duitse winst zou ik best wel kunnen leven 🙂

Bij deze heb ik ook even nagedacht over mijn persoonlijke top10:

1. Nederland
2. Armenië
3. Slovenië
4. Duitsland
5. Verenigd Koninkrijk
6. Finland
7. Albanië
8. Slovakije
9. Denemarken
10. België

En Steef (en Hendrik vanaf volgende week), veel succes en vooral veel plezier in Oslo!!

18 05 2010
Adriaan

Azerbeidzjan als topfavoriet hoezo dat, zo bijzonder is dat lied toch niet?

Ook Slowakije zie ik live volledig onderuit gaan, echt knallen gaat dat lied nooit.

Het zou dit jaar maar zo het jaar van de verrassingen kunnen gaan worden met bijv. Roemenie of Litouwen of Polen (met een leuke act) hoog in de top.

Het kan dit jaar echt alle kanten op gaan en dat maakt het wel erg spannend…

19 05 2010
eurovisie

Heey Adriaan,

Zelf vind ik Azerbeidzjan ook niet bijzonder, maar dan kan het toch nog steeds de topfavoriet zijn? Waar heb jij als Eurovisiefan gezeten als je dat gemist hebt 😉 Roemenie zie ik trouwens ook wel verrassen, ben benieuwd naar de repetitie vandaag!

19 05 2010
Jacob

Ik schrik eerlijk gezegd ook wel beetje van Azerbeidjzan als topfavoriet… moet zeggen dat ik dit jaar de polls totaal niet volg, dus geen idee wat de fans zoal goed vinden (is toch vaak een verschil met wat de kijkers goed vinden).

Geef een reactie

